• 1
  • 2
2012-12-02, 17:23
Medlem
Funderar på att kryptera datorn med filevault. Har inte alls något känsligt på den. Tanken slog mig bara att det bör vara ganska enkelt att ta sig in fast datorn är lösenordsskyddad med hjälp av det vanliga användarkontot.

Hur pass säker är datorn om den är i vänteläge fast den är krypterad med filevault? Tänker om någon skulle stjäla den när jag reser eller linknande. Orkar någon kryptera upp den om man inte vet vad det är på den? Hur ska jag skydda mig för någon tjuv som eventuellt kan googla lite och kan lite allmänt om datorer?
Citera
2012-12-04, 17:08
Medlem
Ni kan det här. Någon kan väl ta sig lite ork att svara?
Citera
2012-12-04, 17:33
Medlem
Fogelbergs avatar
Krypteringen är fullgod även om datorn är i väntläge. Förutsett att du måste ange ett lösenord när du öppnar locket igen, annars kan du skita i krypteringen.

Glöm bara inte att spara det lösenord som datorn ger dig när du aktiverar filevault...
Citera
2012-12-04, 17:43
Medlem
Rassas avatar
Om det är Lion eller Mountain Lion och Filevault 2 vi pratar om här så krypteras hela disken med 128-bitars nyckel och det är omöjligt att låsa upp den utan rätt lösenord. Om datorn är i viloläge så är den inte låst med Filevault, men du ställer givetvis in att lösenord måste anges för att väcka datorn eller skärmsläckare så den som vill komma åt innehållet måste ändå känna till ditt lösenord. Enda vägen runt det är att starta om den, men då är disken låst med Filevault och därmed fullt skyddad igen.

Mer och bra info: http://reviews.cnet.com/8301-13727_7...ions-answered/
Citera
2012-12-04, 19:51
Medlem
Tack! Precis det här jag ville läsa! Och filevault bör hindra de flesta för att orka försöka ta sig in om de inte vet att det finns något väldigt intressant på datorn?
Citera
2012-12-04, 20:11
Medlem
Tänk på att nyckeln lagras i klartext vid viloläge för filevault2 som default, vilket gör datorn mottaglig för en cold boot attack.

http://training.apple.com/pdf/WP_FileVault2.pdf

Det ändrar du med pmset destroyfvkeyonstandby 1 i terminalen.
Citera
2012-12-04, 20:14
Medlem
Undrar också om eventuella backdörrar och till vilka dessa kan tänkas ges ut till.

Har dock googlat en hel del och om någon nånsin fått sina data exponerade som haft filevault2 igång så borde det väl finnas historier om det på nätet? Har inte hittat nåt sånt än, men man får nog inte utesluta att polis eller annan myndighet helt enkelt ber apple om en "huvudnyckel".

Dock säger man ju givetvis nej till att lagra nyckeln i iCloud, men man kan ju inte vara säker på att dom inte har en huvudnyckel iallfall.
Citera
2012-12-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponym
Tack! Precis det här jag ville läsa! Och filevault bör hindra de flesta för att orka försöka ta sig in om de inte vet att det finns något väldigt intressant på datorn?

Dom två inlägg ovan är mer skydd mot myndigheter. I defaultläge tvivlar jag på att tjuvar skulle bry sig om att ens försöka knäcka det, dom installerar bara om OS:et eller raderar disken och säljer ändå.
Citera
2012-12-04, 20:22
Medlem
tzjs avatar
Här är min åsikt:

Stjäl man en Mac så är man nog i 99 fall av 100 mer intresserad av värdet på datorn och inte innehållet på hårddisken. Om jag skulle sno t ex en MBP så hade jag skruvat hur hårddisken och installerat en ny bara. Originaldisken hade jag slängt åt helvete. Om det inte var typ Barack Obamas MBP. Då hade jag försökt titta på hans filer.
Citera
2012-12-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Här är min åsikt:

Stjäl man en Mac så är man nog i 99 fall av 100 mer intresserad av värdet på datorn och inte innehållet på hårddisken. Om jag skulle sno t ex en MBP så hade jag skruvat hur hårddisken och installerat en ny bara. Originaldisken hade jag slängt åt helvete. Om det inte var typ Barack Obamas MBP. Då hade jag försökt titta på hans filer.

Absolut, men samtidigt vill man nog ändå vara på säkra sidan. Jag har filevault aktiverat på alla mac:ar.
Citera
2012-12-04, 21:43
Medlem
Crunchies avatar
http://www.michaelkummer.com/2012/08...sk-encryption/

Nyttig länk om problemet.
Citera
2012-12-05, 00:56
Medlem
När vi ändå har en ny tråd om ämnet. Någon som vet om lösenordet finns kvar i RAM om skärmsläckaren är på och man har aktiverat så man behöver ange lösenordet efteråt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in