2012-12-04, 02:24
Medlem
Ratozs avatar
Jag kanske ska börja med en kort bakgrund. Jag är ekonomistuderande (inne på sista året) och har ett politiskt engagemang inom ett sverigevänligt parti. Det har dock visat sig snudd på omöjligt att lyfta den fråga jag nu ska lyfta både inom mitt eget parti och inom övriga sverigevänliga sammanhang.

Vare sig Friatider eller Avpixlat har heller visat intresse eller ens så mycket som bemödat sig ett svar när jag tidigare försökt få dem att lyfta detta ämne och nu vänder jag mig hit i hopp om att kunna få någon att inse vad som händer i vårat land. Jag tror mig nämligen förstå vad som är den främsta drivkraften till att skapa detta mångkulturella helvete som vi nu lever i. Det handlar givetvis om pengar.

Penningmängden måste alltid växa utan undantag. Detta hänger ihop med hur pengar skapas i vårat samhälle. Då det finns otaligt material på detta ämne ute på webben så gör jag här bara en mycket kort och välldigt förenklad genomgång av processen som tar upp de för efterföljande resonemang viktigaste faktorerna (sök på "fractional reserv banking" om ni vill fördjupa er i ämnet eller ännu hellre gör er omaket att köpa och läsa en bok i nationalekonomisk teori).

Merparten av pengarna vi har i samhället idag skapas i form av tillgodohavanden på bankkonton genom att krediter helt enkelt skapas i bankernas bokföring. För att detta ska vara lagligt (och också möjligt i långa loppet) måste varje kredit som skapas också backas upp av en säkerhet av minst samma värde som återbetalningsplanen för krediten. Då återbetalningsbeloppet är större än krediten (ränta och avgifter tillkomemr ju för den som lånar) är systemet ständigt underfinnansierat och därmed måste hela tiden penningmängden växa.

Penningmängden kan inte växa utan att krediterna växer i samma takt och dessa kan i sin tur inte växa utan att de samlade säkerheterna ökar i värde i samma takt även de. Den absolut största posten för säkerheter i Sverige (och övriga västvärlden) utgörs av bostäder och andra fastigheter. Det finns egentligen bara ett sätt att ökadet samlade värdet på bostäderna i ett land. Det är genom att öka bristen på dessa.

Det är här invandringen kommer in i bilden. Genom att ta hit invandrare i mängder, ju värre de beter sig desto bättre, så blir snabbt situationen ohållbar i de billiga hyresbostadsområdena runt om i landet. Den svenska befolkningen tvingas skuldsätta sig upp över öronen och därmed i praktiken pantsätta hela sin framtida arbetsinkommst för att låta sig och sina barn undkomma bråk, misshandlar, mord, våldtäkter, bilbränder mm. i dyra innerstadslägenheter eller fina villaidyller.

Mellan 1980 och 2010 ökade bostadspriserna i Sverige med över 500 % (http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/Bostadsmarknaderna-i-Norde-och-%20regionalt.pdf). Motsvarande ökning av kpi var 300 % (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____272151.aspx). Detta innebär i praktiken att vi fick 40 % mindre bostad för våra pengar 2010 än vad vi fick 1980. Eller annorlunda uttryckt någon har tagit 40 % av våra bostäders värde av oss. Ett värde som vi återanskaffat genom skuldsättning.

Med ett medelpris på en villa (siffra från 2011) på 2,05 miljoner i riket (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____139523.aspx) och ett snittpris på bostadsrätter på 1,3 miljoner (sifra från 2010) (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____330777.aspx) innebär det att vi blivit av med sammanlagt över 1,5 biljoner kronor på detta vis (beräknat på 4 miljoner hushåll med en fördelning på 18,6 % bostadsrätter och 36 % egenhemman 2010 http://www.boverket.se/Planera/Sverigebilder2/Demografi-och-boendemonster/Hur-bor-vi/).

Dessa pengar har inte gått upp i rök utan i praktiken överförts till två grupper, bankerna och deras ägare samt de som redan var innehavre av de finare adresserna, så som journalister, politiker, advokater, socialsekreterare, lärare etc. Kort sagt alla som sedan 1978 gjort allt för attfå oss till denna mångkulturella kattastroff vi nu befinner oss i.

