2012-12-02, 21:47
Medlem
Som rubriken lyder, under vilken tidpunkt i graviditeten har man rätt till livet enligt dig?

Alltså, är du helt emot abort pga. av fostrets rätt till liv, är du emot abort till en viss tidpunkt eller är det helt upp till kvinnan?
Senast redigerad av IAmTheOnlyOne 2012-12-02 kl. 22:17.
Citera
2012-12-02, 21:51
Medlem
Gidalezus avatar
När man anses vara en människa?
Citera
2012-12-02, 21:52
Medlem
Jrgens avatar
Jag anser inte att det finns någon "rätt till liv".

Det sagt tycker jag det är trevligare om folk inte dödar varandra, och det innefattar även ofödda barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Av vem, och på vilka grunder?
Citera
2012-12-02, 21:58
Medlem
candystashs avatar
Vid ungefär 4 månaders ålder tycker jag att ungen har börja tagit in tillräckligt mycket information för att räknas som en människa. Innan dess är den fortfarande dummare än fiskarna som vi dödar varje dag.
Citera
2012-12-02, 22:15
Medlem
Menade ju självklart (Får be om ursäkt för felformuleringen om ni tog det så) att när anser du att fostret har rätten till livet? Och då inte ska få utsättas för abort?
Alltså är du helt emot abort, oavsett hur länge fostret utvecklats eller ska det få utföras till en viss tidpunkt? Eller har fostret helt enkelt ingen rätt under graviditeten och är då alltså helt kvinnans/föräldrarnas beslut?

Kom nyss från tidigare diskussioner och fann det självklart att ta det vidare till FB
Citera
2012-12-02, 22:18
Medlem
Citat:

Det är ju just det som är frågan, när anser DU att man har rätten till liv, alltså när är man en individ? Under graviditeten eller så fort man föds?
Citera
2012-12-02, 22:28
Medlem
Milamis avatar
tycker abortlagen är rätt bra, abort är okej tills fostret kan överleva utanför livmorden.
Citera
2012-12-02, 22:30
Medlem
Mr.kittehs avatar
Tycker att man som mamma skall få ändra sig närsomhelst under de 9 månaderna bebisen ligger där, så länge den inte är ute så har mamman rätt att göra vad som helst i min åsikt, mer eller mindre.
Citera
2012-12-02, 22:35
Medlem
Necrotrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milami
tycker abortlagen är rätt bra, abort är okej tills fostret kan överleva utanför livmorden.

Riktigt nice avatar!
Bäst på länge. Jag tycker med när ett barn kan överleva utanför livmodern. Har iofs bara tänkt på saken någon minut.
Citera
2012-12-02, 23:02
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.kitteh
Tycker att man som mamma skall få ändra sig närsomhelst under de 9 månaderna bebisen ligger där, så länge den inte är ute så har mamman rätt att göra vad som helst i min åsikt, mer eller mindre.
Varför får hon inte döda barnet efter det är fött?

Citat:
Ursprungligen postat av candystash
Vid ungefär 4 månaders ålder tycker jag att ungen har börja tagit in tillräckligt mycket information för att räknas som en människa. Innan dess är den fortfarande dummare än fiskarna som vi dödar varje dag.
Varför ska vem man får och inte får döda nödvändigtvis avgöras av offrets intelligensnivå?

Citat:
Ursprungligen postat av Milami
Ibland lever fostret i upp till en timma efter det har tryckts ut, innan det självdör. Hur länge klarar sig ett nio månader gammalt spädbarn om modern bara lägger det i en kartong och ignorerar det?
Senast redigerad av Jrgen 2012-12-02 kl. 23:05.
Citera
2012-12-02, 23:04
Medlem
Gidalezus avatar
Så fort man är gravid och bär ett barn, då är det en människa med själ.
Citera
2012-12-02, 23:04
Medlem
Mr.kittehs avatar
"Varför får hon inte döda barnet efter det är fött?"

Det är väl olagligt? :/

Edit: Failade att citera :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera