• 1
  • 2
2012-12-02, 14:18
Medlem
Ritadess avatar
Har tänkt på det många gånger. Det kryllar av bilhandlare i varje stad, och vissa av dem fokuserar enbart på begagnade bilar. Hur får det sin verksamhet att gå runt? Finns det verkligen folk som fortfarande handlar sin begagnade bil av bilhandlare när Blocket finns?

Vi har en bil som vi kör med som jag har via mitt jobb, och det är extremt förmånligt, men kommer alltså nu att köpa en till. Priset ska ligga någonstans på 50 000 - 60 000 kr, och Blocket är mitt enda alternativ. Att titta hos bilhandlare är inte ett alternativ överhuvudtaget.

Hur ser ni andra på det?
Citera
2012-12-02, 14:25
Medlem
Buffettos avatar
Det finns de som känner sig tryggare med en bil från bilhandlare eftersom det oftast då medföljer i alla fall en månads garanti för de mest allvarliga felen. Många som köper bil vet ju knappt hur man öppnar motorhuven på dem...
Citera
2012-12-02, 14:31
Medlem
endures avatar
Finns väl vissa fördelar med bilhandlare, har jag för mig. Om det blir något fel är det enklare att vända sig till en bilhandlare. Eftersom bilhandlaren är en näringsidkare är dessutom konsumentköplagen tillämplig, vilket är en stor fördel för konsumenten. Om vi köper av en annan person via blocket är den mycket mindre generösa köplagen tillämplig.

Om jag skulle köpa begagnat skulle jag nog föredra att köpa den via bilhandlare. Jag har dock inte fullt så anspråkslösa krav på bil som du. Om jag t.ex. skulle köpa en ny jaguar begagnad för säg t.ex. 700kkr vill jag ha ett seriöst etablissemang att vända mig till för service, etc. Inte någon lallare i Täby som jag sen aldrig hör av mer.
Citera
2012-12-02, 14:33
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritades
Har tänkt på det många gånger. Det kryllar av bilhandlare i varje stad, och vissa av dem fokuserar enbart på begagnade bilar. Hur får det sin verksamhet att gå runt? Finns det verkligen folk som fortfarande handlar sin begagnade bil av bilhandlare när Blocket finns?

Vi har en bil som vi kör med som jag har via mitt jobb, och det är extremt förmånligt, men kommer alltså nu att köpa en till. Priset ska ligga någonstans på 50 000 - 60 000 kr, och Blocket är mitt enda alternativ. Att titta hos bilhandlare är inte ett alternativ överhuvudtaget.

Hur ser ni andra på det?
De två bilköp jag gjort av bilhandlare som bara handlar med begagnade bilar har varit rena katastrofer eftersom de fullständigt vägrat ta ansvar för saker som gått sönder strax efter köpen. Att handla av privatpersoner är inte ett alternativ eftersom jag inte kan eller har lust att sätta mig in i vad man ska kolla efter.

Senast jag köpte bil blev det en ny och det kommer nästa också bli.
Citera
2012-12-02, 15:02
Medlem
Kebabsugers avatar
lol vem fan handlar bilar av privatpersoner på blocket ?

skulle man åka in för mord om man blev lurad ju, inte.bra.

utnyttjad bilhandlare många ggr, knäppgökarna gror oftast deras 1.månads garanti är giltig haha
bara in och laga skiten tills den finkar som den skall

köpa privat så köper man något skit där man kan rycka på axlarna.om man blir lurad, tex gammal volvo etc...
Citera
2012-12-02, 15:21
Medlem
elektronikfreaks avatar
Att handla sin bil privat är inget som Blocket var nya på marknaden med. Jag har ägt bilar sedan början av 70-talet o jag tillhör definitivt inte dom som meckar med bilar eller ens utger mig för att vara nämnvärt kunnig på bilar. Däremot tillhör just bilar ett av mina stora intressen. Jag har aldrig köpt en bil hos en bilhandlare... jo, en gång förresten, en Impala Cab -66 i San Francisco 1979 - men frånsett den så har det enbart varit privatköp. Innan Blocket fanns så var det Gula Tidningen o annonser i dagspressen/lokalpressen som gällde.
Citera
2012-12-02, 15:30
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Det är väl det där med garantier som är fördelen med att köpa av en handlare. 1-3 månader är vanligast, men riktigt billiga bilar säljs ofta utan garanti även av handlare. Riktigt nya dyrare bilar säljs ofta med minst 6 mån garanti.
Citera
2012-12-02, 15:46
Medlem
Jag hade väldigt tur som köpte min förra bil av en bilhandlare. I princip alla bromsrör under bilen sprack efter en vecka och jag fick dem utbytta utan kostnad. Därtill ville motorn dö på tomgång ibland och det blev väl minst 4 verkstadsbesök inklusive totalrenovering av förgasaren innan man fick ordning på felet, givetvis utan kostnad för min del.
Citera
2012-12-02, 15:50
Medlem
Jag undrar också varför man köper begagnad hos bilhandlare. Jag gör det aldrig efter att ha hört nålsjö bil i munkors och hans affärer, håkans bilar i forshaga som skruvar mätare när han hade begagnade , samt en i karlstad som sålt dåliga bilar med fel som han blundat för och ljugit.. har jag hållit mig till blocket. Känns då tryggare.
Citera
2012-12-02, 16:05
Medlem
CommonKnowledges avatar
Det är en sak att köpa bil för max 100 000 kr och en helt annan sak när du närmar dig 500 000.