På detta sätt har man helt enkelt stulit inte bara det arbetar- och medelklassen hade utan även hela dess framtid genom att större delen av värdet som förts över på detta sätt inte var pengar vi hade utan pengar vi lånade oss till genom att med bindande dokument intekna större delen av frukten av vårt framtida arbete. Allt för att slippa undan det våld och hot som vi aldrig ville ha i de områden vi tidigare trivdes så bra i.

Men stölden slutar inte där. Vad som är svårare att beräkna är effekten av att hyrorna stigit i dessa tidigare billiga boenden som arbetarklass och medelklass nu flytt. När socialen tar hyresavin för de nyanlända finns ju inget tak. Kostnaderna behöver heller inte vara lika höga då underhållet kan misskskötas för att skapa en ännu jävligare situation (som kan skyllas på trångbodhet) och därmed öka villjan för de kvaravarande svenskarna att fly ännu ett snäpp. Därmed ökar glönsamheten och därmed värdet på även dessa fastigheter. Bristen blev ju större även där.

Hur finnansieras då detta? Jo genom upprepade plundringar av våra allmänna tillgångar. Statliga bolag säljs ut, ap-fonder plundras, kommunala skogar avverkas och skolor samt vård privatiseras etc. Hur stor denna plundring är i kronor och ören har jag inte kunnat fastställa särskillt lätt då uppgifterna är mycket snårigare att reda i men summan borde (främst som en effekt av hur stor del skatterna utgör av BNP) vara minst det dubbla av det som stulits av oss som privatpersoner.

Jag pratar inte om någon konspiration. En sådan behövs inte för att det här ska ske. Det räcker med att Jan Helin, Göran Persson, Wallenbergarna mfl. mfl alla inser att de tjänar pengar på bostadskarrusellen och var för sig sett olika tecken på att invandringen bidrar till denna för att de ska drivas åt samma håll. Dom behöver aldrig prata ihop sig. Med pengar som motor behövs inga konspirationer!

Själv har jag nu börjat ge upp allt hopp om att vi någonsin kommer lyckas vända den här skutan rätt. Det finns inget som tyder på att inte invandrarna (tillsammans med andra generationens sådana) redan är i majoritet. Det mesta om man läser demografisk statistik från de senaste 30 åren talar i den riktningen (men det är svårt att bevisa då ursprung inte är lagligt att hantera som villken datapost som helst). Om invandrarna är i majoritet är vi redan en minoritetsbefolkning och kan aldrig rösta tillbaka vårat land.

Jag hoppas att någon mer än jag ska inse allvaret i vad som händer och hur totalt plundrat vårat land är och att det ska visa sig att jag hade fel om att inget längre går att göra. men jag är inte särskillt hoppfull.
Senast redigerad av Ratoz 2012-12-04 kl. 02:29.
Citera
2012-12-04, 03:54
Medlem

Så den generösa invandringspolitiken är ett resultat av att några herrar samt akademiker vill få upp bostadspriserna?
Citera
2012-12-04, 06:11
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahu.Akbar
Så den generösa invandringspolitiken är ett resultat av att några herrar samt akademiker vill få upp bostadspriserna?

Den "generösa invandringspolitiken" i hela västvärlden är att några judar som styr världens finanser vill ha världen för sig själv, och förstör därför västerlandet. Om de kan berika sig på kuppen så gör de det garanterat.
Citera
2012-12-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Jag kanske ska börja med en kort bakgrund. Jag är ekonomistuderande (inne på sista året) och har ett politiskt engagemang inom ett sverigevänligt parti. Det har dock visat sig snudd på omöjligt att lyfta den fråga jag nu ska lyfta både inom mitt eget parti och inom övriga sverigevänliga sammanhang.

Vare sig Friatider eller Avpixlat har heller visat intresse eller ens så mycket som bemödat sig ett svar när jag tidigare försökt få dem att lyfta detta ämne och nu vänder jag mig hit i hopp om att kunna få någon att inse vad som händer i vårat land. Jag tror mig nämligen förstå vad som är den främsta drivkraften till att skapa detta mångkulturella helvete som vi nu lever i. Det handlar givetvis om pengar.

