2014-07-28, 15:02
Medlem
CherryOnTops avatar
Fan vad najs. Blir riktigt sugen på att testa
Citera
2014-07-29, 17:32
Medlem
ReVarres avatar
Nån dag ska man väl ta sig en tripp till peru och dricka ayahuasca.. Haha fast njaa jag vet inte. Låter onekligen spännande men jag har problem med nytt folk innan jag lärt känna dem och kan känna en hel del stress. Tror jag och min asperger får trippa hemma solo istället. Nån dag kommer jag väl upp i doserna de tar där nere.

5/5 såklart!
Citera
2014-07-31, 02:14
Medlem
Bästa tripprapporten ever ! 5/5
Citera
2014-08-08, 15:06
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Hade du haft den minsta förståelsen så hade inte skrivit som du gör, det är ingen "drog" som du kallar det. Det är en blandning av plantor från skogen som det finns EN poäng med, att komma närmare sig själv och uppleva sin verkliga natur. Det finns en oerhört stor vinning om man vet vad man vill få ut av det, har man den intuitonen att man vill bli drogad så är aya inget för dig min vän, den skall knocka dig så hårt att du förändrar attityd.

Det är skilnaden att den är så tung fysisk gentemot de andra i samma kategori, att släpper du inte taget eller går in med en sån attityd som ovanstående så kommer du att få smaka på fysisk terror i de flesta fallen.

Människor i kulturer som levt och fortfarande samverkar med naturen använder dessa plantor, svampar, kaktusar osv inte för att "droga" sig utan just som vägvisare (guru, whatever)

Färskingar har ofta den attityden att de ser psychadelica som just droger för att få en trevlig upplevelse och få skratta lite, det betyder att man saknar förståelse och det är inget konstigt med det då detta inte är en del av din kultur så du förstår helt enkelt inte. Det har inget att göra med psychadelica heller, utan det är en läxa för hela livet.
Det är en drog, din nyreligiösa fjant. Är vin, också kallad "Jesu blod", inte heller en drog?

Du, kompis, är sannerligen en önsketänkare. Nej, varken jag eller mina föräldrar var födda i en isolerad del av Amazonas där ingen kontakt med omvärlden funnits sedan mannaminne (datorer, skriftspråk eller ens en liten penna att skriva ned sin historia med är ju helt uteslutet. Det tillhör inte kulturen).

Ge dig. Du är färsk och tror att psykedeliska droger är magiskt hokuspokus. Att du inte ens kan stava till "psykedelisk" torde vara en kraftig markör att du är en färsking, om inte ditt beteende avslöjar det tydligt nog.

Joe Rogan, Terrence McKenna och andra "föreläsare" är inte "Jesus". Sluta avguda.

Människor har en tendens att vilja framhäva det de gör som häftigare än vad det egentligen är.

Citat:
Människor i kulturer som levt och fortfarande samverkar med naturen använder dessa plantor, svampar, kaktusar osv inte för att "droga" sig utan just som vägvisare (guru, whatever)
Nu skall jag göra dig en tjänst och sprida lite kunskap. Det är nämligen så att Amerika och dess (ur-)invånare har haft flertalet stora civilisationer som gått under av t.ex. överkonsumtion och exploatering. Väldigt mycket i ickesamverkan med naturen.

Eftersom du pratar om kulturer och förståelse; är du en amerikansk urinvånare?
Citera
2014-08-15, 09:34
Medlem
Riktigt bra rapport, 5/5!
Citera
2014-08-25, 19:41
Medlem
Citat:
Det*är*en drog, din nyreligiösa fjant. Är vin, också kallad "Jesu blod", inte heller en drog?**

Du, kompis, är sannerligen en önsketänkare. Nej, varken jag eller mina föräldrar var födda i en isolerad del av Amazonas där ingen kontakt med omvärlden funnits sedan mannaminne (datorer, skriftspråk eller ens en liten penna att skriva ned sin historia med är ju helt uteslutet. Det tillhör inte kulturen).

