2012-12-02, 02:39
Medlem
bluecafes avatar
http://mars-one.com/en/faq-en/22-faq...ate-with-earth

Citat:
Both planets' orbits carry them to the same side of the Sun once every two years, at which point the distance between them totals roughly 55 million kilometers. At the opposite ends of their orbits – when Mars is one side of the Sun and Earth the other – this stretches to around 400 million. As communication signals travel at the speed of light, this means that it can take between 3 and 22 minutes for the information to reach the other end.

Om det var så att jorden och mars befann sig på varsin sida om solen och solen mitt emellan dem, skulle man fortfarande kunna skicka radiosignaler eller skulle solen skymma så att de inte går förbi?

Dvs: kan man skicka signalerna så att de passerar "genom" solen och vidare ohindrat(eller hindrat, men fortfarande går fram)?

Jag anar att även om planeterna är på var sin sida kanske deras banor är sådana att solen inte täcker helt, men för frågans skull bortse från detta. Skulle det uppstå någon radioskugga (eller vad det kallas)?

Gör det någon skillnad om solen är som den är eller om den var gjord av sten?
Citera
2012-12-02, 09:54
Medlem
skunkjobbs avatar
En så massiv plasmaklump måste vara omöjlig att passera för radiovågor. Kommunikationen med rymdfarkoster bryts ju bara de joniserar luften kring sig vid återinträdet i atmosfären så signalerna verkar rätt lättstörda. Genom solen skulle de behöva passera fantasiljarder ton materia.

Jag säger nej utan att kunna presentera mer detaljerat än så eller någon mätning.
Citera
2012-12-02, 10:03
Medlem
jolindbes avatar
Solen är en relativt stark radiokälla, så även om signalen skulle ta sig igenom så skulle det vara mycket svårt att filtrera ut den från solens radiobrus.

Här en artikel om senaste gången Mars hamnade bakom solen och NASA avbröt kommandon till Opportunity under några veckor (detta var alltså inget man överraskades av, utan ett planerat avbrott): http://www.space.com/10684-mars-rove...njunction.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in