2005-04-26, 00:58
Medlem
CrapOramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
Familjen Wallenberg härstammar från en prost någonstans i Östergötland. Om deras ingiften har jag ingen aning, men: Om Raoul W sägs det att han hade en judisk gammelmorförälder (1/8) (från släkten Benedicks). Ingiften har alltså förekommit, men verkar kanske inte ha varit så vanliga. Så'na ingiften var (och är) inte ovanliga i svensk högborgerlighet.

En intressant bild om vissa familjemedlemmars religiösa tillhörighet finns på: http://de.wikipedia.org/wiki/Familie_Wallenberg (familjegrav på en kyrkogård i Linköping)

EDIT: Familjen Bonnier är av judiskt ursprung. Den hette tidigare Gutkind och kom till Sverige från Tyskland över Danmark. I DK eller SE bytade man släktnamn till Bonnier. Om de nuvarande släktmedlemmarna är judar eller inte beror på ev. ingiften och konverteringar.

I näringslivet har vi en sådan hedersman som Gabriel Urwitz. Även hans gamla kompanjoner Robert Weil och Michael Kamras är j. Marie-Louise Ekman och Jonathan Friedman är två judar som jag högaktar.

Ja där ser man. Man tackar så mycket för informationen. Du verkar då vara en påläst herre.
Citera
2005-04-26, 01:19
Medlem
påskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammed Atta
Fredrik Reinfeldt (skulle passa bra i menora, dvs judemössan)
Inte så inläst på ämnet eller?
Citera
2005-04-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Vad jag vet så finns det väl inte en ända svensk som är jude!

skilj på etnisk tillhörighet och religös. En "svensk" kan ju konvertera!
Citera
2005-04-26, 13:44
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym1912
skilj på etnisk tillhörighet och religös. En "svensk" kan ju konvertera!

Ja jo okey då, men tänkte mer på härstammningen från mellanöster eller vart det nu är!
Citera
2005-07-29, 15:50
Medlem
han är iofs inte svensk.. men Robin Williams, är han jude?
Citera
2005-07-29, 21:06
Medlem
UT64s avatar
Citat:
..men Robin Williams, är han jude?

Irish Catholic !?
Citera
2005-07-29, 21:29
Medlem
M2ks avatar
Radio Islam är noga med att hålla reda på judar -> http://www.radioislam.org/encyclopedia/index.html
Citera
2005-07-29, 22:36
Medlem
RMPs avatar
När Carl Bildt efterträdde Ulf Adelsohn som m-ledare föreställde jag mig hur någon hyperreaktionär antisemitisk ärkemoderat på Östermalm skulle kunnat utbrista "äntligen lite stil på partiet med en adelsman som partiledare efter den där ständigt orakade juden..."

Faktum är att det har lagts antisemitiska tolkningar i en del polemiska uttalanden Olof Palme gjorde i riksdagen mot Adelsohn.

Fan, Uffe skulle ha blivit statsminister 1985... då hade vi inget pajaseri á la Ian och Bert heller...
Citera
2005-07-29, 22:42
Bannlyst
M.A.R
Citera
2005-07-29, 22:47
Medlem
Bella Goldman fd Z-tv programledare, nu på tv3 tror jag. Hom ser inte ut som karikatyren på en jude. Hon är blond och blåögd.
Citera
2005-07-29, 22:54
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Bella Goldman fd Z-tv programledare, nu på tv3 tror jag. Hom ser inte ut som karikatyren på en jude. Hon är blond och blåögd.
Hon kan ju va gift med en jude.
Citera
2005-07-29, 22:59
Bannlyst
Känner en del judar som inte ser judiska ut, vi har vant oss vid halvblodsjudar, vilka har sitt karakteristiska utseende.
De äkta ser mer arabiska ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in