Penningmängden måste alltid växa utan undantag. Detta hänger ihop med hur pengar skapas i vårat samhälle. Då det finns otaligt material på detta ämne ute på webben så gör jag här bara en mycket kort och välldigt förenklad genomgång av processen som tar upp de för efterföljande resonemang viktigaste faktorerna (sök på "fractional reserv banking" om ni vill fördjupa er i ämnet eller ännu hellre gör er omaket att köpa och läsa en bok i nationalekonomisk teori).

Merparten av pengarna vi har i samhället idag skapas i form av tillgodohavanden på bankkonton genom att krediter helt enkelt skapas i bankernas bokföring. För att detta ska vara lagligt (och också möjligt i långa loppet) måste varje kredit som skapas också backas upp av en säkerhet av minst samma värde som återbetalningsplanen för krediten. Då återbetalningsbeloppet är större än krediten (ränta och avgifter tillkomemr ju för den som lånar) är systemet ständigt underfinnansierat och därmed måste hela tiden penningmängden växa.

Penningmängden kan inte växa utan att krediterna växer i samma takt och dessa kan i sin tur inte växa utan att de samlade säkerheterna ökar i värde i samma takt även de. Den absolut största posten för säkerheter i Sverige (och övriga västvärlden) utgörs av bostäder och andra fastigheter. Det finns egentligen bara ett sätt att ökadet samlade värdet på bostäderna i ett land. Det är genom att öka bristen på dessa.

Det är här invandringen kommer in i bilden. Genom att ta hit invandrare i mängder, ju värre de beter sig desto bättre, så blir snabbt situationen ohållbar i de billiga hyresbostadsområdena runt om i landet. Den svenska befolkningen tvingas skuldsätta sig upp över öronen och därmed i praktiken pantsätta hela sin framtida arbetsinkommst för att låta sig och sina barn undkomma bråk, misshandlar, mord, våldtäkter, bilbränder mm. i dyra innerstadslägenheter eller fina villaidyller.

Mellan 1980 och 2010 ökade bostadspriserna i Sverige med över 500 % (http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/Bostadsmarknaderna-i-Norde-och-%20regionalt.pdf). Motsvarande ökning av kpi var 300 % (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____272151.aspx). Detta innebär i praktiken att vi fick 40 % mindre bostad för våra pengar 2010 än vad vi fick 1980. Eller annorlunda uttryckt någon har tagit 40 % av våra bostäders värde av oss. Ett värde som vi återanskaffat genom skuldsättning.

Med ett medelpris på en villa (siffra från 2011) på 2,05 miljoner i riket (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____139523.aspx) och ett snittpris på bostadsrätter på 1,3 miljoner (sifra från 2010) (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____330777.aspx) innebär det att vi blivit av med sammanlagt över 1,5 biljoner kronor på detta vis (beräknat på 4 miljoner hushåll med en fördelning på 18,6 % bostadsrätter och 36 % egenhemman 2010 http://www.boverket.se/Planera/Sverigebilder2/Demografi-och-boendemonster/Hur-bor-vi/).

Dessa pengar har inte gått upp i rök utan i praktiken överförts till två grupper, bankerna och deras ägare samt de som redan var innehavre av de finare adresserna, så som journalister, politiker, advokater, socialsekreterare, lärare etc. Kort sagt alla som sedan 1978 gjort allt för attfå oss till denna mångkulturella kattastroff vi nu befinner oss i.

På detta sätt har man helt enkelt stulit inte bara det arbetar- och medelklassen hade utan även hela dess framtid genom att större delen av värdet som förts över på detta sätt inte var pengar vi hade utan pengar vi lånade oss till genom att med bindande dokument intekna större delen av frukten av vårt framtida arbete. Allt för att slippa undan det våld och hot som vi aldrig ville ha i de områden vi tidigare trivdes så bra i.