Frågan är vilken prisklass TS syftar på? Jag personligen har endast köpt bilar från bilhandlare och då har det handlat om 250 000 och uppåt. Bilhandlare har ett helt annat ansvar och ett rykte att tänka på till skillnad mot privatpersoner.

Skulle nog aldrig köpa en bil i högre prisklasser av en privatperson om det inte var något samlarobjekt och jag märker att personen verkligen gillar och tagit hand om sin bil.
Citera
2012-12-02, 16:11
Medlem
Gores avatar
Om man vill ha en bil som är 4-5 år gammal och ligger i en högre prisklass så vore det ganska riskfyllt att köpa privat.
Dels är det mkt pengar i affären ,sedan har du absolut inget att kräva från säljaren när det är klart.

Köper du från en MRF ansluten handlare så har du iaf 3 mån garanti som täcker fel som du får 2r eller värre på bilprovningen.
Du kan också förhandla fram vilken garanti som helst Ex.vis 1-12 mån nybilsgaranti - och se till att få den på kvittot.

Det finns också ofta en märkesspecifik garanti om bilen är fullservad och säljs av en märkeshandlare.
Den kan följa bilen i upp till 10 år eller 14 tusen mil ( ett exempel bara )

Så om billigt pris är allt :köp privat !
Om du är orolig för att en elektronikenhet ( ABS ,airbag eller vadsomhelst som faktiskt kostar mer är 20 papp att byta...) ska gå sönder på din snart nyanskaffade beg bil : köp av en affär och se till att du får en tids garanti.

Jag handlar bilar som är några år beg - dom är inte billiga,men välutrustade.
Viktigt för mig är att jag kan lita på bilaffären - jag köper inte av ett företag som inte funnits flera år.
Fusk med mätare och dåligt repade lik kan bli hur dyrt som helst att äga - det håller inte seriösa på med.
Citera
2012-12-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritades

Hur ser ni andra på det?

Enkelt.

När du köper en begagnad bil hos dn seriös bilhandlare så medföljer 6 månaders garanti mot fel. Dvs börjar bilen krångla efter 5 mån och 27 dagar och man ser att detta felet fanns på bilen vid köp så är handlaren enligt lag skyldig att fixa det.

Köpte en 3 år gammal Volvo. Efter 3 månader krånglade den och motorlsmpan tändes ggr flera. In och ut hos handlaren under ca 1.5 månad. Kalaset gick på 38 000 kr då det var delar som var slitna pga körning(firma bil).

Jag betalade trots detta inte mer hos dem än privat på blocket skillnaden var att jag fick med kamremsbyte, stor service samt 6 månaders garanti.

De skötte detta exemplariskt men sedan är jag TYDLIG vad jag ön köper och allt "säljsnack" skall skrivas ner på papper och skrivas på. Saker som "det löser vi" betyder ingenting när du kommer till verkstaden med bilen. Står det inte i deras dator då blir det dyrt.

Hade jag köpt bilen privat hade detta kostat mig 40 000 kr + timmar av felsökningar. Enligt verkstadsmästaren har man bytt slitningsdetaljer som normalt pajar efter - 20 000 mil.

Kommer alltid köpa av handlare och vara lika tydlig över att få allt på papper.

Hur gör du om detta drabbar dig med en privat köpare. Det blir väldigt svårt att bevisa att säljaren medveten sålt en sliten och dåligt skött bil till dig.

Vid billigare bilköp när det gäller mindre bruksbilar(30 000-50 000)prutar jag 5000 kr för varje lucka det finns i service boken. " min polare har hjälpt mig" berör mig föga.

Mitt tips. Åk till en handlare. Pruta ner bilen till prissnittet på den bilen du hittat på blocket. Är det nära till stora servicen eller kamremsbyte så kolla detta. Detta SKA ingå och gör detta att bilen kostar dig + 5000 kr så är det inget att orda om. Du har mycket att förlora om du köper privat. Är du kunnig kan du göra klipp privat även om jag även sett kunniga bilmekare göra sämre köp för nya bilar består av mycket elektronik. Detta kostar som satan om de går sönder vilket jag upptäckte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in