Ge dig. Du är färsk och tror att psykedeliska droger är magiskt hokuspokus. Att du inte ens kan stava till "psykedelisk" torde vara en kraftig markör att du är en färsking, om inte ditt beteende avslöjar det tydligt nog.

Joe Rogan, Terrence McKenna och andra "föreläsare" är inte "Jesus". Sluta avguda.

Människor har en tendens att vilja framhäva det de gör som häftigare än vad det egentligen är.*

Citat:

Nu skall jag göra dig en tjänst och sprida lite kunskap. Det är nämligen så att Amerika och dess (ur-)invånare har haft flertalet stora civilisationer som gått under av t.ex. överkonsumtion och exploatering. Väldigt mycket i ickesamverkan med naturen.

Eftersom du pratar om kulturer och förståelse; är du en amerikansk urinvånare?

Skulle nog tippa på att de är du som är Jesus med tanke på att du tror dig veta allt? Vad jag läst så ska ayahuasca vara bra för att jobba på sitt ego så de kan ju vara något för dig kanske?

Han har väll lika mycket rätt att prata om amerikanska urinvånare som du har rätt att uttala dig om ayahuasca då jag räknar med att du inte är en shaman eller liknande?
Citera
2014-08-25, 23:33
Medlem
Mycket härlig rapport innehållsmässigt. Blev avskrämd & taggad på samma gång. Kul att det går bra för dig!!
Citera
2014-10-12, 15:58
Medlem
Caracallass avatar
Fantastiskt bra skrivet.Informativt och inspirerande men samtidigt avskräckande. Jag skulle verkligen vilja testa detta,men jag vet inte om jag vågar. Jag tar inga droger men nyfiken på detta eftersom man förhoppningsvis skulle rensa bort en del demoner och få en ny syn på livet kanske.
Jätteintressant att läsa om dina upplevelser genom ceremonierna. Tack.
Citera
2014-10-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripple
Men det första som funnits måste även ha varit medvetenhet eftersom (enligt kvantfysik) så kan det inget finnas utan medvetenhet.

Säger vem? Dr. Deepak Chopra eller?
Citera
2018-06-19, 20:10
Medlem
Mycket intressant allt du skrev!
Jag har forskat lite runt om att det står att man ska undvika att ta Ayahuasca om man har autism, borderline, bipolär etc. Stämmer det tror ni?
Citera
2019-04-03, 12:39
Medlem
Jag håller med chamanen(Som borde veta) att man inte ska blanda två master-plants med varandra. Alltså. Inget röka på tre dygn om man ska arbeta med Aya. Arbetar själv med aya som terapi och det fungerar för de flesta klienter.
När man tar ayahuasca är det superviktigt att veta vad det är i den!!!!! Många blandar i en massa skit så att resenärerna ska få sig en riktig tripp! Allrahelst saker som man spyr riktigt mycket av eftersom shamanerna i Sydamerika anser att purging är bra. Galet!!! [/spoiler][/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Ripple
[forts]

Acceptera upplevelsen

Tro inte på något
När jag ligger på madrassen inser jag att jag inte längre kan lita på mitt "vetande" eftersom många saker jag "visste" under min förra tripp visade sig i efterhand vara helt fel. Detta känns väldigt jobbigt med tanke på att jag aldrig kommer kunna återvända till att tro på mitt vetande igen - eftersom den har ljugit innan så kommer jag aldrig kunna vara säker på att inte ljuger igen. Knuten går inte att lösa. Vad jag tror är sann intuition kanske bara är primitiva instinkter eller mitt ego som lurar i mörkret.