Men stölden slutar inte där. Vad som är svårare att beräkna är effekten av att hyrorna stigit i dessa tidigare billiga boenden som arbetarklass och medelklass nu flytt. När socialen tar hyresavin för de nyanlända finns ju inget tak. Kostnaderna behöver heller inte vara lika höga då underhållet kan misskskötas för att skapa en ännu jävligare situation (som kan skyllas på trångbodhet) och därmed öka villjan för de kvaravarande svenskarna att fly ännu ett snäpp. Därmed ökar glönsamheten och därmed värdet på även dessa fastigheter. Bristen blev ju större även där.

Hur finnansieras då detta? Jo genom upprepade plundringar av våra allmänna tillgångar. Statliga bolag säljs ut, ap-fonder plundras, kommunala skogar avverkas och skolor samt vård privatiseras etc. Hur stor denna plundring är i kronor och ören har jag inte kunnat fastställa särskillt lätt då uppgifterna är mycket snårigare att reda i men summan borde (främst som en effekt av hur stor del skatterna utgör av BNP) vara minst det dubbla av det som stulits av oss som privatpersoner.

Jag pratar inte om någon konspiration. En sådan behövs inte för att det här ska ske. Det räcker med att Jan Helin, Göran Persson, Wallenbergarna mfl. mfl alla inser att de tjänar pengar på bostadskarrusellen och var för sig sett olika tecken på att invandringen bidrar till denna för att de ska drivas åt samma håll. Dom behöver aldrig prata ihop sig. Med pengar som motor behövs inga konspirationer!

Själv har jag nu börjat ge upp allt hopp om att vi någonsin kommer lyckas vända den här skutan rätt. Det finns inget som tyder på att inte invandrarna (tillsammans med andra generationens sådana) redan är i majoritet. Det mesta om man läser demografisk statistik från de senaste 30 åren talar i den riktningen (men det är svårt att bevisa då ursprung inte är lagligt att hantera som villken datapost som helst). Om invandrarna är i majoritet är vi redan en minoritetsbefolkning och kan aldrig rösta tillbaka vårat land.

Jag hoppas att någon mer än jag ska inse allvaret i vad som händer och hur totalt plundrat vårat land är och att det ska visa sig att jag hade fel om att inget längre går att göra. men jag är inte särskillt hoppfull.

Du får det att låta som att detta är något unikt för Sverige... Sverige följer ju samma mönster som i omvärlden.. Utlåning ökar betalningsvilja = inflation i bostadspriser = högre förtjänst för bankerna.
Det är väl svenskarna som är villiga att betala mer för att bo fint. Det låter inte som att du är en speciellt duktig ekonom.

Rösta tillbaka vårt land från vem och varför? Om man försöker hitta ett logiskt resonmang här någonstans så är det ju inte invandrarna som kommit hit utan de har ju tagits hit av banker osv... Skulle alla invandrare vara medvetna om varför de tagits hit och behöva röstas bort...

Jag ser ingen som helst poäng i ditt inlägg ser det bara som ett exempel på paranoia och kanske insikten att du aldrig kommer äga en egen bostad...
(troligtvis för att du inte är så bra på ekonomi)
Citera
2012-12-04, 11:30
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahu.Akbar

Citat:

Givetvis är det inte den enda faktorn. Det krävs en rad andra faktorer. Det krävs bland annat folk som vill hit. För detta krävs krig och elände. Det krävs också ett folk som har en svag självbild. Så svag att de rent av kan få sin egen existens förnekade utan att protestera det minsta samtidigt som de till varje pris försvarar existensen av de som belönats ekonomiskt för att ta deras bostadsområden i bessitning och driva ut dem därifrån med våld och psykisk terror. Det krävs också en ökad acceptans för lagbrott och dekadens. Men ja giriga akademiker (jag själv är inget undantag men vill tjäna mina pengar något mer hederligt än så) har varit motorn i den mesta ondskan som skapats här i världen sedan akademierna infördes i vår värld.

Citat:
Ursprungligen postat av Antipater
Du får det att låta som att detta är något unikt för Sverige... Sverige följer ju samma mönster som i omvärlden.. Utlåning ökar betalningsvilja = inflation i bostadspriser = högre förtjänst för bankerna.
Det är väl svenskarna som är villiga att betala mer för att bo fint. Det låter inte som att du är en speciellt duktig ekonom.

Jag sa aldrig att detta var något unikt för Sverige. Såväl Grekland som Spanien har rent av kommit längre i samma skede än vad vi har på många vis.

Citat:
Rösta tillbaka vårt land från vem och varför? Om man försöker hitta ett logiskt resonmang här någonstans så är det ju inte invandrarna som kommit hit utan de har ju tagits hit av banker osv... Skulle alla invandrare vara medvetna om varför de tagits hit och behöva röstas bort...

När en grupp tar hit en annan för att sprida våld och terror så är både de som bjöd in dem och de som spred terrorn lika skylldiga!

Majoriteten av invandrarna bidrar givetvis inte alls aktivt till terrorn. De är bara nybyggare som söker sig hit. På samma vis som majoriteten av de vita som stal Amerika från ursprungsbefolkningen bara vara hederliga invandrare så är det dock ingen tvekan om att det som skedde mot ursprungsbefolkningen möjliggjordes av såväl fredliga som icke fredliga invandrares närvaro och exploatering av jord och andra tillgångar.

Förstår inte hur alla kan totalt glömma bort att vi redan har ett bra historiskt exempel på vad som händer i praktiken med massinvandring. Det har gått fruktansvärt bra för Amerika... Men de som bodde där innan massinvandringen började 1492 fick knappast del av den framgångssagan.

Citat:
Jag ser ingen som helst poäng i ditt inlägg ser det bara som ett exempel på paranoia och kanske insikten att du aldrig kommer äga en egen bostad...
(troligtvis för att du inte är så bra på ekonomi)

Jag äger redan min bostad. Men visst kan du kalla det paranoia om du vill. Huruvida jag är paranoid eller inte vare sig stärker eller försvagar min argumentation.

Och nej givetvis är jag ingen särskilt bra ekonom. Jag är inte ens färdig ekonom och har aldrig arbetat med det. Dessutom är inte ens nationalekonomi mitt område. Jag får väll känna mig extremt smickrad av att du tillmäter min person så stor betydelse att mina meriter skulle vara viktigare för sanningshalten i ett påstående än de fakta som presenteras.
Citera
2012-12-04, 11:36
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Den "generösa invandringspolitiken" i hela västvärlden är att några judar som styr världens finanser vill ha världen för sig själv, och förstör därför västerlandet. Om de kan berika sig på kuppen så gör de det garanterat.

Jag tror inte på den typen av konspirationer då jag helt enkelt inte tror att människor lyckas hålla sams inom en grupp i tillräklig omfattning för att förutsättningarna för dem ska kunna finnas.

Men ja nog är det mycket som driver mot död och förstörelse men absolut inte bara i väst. Det är inte den genomsnittlige afghanens fel att svenska soldater är där och ockuperar hans/hennes hemland. Det är vi svenskar som bär skulden till den döden och förstörelsen. Samma sak gäller för de flesta oroshärdar i världen. Vi har ju haft trupp i nästan samtliga och majoriteten av sveriges befolkning har åtminstone accepterat och indirekt ställt sig bakom detta.

Ur död och förstörelse föds möjligheter för den som vill roffa åt sig och världen är så full av de som vill roffa åt sig att någon enskild grupp knappast behöver konspirera för att det ska ske.

Hela världen är utsatt och itne bara västvärlden. Den arabiska, den afrikanska, den västerländska, den asiatiska etc. etc. Alla utsätts för atacker av alla hela tiden. Men det finns uppviglare bland oss på tidningsredaktioner, i riksdagen, på myndigheter mm. mm. som inte vill något hellre än att det ska fortsätta på samma väg så de kan fortsätta berika sig på vad som sker.
Citera
2012-12-04, 12:57
Medlem
Så vi klipper och klistrar hur som helst... Du verkar vara lite febersjuk och har väldigt svårt att argumentera något vettigt...

Citat:
Givetvis är det inte den enda faktorn. Det krävs en rad andra faktorer. Det krävs bland annat folk som vill hit. För detta krävs krig och elände. Det krävs också ett folk som har en svag självbild. Så svag att de rent av kan få sin egen existens förnekade utan att protestera det minsta samtidigt som de till varje pris försvarar existensen av de som belönats ekonomiskt för att ta deras bostadsområden i bessitning och driva ut dem därifrån med våld och psykisk terror. Det krävs också en ökad acceptans för lagbrott och dekadens. Men ja giriga akademiker (jag själv är inget undantag men vill tjäna mina pengar något mer hederligt än så) har varit motorn i den mesta ondskan som skapats här i världen sedan akademierna infördes i vår värld..

Så nu är alla universitet skyldiga till allt ont sedan de fördes in i världen kring 1300-talet. Så effektivisering som ekonomi tillfört, alla sjukdomar som läkarvetenskapen botat tack vare univeristetet har varit av ondo?....

Du vill alltså tillbaka till en tid då man badade en gång om året, drack öl till frukost då man trodde att vatten var farligt och åt rovor varje dag?

Citat:
Jag sa aldrig att detta var något unikt för Sverige. Såväl Grekland som Spanien har rent av kommit längre i samma skede än vad vi har på många vis...

Du fick det att framstå som att vi bara pratade om sverige, kolla din rubrik vad indikerar den?
Så Grekland och Spanien går under pga invandring och giriga banker? Det kanske är så att de har strukturfel då landets befolkningar tror på en stark stat som ordnar jobb åt dem. Det kanske är så att dessa länder har dubbelt så stor byråkrati som andra länder i samma storlek och en millitär som de inte kan betala för?(grekland mer i det senare fallet). Du har fel du kan inte jämför Sverige med de länderna.

Citat:
När en grupp tar hit en annan för att sprida våld och terror så är både de som bjöd in dem och de som spred terrorn lika skylldiga!

Majoriteten av invandrarna bidrar givetvis inte alls aktivt till terrorn. De är bara nybyggare som söker sig hit. På samma vis som majoriteten av de vita som stal Amerika från ursprungsbefolkningen bara vara hederliga invandrare så är det dock ingen tvekan om att det som skedde mot ursprungsbefolkningen möjliggjordes av såväl fredliga som icke fredliga invandrares närvaro och exploatering av jord och andra tillgångar....

Förstår inte hur alla kan totalt glömma bort att vi redan har ett bra historiskt exempel på vad som händer i praktiken med massinvandring. Det har gått fruktansvärt bra för Amerika... Men de som bodde där innan massinvandringen började 1492 fick knappast del av den framgångssagan.

Vilken grupp är det som sprider så mycket terror så att du pinkar på dig varje gång du går på bussen?

Som en akademiker så antar jag att du vet vad stavningskontrollen är till för men nu skall vi inte diskutera stavning. Du kan ingen historia men vad kan man vänta sig av en blivande ekonom. Du har helt fel.

Anledningen till att indianerna nästan utrotades var ju att kontinenten var så isolerad under så lång tid så att europa med sin omfattande invandring och utbyte av handel, ideer med öst osv han utveckla överlägsen teknik(skjutvapen) och att befolkningen i EurAsien blev mer resistent mot sjukdommar som indianerna aldrig utsats för. Det som hände med indianerna är det som skulle ha hänt med sverige om det isolerat sig från omvärlden man hade hamnat på efterkälken och rätt som det så hade man blivit bortsvept. Lösningen är ju inte att isolera sig ännu mer utan att omfamna förändringarna och anpassa sig.

Citat:
Jag äger redan min bostad. Men visst kan du kalla det paranoia om du vill. Huruvida jag är paranoid eller inte vare sig stärker eller försvagar min argumentation.

Och nej givetvis är jag ingen särskilt bra ekonom. Jag är inte ens färdig ekonom och har aldrig arbetat med det. Dessutom är inte ens nationalekonomi mitt område. Jag får väll känna mig extremt smickrad av att du tillmäter min person så stor betydelse att mina meriter skulle vara viktigare för sanningshalten i ett påstående än de fakta som presenteras.

Troligtvis så har du lånat pengar från banken och skriver detta inlägg för att du är sur på dina månadskostnader.

