2012-12-02, 23:05
Medlem
Gidalezus avatar
En fråga till dig, lider du av någon sorts sjukdom?
Citera
2012-12-02, 23:07
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.kitteh
"Varför får hon inte döda barnet efter det är fött?"

Det är väl olagligt? :/

Edit: Failade att citera :P
Det är också olagligt att abortera ett ofött barn i åttonde månaden, men det tycker du fortfarande är okej, så vad vill du säga med det egentligen?
Citera
2012-12-02, 23:12
Medlem
Mr.kittehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Det är också olagligt att abortera ett ofött barn i åttonde månaden, men det tycker du fortfarande är okej, så vad vill du säga med det egentligen?
Vill säga att man skall få abortera så länge det är lagligt, visste faktiskt inte att det var just åttonde månaden, man lär sig något varje dag!
Citera
2012-12-02, 23:13
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Vill säga att man skall få abortera så länge det är lagligt, visste faktiskt inte att det var just åttonde månaden, man lär sig något varje dag!
Det är inte åttonde månaden. Det var bara ett exempel. Det är början på vecka 22 som är det övre taket. D.v.s. 5 och en halv månad.
Citera
2012-12-02, 23:16
Medlem
Mr.kittehs avatar
Citat:
Det är inte åttonde månaden. Det var bara ett exempel. Det är början på vecka 22 som är det övre taket. D.v.s. 5 och en halv månad.
Dåså, abortera hur mycket du vill fram till 21:a veckan~ enligt mig.
Citera
2012-12-02, 23:20
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Dåså, abortera hur mycket du vill fram till 21:a veckan~ enligt mig.
Så du tycker att gränsdragningen är rätt bara för att lagen ser ut så? Har du samma inställning till alla andra lagar också?
Citera
2012-12-02, 23:22
Medlem
Mr.kittehs avatar
Citat:
Så du tycker att gränsdragningen är rätt bara för att lagen ser ut så? Har du samma inställning till alla andra lagar också?
Ja när det gäller abort, eftersom att legitimerade doktorer inte kommer att abortera barnet om det är olagligt.
Citera
2012-12-02, 23:25
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ja när det gäller abort, eftersom att legitimerade doktorer inte kommer att abortera barnet om det är olagligt.
Varför är det över huvud taget intressant hur lagen ser ut just nu när man diskuterar etik?

En sak som däremot är intressant är att det är olagligt för en läkare att avstå från att genomföra en abort av etiska skäl.
Senast redigerad av Jrgen 2012-12-02 kl. 23:29.
Citera
2012-12-02, 23:32
Medlem
Mr.kittehs avatar
Citat:
Varför är det över huvud taget intressant hur lagen ser ut just nu när man diskuterar etik?

En sak som också är intressant är att det är olagligt för en läkare att avstå från att genomföra en abort av etiska skäl.
Du förstår tydligen inte vad jag menar, tänker släppa diskussionen här. Det känns som om vi talar om olika saker. Ha en trevlig söndagskväll!
Citera
2012-12-02, 23:44
Medlem
Citat:
En fråga till dig, lider du av någon sorts sjukdom?

Hmm... antar att frågan var riktad till mig eftersom du inte citerade någonting. Får svara nej på den frågan även fast den egentligen var för irrelevant att svara på.

Får nog säga att jag personligen anser att nuvarande lagstiftning är den jag förhåller mig mest med, det vill säga att en abort får göras under första 5 1/2 månaderna.
Citera
2012-12-02, 23:45
Medlem
candystashs avatar
Citat:

Varför ska vem man får och inte får döda nödvändigtvis avgöras av offrets intelligensnivå?

Jag tycker inte riktigt att en unge riktigt är vid liv innan han förstår det själv.
Ett liknande scenario vi har är när någon ligger i koma. Läkaren säger att han inte kommer att vakna så närstående börjar fundera på att dra ur kontakten till andningsmaskinen.

Nu kommer ju oftast ett barn att bli äldre och få sig ett liv, men under den första tiden så är den lika medveten som någon hjärndöd i resperator.
Citera
2012-12-02, 23:47
Medlem
SeMeNoMores avatar
Efter vecka 7 enligt mig. Jag är för abort fram tills vecka sju (med vissa begränsningar) sedan anser jag att fostret är en outvecklad människa med rätten till sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in