Plötsligt kommer jag ihåg ihåg en insikt jag fick ungefär ett år sedan, en insikt som har hjälpt mig väldigt många gånger, och det är insikten om att jag aldrig kan vara säker på något. Till och med något så uppenbart som att "veta" att jag ligger på en madrass kan vara fel. Jag kanske bara drömmer just nu, eller är jag ett psykfall på ett mentalsjukhus, det vet man ju aldrig. Och här kommer det vackraste: med tanke på att jag inte kan vara säker på någonting så kan jag inte heller vara säker på att jag inte kan vara säker på någonting, vilket magiskt knyter upp den olösbara knuten. Aaah, mental orgasm.

I och med denna insikt så släpper jag alla behov av att veta vad som är "på riktigt" och vad som "bara är trippen". Istället börjar jag tänka i större eller mindre sannolikheter. "Det är väldigt sannolikt att jag ligger på en madrass", "det är ganska sannolikt att energin jag ser när jag blundar faktiskt finns på riktigt", osv. Trippen flyter på mycket skönare utan jobbiga stopp då jag måste lista ut om jag har rätt eller fel. Jag ersätter ordet "insikt" med "idé" och tänker "så skulle det kunna vara, eller så är det inte så, vem vet" när jag får en idé. Tillslut slutar jag att ens fundera över sannolikheten att min idé stämmer; det jag upplever är vad det är och det är inte så viktigt att förstå varför.

När jag kommer i flow med att inte behöva tro på något så känner jag hur jag "poppar ut" ur mitt ego och jag blir essensen av vad jag egentligen är: alla möjligheter, eller "all possibility" som jag tycker klingar finare i öronen. Jag reser mig upp och sätter mig i skräddare och känner hur allt är helt lugnt. Utan mitt ego så blir verkligheten så mycket klarare och vackrare och jag förstår att min tro (som skapar min identitet och därmed mitt ego) bara förvränger verkligheten bort från dess sanna natur. Jag förstår att tro är en fälla som inte behövs överhuvudtaget. Det enda jag behöver för att vara lycklig är se hur vacker världen är och det enda jag behöver för att göra det mesta utav livet är att göra det som verkar fungera. Jag sätter mig och mediterar och känner mig helt komplett; fysiskt, mentalt och spirituellt. Jag känner mig helt självständig men ändå bunden till kärlek, vilket jag tror är ens sanna natur. Jag ser inte längre någon dualitet i existens. Detta är total frihet och jag känner att jag har hittat hem igen.

Magi
Det känns nu som att jag upplever allt med total klarhet, och i klarheten ser jag hur vacker verkligheten är, och jag kan inte sluta le. Jag känner hur en osynlig energi flödar i och utanför mig som jag även kan se när jag blundar. Jag ser hur energin påverkar alla personerna i rummet och märker hur viss energi verkar dras till personer med liknande energi för att skapa synkroniseringar i deras verklighet.

Jag ser hur shamanen gör en ritual på en av deltagarna och ser hur han jobbar med sin egen, omgivningens och deltagarens energi genom rörelser med händerna, och jag kan föreställa mig vad han ser och fokuserar på när han blundar. Jag härmar honom och inser hur lätt det är att manipulera energin - man påverkar, och påverkas, alltid av denna energi men nu när jag kan känna och se den kan jag även lära mig hur jag kan amplifiera den och styra den. Jag börjar leka med energin och skapar svävande klot av positiv energi som jag skickar iväg i smyg till de andra deltagarna. Sedan börjar jag visualisera energiflöden mellan mig och alla deltagarna för att lättare kunna dela min positiva energi till resten av gruppen och jag känner hur allas upplevelser börjar synkroniseras med varrandra. Detta leder till att folk börjar för första gången prata med varandra och dela sina upplevelser. Jag tycker att energin är så otroligt magisk, men jag inser att om jag ska få använda ordet magi så måste jag definiera om dess betydelse. Jag bestämmer mig för att magi innebär "något vackert som man inte helt förstår".

