• 1
  • 2
2012-12-03, 19:44
Medlem
Polloss avatar
Har ni någon finrestaurang ni kan rekommendera med en budget på ca 1500+- för två personer (förrätt, huvuddisk, efterrätt och dryck)? Atmosfären är viktig och gärna centralt.

Tack för all hjälp!
Senast redigerad av Pollos 2012-12-03 kl. 19:48.
Citera
2012-12-03, 19:52
Medlem
Maximus23s avatar
sankt markus ? Vet inte om den klassas som toppklass restaurang men..

http://www.malmborgen.nu/sanktmarkus.html
Citera
2012-12-03, 20:01
Medlem
fnacts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pollos
Har ni någon fin restaurang ni kan rekommendera med en budget på ca 1500+- för två personer (förrätt, huvuddisk, efterrätt och dryck)? Atmosfären är viktig och gärna centralt.

Tack för all hjälp!

Priserna har jag mindre bra koll pa men har ar lite alternativ med restauranger for speciella tillfallen.

Bloom In The Park - Formodligen Malmos dyraste Restaurang. Serverar avsmakningsmenyer baserade pa sasong. Dyrt som fan och jag har hort bada bra och daligt om Bloom, vagar inte riktigt rekommendera det fullt ut. Lite av en chansning eftersom menyn ar olika fran dag/vecka? till dag/vecka.

Bastard - Min favoritrestaurang i Malmo. Serverar enligt sin hemsida "Europeisk husmanskost pa de basta ravarorna". Av erfarenhet ar det mycket gris, ofta bastant och riktigt genuint god mat. All mat ar mellanratter och man kan darfor bestalla in en massa ratter och ata lite av varje. Riktigt bra stalle med otrolig atmosfar. Tror en helkvall med bra viner hamnar runt 1500 for tva.

Trio - Har hort mycket bra om Trio men aldrig sjalv atit dar. Skulle beskriva det som en miniversion av Noma. Skandinavisk mat med fokus pa ravaror. Inredningen ar vit och minimalistisk snarare an mysig och romantisk. Vet inte vad du foredrar. Jag gissar pa att en kvall hamnar runt 1500 spann med vin.

Vendels Sturehof - Bra stalle med en trevlig atmosfar. Sjalv beskriver dem sin mat sahar "Vällagad svensk husmanskost, färska skaldjur och välhängda biffar .../"

Kommer inte att tanka pa fler stallen jag skulle rekommendera, gor jag det sa aterkommer jag.
Citera
2012-12-03, 20:23
Medlem
Rebell, ligger vid trianglen. Sjuk mysig, sjukt godmat
Citera
2012-12-03, 20:59
Medlem
ljudkellgrens avatar
Atmosfär http://www.atmosfar.com/ ska vara väldigt trevlig. Har själv aldrig varit där förutom i foajen, men fick vända då det var fullt. Förbokning rekommenderas definitivt om ni beger er hit.

www.epicure.nu är omtyckt av många, jag tycker däremot att maten många gånger är smaklös, för lite och inte tillräckligt varm.

www.arstiderna.se ska vara en annan höjdare som jag inte hunnit pröva än.

St Marcus kan jag också rekommendera, ett av Europas bästa vinutbud och välkomponerade menyer. Ett varningens finger, gå inte på buffén, utan håll er till ā la carte eller menyer och låt personalen rekommendera vin. Vet dock inte om de har sin vanliga ā la carte under julen. Ring och fråga först och även här bör man boka i förväg. www.malmborgen.nu
Citera
2012-12-03, 21:16
Medlem
Polloss avatar
Tack för alla svar, ni är underbara!

St markus verkar vara ett bra alternativ med tanke på hur jag hade tänkt mig att atmosfären skulle se ut. Hur är det att äta där på helger när de har en nattklubb på samma ställe?
Citera
2012-12-03, 23:07
Medlem
fnacts avatar
Citat:

St markus verkar vara ett bra alternativ med tanke på hur jag hade tänkt mig att atmosfären skulle se ut. Hur är det att äta där på helger när de har en nattklubb på samma ställe?

St: Markus ligger i kallaren och nattklubben ligger pa andra vaningen om jag inte minns fel. Dessutom ar det ett 30 plus stalle och inte nagot rave direkt. Tror arligt talat inte att man overhuvudtaget stors av det.

Det ar helt klart ett trevligt stalle men jag skulle nog anda valja Rebel eller Bastard fore, rent kulinariskt. Lokalen som St: Markus huserar i ar valdigt fin.
Citera
2012-12-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnact
Trio - Har hort mycket bra om Trio men aldrig sjalv atit dar. Skulle beskriva det som en miniversion av Noma. Skandinavisk mat med fokus pa ravaror. Inredningen ar vit och minimalistisk snarare an mysig och romantisk. Vet inte vad du foredrar. Jag gissar pa att en kvall hamnar runt 1500 spann med vin.

Finns inte längre.
Citera
2012-12-04, 07:06
Medlem
fnacts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Finns inte längre.

Da far ni ursakta mig. Ar lite ouppdaterad eftersom jag bor i USA.

Nar lade dem ner forresten?
Citera
2012-12-04, 10:18
Medlem
Citat:

St Marcus lokal är trevlig, men iom att det är dominerande buffégäster (och just nu julbord) tenderar det ibland att bli mycket företagssällskap vilket kan vara lite minus vad gäller stämningen om man är två, det blir mycket spring och snapsvisor.

Årstiderna i Kockska huset har lite samma källarvalvsmiljö och bra mat. Månadens meny med vinförslag ligger dock någon hundralapp över din budget.

Vill ni ha något lite mindre "fine dining" men lite mer spännande har Rebell och Bastard nämnts. Belle Epoque på Möllan kan också vara ett alternativ om man tar avsmakningsmeny på allt de har.
http://belle-epoque.se
Citera
2012-12-04, 10:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Inga problem! Nattklubben ligger i andra sidan av huset så den märker du inte av. Den öppnar väl också först vid 23:00.
Citera
2012-12-04, 19:48
Medlem
Polloss avatar
Får fundera på det där gällande Sankt Markus bufféspring etc. Vi ska iofs ses i Januari så då kanske det är lite mindre spring p.g.a. julbordet.

Bastard verkar vara riktigt nice, men jag får en känsla av att den inte är så jätte romantiskt. Kanske borde förklarat att lite mysstämning inte skulle sitta fel. Behöver självklart inte vara överdrivet, men lite mys Ska helst vara lite fine dining!

Årstiderna ska det kikas närmare på, ser intressant ut! Bloom verkar vara väldigt modernt och "kallt" på något vis, deras hemsida hade inte så mycket att säga heller. Rebell ser lite för klent ut inomhus tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in