Du påbörjade ditt inlägg med att berätta vem du är för att förstärka din argumentation, att jag påvisar fakta fel och fel slutsatser försvagar din argumentation som bygger på att du är en nästan färdig ekonom och därför vet bättre. Sanningen till att du inte fått något gehör för din teori är ju att den är löjligt lätt att motbevisa pga av den enkla anledningen att du inte har rätt slutsatser.
Citera
2012-12-04, 12:58
Medlem
Kiltmannens avatar
Jag känner mig inte särskilt förslavad faktiskt
Citera
2012-12-04, 13:08
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Citat:
Trådstart
Sjukt bra inlägg. Kanske det bästa inlägget 2012.

Många även bland realisterna har mycket svårt att ta till sig den här typen av information. Bilderberg, fiatpengar, banksters osv räknas som en konspirationsteori.

Då jag å ena sidan inte säger att det du skriver är all orsak till saker och ting, så är det ett extremt bra komplement. Just detta att hudinginvasionen är en mycket tung orsak till bobubblan är en aspekt som belyses allt för sällan.
Citera
2012-12-04, 13:25
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Så nu är alla universitet skyldiga till allt ont sedan de fördes in i världen kring 1300-talet. Så effektivisering som ekonomi tillfört, alla sjukdomar som läkarvetenskapen botat tack vare univeristetet har varit av ondo?....

Har välldigt mycket gott har kommit från våra akademier. Men det ändrar inte att en välutbildad girig man är farligare än en lågutbildad dito.

[quote=Antipater]Du fick det att framstå som att vi bara pratade om sverige, kolla din rubrik vad indikerar den?[/QUTOTE]

Min post handlar om Sverige ja. Det är absolut inte det samma som att hävda att samma sak inte skett på andra ställen. Att jag hävdar att X är A innebär inte att jag förnekar att Y också kan vara A. Uttalar jag mig om X har jag helt enkelt inte sagt något om Y.

Sveriges situation torde vara mer itnressant för läsarna på ett svenskspråkigt forum än situationen i världen i stort.

Citat:
Vilken grupp är det som sprider så mycket terror så att du pinkar på dig varje gång du går på bussen?

Numera klarar jag mig bra då jag bor i innerstad jag med. Men innan jag flyttade från förorter blev jag likt många andra offer för både våld och hotelser, inbrott och skadegörelse. Så ser det faktiskt ut i förorten.

Jag ser ingen anledning att peka ut villka invandrargrupper som ligger bakom atackerna mot just mig. Tror inte för ett ögonblick att deras nationalitet är särskillt avgörande. Det som är avgörande för beteendet i fråga är de förutsättningar under villka de formats. Men att dessa förutsättningar till stor del formats av andra gjorde inte våldet och hoten mot mig mindre allvarligt.

Citat:
Anledningen till att indianerna nästan utrotades var ju att kontinenten var så isolerad under så lång tid så att europa med sin omfattande invandring och utbyte av handel, ideer med öst osv han utveckla överlägsen teknik(skjutvapen) och att befolkningen i EurAsien blev mer resistent mot sjukdommar som indianerna aldrig utsats för.

Ligger mycket i detta. Europa hade bland annat genomlevt pesten och annat som slog ut stora delar av befolkningen i många länder. Vi hade mycket resistens. Men att vi var tåligare pga. att "vi" tidigare överlevt svåra umbäranden pga. vår kontakt med omvärlden och därför lyckades närmast utrota ursprungsbefolkningen i Amerika genom "vår" blotta närvaro ser jag knappast som ett argument för att invandring är ofarligt. Förstår inte hur du menar helt enkelt. Om de ursprungliga amerikanerna nästan dog ut pga. invandring så är det knappast ett bra argument för invandringens förträfflighet hur du än pratar om att de skulle klarat sig bättre om de redan genomlevt invandringen.

Citat:
Troligtvis så har du lånat pengar från banken och skriver detta inlägg för att du är sur på dina månadskostnader.

Jag är i dagsläget inte skylldig banken en enda krona. Jag är skyldig CSN ca 100'000 kronor villket givetvis är illa nog. Men jag har inga bolån alls i dag.

Citat:
Du påbörjade ditt inlägg med att berätta vem du är för att förstärka din argumentation, att jag påvisar fakta fel och fel slutsatser försvagar din argumentation som bygger på att du är en nästan färdig ekonom och därför vet bättre.

Dels har du inte visat på några faktafel utan mer pratat om min bitterhet och svamlat ossammanhängande om att konsekvenserna av invandringen i amerika skulle undvikits om de bara haft invandring från början. Och dels så var syftet med att posta min bakgrund snarast ett försök att få folk att åtminstone försöka bemöda sig med källor, lite saklig argumentation etc snarare än att försöka få folk att acceptera mitt påstående bara för att jag påstår det.

Jag har givit källor till alla siffror jag bygger detta på. Att pengar kan driva människors beteende vet jag inte om jag borde behöva en källa på men kan väll försöka gräva fram en om du absolut vill. Har dock aldrig själv ifrågasatt det antagandet. Jag kan drivas av ekonomiska intressen och därför har jag liksom utgått ifrån att andra också kan det. Om det inte förhåller sig så får jag väll helt släppa tanken på att människan i grunden är mer lik än olik varandra.
Citera
2012-12-04, 13:34
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
Sjukt bra inlägg. Kanske det bästa inlägget 2012.

Många även bland realisterna har mycket svårt att ta till sig den här typen av information. Bilderberg, fiatpengar, banksters osv räknas som en konspirationsteori.

Då jag å ena sidan inte säger att det du skriver är all orsak till saker och ting, så är det ett extremt bra komplement. Just detta att hudinginvasionen är en mycket tung orsak till bobubblan är en aspekt som belyses allt för sällan.

Tack

Ja det är väll jobbigt just för att vi alla sitter i samma båt. Jag snackar i mitt inlägg ner min egen förmögenhet (som givetvis till huvudsak består av just en bostad). Men jag inser att det finns andra värden som är viktigare för mig än detta. För sanningen är den att om Sverige blir mer stabilt så skulle jag inte behöva ett lika starkt skydd i form av privat förmögenhet.

Men vi sitter alla i denna rävsax med antingen skulder eller tillgångar kopplade främst till denna härva. Och om inte annat så blir det extremt jobbigt för svenskt näringsliv och därmed för arbetsmarknaden den dag vi rensar i detta.

Men vi måste gå igenom stålbadet för att komma ut i andra änden. Det finns inga genvägar längre. Vi kan skjuta upp det. Vi kan göra ont värre. Vi kanske rent skulle kunna lyckas med konsstycket att få över hela vårat problem på ett annat land om vi bara beter oss tillräkligt lömskt. Men jag ser inget av allternativen som både hederligt och hållbart på samma gång.

När det gäller konspirationer så tror jag givetvis på konspirationer i enskilda frågor. Jag kan tro på konspirationer av typen: En grupp om 20 företagsledare väljer att mörka en enskild händelse för att kännedommen om den skulle misssgynna alla.

Jag tror dock inte på konspirationer av typen: För 1'000 år sedan skrevs ett dokument som idag ligger till grund för ett slutet sällskaps hela aggerande och att alla i den gruppen jobbar slaviskt efter detta dokument. Jag går emot mina föräldrar i många frågor och det gör nog de flesta. Hur skulle folk kunna ärva en agenda i 1'000 år utan att kedjan bryts av innre motsättningar? Orimligt i min värld. Även 100 år är ytterst tveksamt i sådana här fall även om sådana tidsperspektiv teoretiskt kan vara möjliga för en konspiration.
Citera
2012-12-04, 13:37
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
Då jag å ena sidan inte säger att det du skriver är all orsak till saker och ting, så är det ett extremt bra komplement.

Nej givetvis är det inte enda skälet. Finns så extremt mycket skäl till att världen ser ut som den gör. Men drygt 3'000 miljarder kronor är ett ganska starkt incitament för en utveckling i ett litet land som Sverige.

EDIT: Rör sig förmodligen om minst 4'500 miljarder SEK (2010 års penningvärde) bara genom fastighetsmarknaden. Till det kommer flyktingförläggningar, assistantbolag, ren kriminalitet etc. etc. Men 3'000 Miljarder är vad som är lätt för en person att få fram siffror på.
Senast redigerad av Ratoz 2012-12-04 kl. 13:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in