Jag upplever nu att sannolikheten att mitt nya sätt att se energi är i synk med hur verkligheten faktiskt fungerar börjar närma sig 100% (utan att någonsin bli 100%). Jag inser även att det jobbar med faktiskt essensen av qi gong. Det bästa med allt detta är att följande: oavsätt om denna energi faktist är en osynlig energi som forskare inte har lyckats mäta än eller om det bara är idéer i mitt huvud som sprids genom mitt kroppsspråk, ljud och känsel spelar ingen roll, just eftersom det jag håller på med faktiskt fungerar. Detta var verkligen en aha-upplevelse.

Efter några timmar att vara ett med den osynliga energin känner jag att jag är nu redo för att leva resten av mitt liv till fullo, och inser att det bästa sättet att göra detta är att få bra med sömn inför första dagen av resten av mitt liv. Klockan 4 på morgonen (6 timmar efter ceremonins start) går jag till min säng och somnar utan problem.

Dagen efter
När jag vaknade upp så fick jag en fruktmix gjord från cirka 10 olika supernyttiga frukter, sen tog jag ett bad utblandad med medicinska växter och till lunch fick jag fylla upp magen med en buffé av massor av nyttiga grönsaker, rotfrukter och annat gott från djungeln. När jag såg mig själv i spegeln såg jag för första gången en vuxen och inte ett barn kollade tillbaka på mig. Klyshigt, men sant. Sedan tog jag båten tillbaka in till stan, softade runt och tog lite bilder, fortsatte att uppleva massor med synkroniseringar, spenderade mina sista pengar på ett mysigt café, sov otroligt gott och vaknade upp för i tid för att hoppa på flyget hem till Sverige.

För dig som vill testa ayahuasca
Ayahuasca är en fantastisk medicin som kan i rätt miljö med rätt personer läka ens fysiska och spirituella kropp, men om man inte har tagit itu med sina hjärnspöken och rädslor så kommer alla komma upp till ytan på en och samma gång. Detta kan göra trippen väldigt obehaglig och kanske till och med skapa mer ny negativitet och rädslor än vad den släppte ut.

Det som gör ayahuasca till en så speciell hallucinogen är att den tar även med kroppen i trippen. Jag rekommenderar därför att veckan innan ceremonin bara äta vegetarisk mat och även hålla hjärnan så ren så möjligt. Meditera ofta dagarna innan ceremonin, samt precis innan ceremonin. Detta kommer göra trippen mycket enklare. Om du ska ta testa ayahuasca i Peru så rekommenderar ett ställe som heter Amaru Spirit (stället där jag hade min andra ceremoni) som ligger 25 minuter utanför Iquitos med båt (http://www.amaruspirit.com/). Men i slutändan så behöver du bara få med dig ett ord från min tripprapport för att få en positiv ayahuasca tripp: "surrender", dvs acceptera allt som händer och bli ett allt du upplever, även det jobbiga och läskiga.

Aftermath
Det är nu nästan en vecka sedan min första ceremoni, och resultaten är fantastiska. Jag ser fortfarande hur underbart livet är även om den från vissa vinklar kan tolkas som hemsk. Så länge jag kommer ihåg det jag kommer ihåg idag så ser jag inte hur jag någonsin skulle kunna bli deprimerad.

Mina bilder/visioner/hallisar som jag ser när jag mediterar har blivit mycket klarare, vackrare och poppar fram mycket snabbare/oftare - jag behöver ibland inte ens meditera. Bilderna är dessutom mycket mer originella, dvs jag har mycket svårare hitta ett minne som passar ihop med bilderna som jag ser.

Jag känner mig helt bekväm med mig själv och två av mina tre (före detta) rädslor (som jag medvetet känner till) är nu helt borta: rädslan för döden och rädslan att förvränga verklighetsuppfattningen för långt. Jag vet vad som är viktigt i livet och vilken riktning jag nu ska gå.

Som vanligt så avslutas min tripprapport med ett lyckligt avslut, och det är inte för att försöka att inte skrämma er, utan det är för det är så livet verkar fungera. In the beginning nothing makes sense, but in the end everything makes sense.

Ta hand om er
Citera
2019-04-03, 17:47
Medlem
Bra! 5/5
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto