Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Är 25. Pluggat 3 år på dataspelsutbildning i skövde för att bli producer.
Svårt att få jobb efter utbildningen, trots att dem lovade att det var stor efterfrågan på just detta.

Bor hemma hos föräldrarna och betalar 3500 i hyra + mat.

Får in ca 9k från försäkringskassan.
Sparade pengar ca 20.000 från div sommarjobb.

Står i bostadskö för lägenhet i Gnesta.

Vet inte hur jag ska kunna vända den här steken åt rätt håll.

Det går bra nu :/

Du får iaf 9k från FK, jag får 3k och är i din ålder. Vad är det som gör att du får 9k? Tex vad heter "programmet" du är med i eller så.

Jag är 24 och får som sagt 3k i "aktivitetsersättning" eller "utvecklingsersättning", kan man få mer på nåt sätt? Är med i a-kassa men varit med för kort tid plus jobbat för lite för att få nåt
Citera
2017-02-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrandi
Man 25år.

Inkomst: 22-23k efter skatt.
Bor hyresrätt: 6k hyra.
Räkningar/mat:5k månaden.

Tillgångar cirka 800tkr fördelat mellan aktier, aktiefonder, räntefonder/fasträntekonton. (Skulle varit 1kk om Grekland kunde sköta sin ekonomi. Hoppas hela skiten rasar samman så jag kan köpa billiga aktier.

Fördelning just nu 70% räntor 20 aktieplaceringar 10% kontanter.

Tidigare pluggat på högskola/universitet har ett instegsjobb med kass lön. Hoppas jag kan jobba upp mig och casha ut 30k netto innan jag fyller 30. Funderar också på att köpa en lägenhet för att diversifiera om mina investeringar. Skulle jag köpa en lägenhet skulle jag kunna sänka min boendekostnad med 3tkr/månad. Målet med mitt sparande är att jag ska kunna gå i pension tidigt och resa runt när alla andra sliter ihjäl sig på sina arbetsplatser. ( Jag sparar mycket pengar för att jag tycker det är kul och för att jag kan). Det är så jävlar gött att kolla på sina totala tillgångar i slutet på veckan och se att man har ett par tusen mer än vad man hade i börja på veckan trots att jag varit på krogen och röjt. Ursäkta stavningen orkar inte rättstava.

Uppdate 1,1 miljoner äger en lägenhet som är belånad marknadsvärde 1.5 miljoner satt in 150tkr själv. Lön 430tkr brutto för helår. Det tuuggar på med andra ord. Lär gå snabbare nu när man bor billigare och tjänar mer. Ökat på andelen aktier ganska rejält sen efter brexit i somras.

Inkomst: 25tkr efter skatt
Bor Bostadsrätt: 3200kr
Räkningar mat: 5000kr
Citera
2017-02-28, 00:27
Medlem
25 år.

Sparat ihop ca 1.5milj
Citera
2017-02-28, 23:25
Medlem
18-22 år har ca 200 k sparat varav ca 140 k kommer från päronen resten har jag sparat ihop själv. Får 10 k från CSN i månaden sparar ca 500-1000kr i månaden
Citera
2017-03-01, 11:20
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amylas97
18-22 år har ca 200 k sparat varav ca 140 k kommer från päronen resten har jag sparat ihop själv. Får 10 k från CSN i månaden sparar ca 500-1000kr i månaden

Ursakta? Du sparar fran ett CSN lan?
Citera
2017-03-02, 11:10
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrandi
Uppdate 1,1 miljoner äger en lägenhet som är belånad marknadsvärde 1.5 miljoner satt in 150tkr själv. Lön 430tkr brutto för helår. Det tuuggar på med andra ord. Lär gå snabbare nu när man bor billigare och tjänar mer. Ökat på andelen aktier ganska rejält sen efter brexit i somras.

Inkomst: 25tkr efter skatt
Bor Bostadsrätt: 3200kr
Räkningar mat: 5000kr
Trevlig läsning! Skönt när det går åt rätt håll.

Sitter i en liknande sits som du varit i med förhoppning om att gå åt rätt håll snart. 23 år med en högskoleutbildning och ett riktigt bra jobb med en kass lön sen ca 1,5 år. Lönekurvan ska dock vara aggressiv och nu efter mina prestationer hoppas/tror jag på en bra ökning i april.

Tillgångar på ca 800tkr.
Köpte ny lägenhet för ett tag sen med marknadsvärde på 2,3-2,4 miljoner (lån på 1,3 miljoner). Renoveras för tillfället.

Inkomst: 30tkr brutto
Bor: Hyresrätt i ett par månader till (6000kr/mån) innan jag flyttar till den köpta bostadsrätten när renoveringen är klar. Avgift+ränta blir då 3000kr.
Räkningar, mat 5000-7000kr

Räknar med att ha samma utgifter även om det blir en bra löneökning, lägga överskottet på sparande. Dock alldeles för glad i resor när tillfälle ges..
Senast redigerad av Helblodsprinsen 2017-03-02 kl. 11:13.
Citera
2017-03-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom

ja
Citera
2017-03-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom

Låter lite konstigt men är faktiskt ganska vanligt. CSN lån är ju ekonomiskt bra, och de flesta unga behöver idag kapital för lån till eventuell bostad. Man får ju tex 1% ränta på vissa sparkonton men CSN har en ränta på 0.6% idag.
Citera
2017-03-02, 22:46
Medlem
Själv har jag inga pengar alls, kletar in mitt ansikte med smör på morren blandat med gyttja och målar mina tänder bruna för att få till den där riktigt zigenska looken. Sedan ger jag mig ut för att tigga och stjäla under dagen, ger allt en hacka till slut ändå.

Livet under 25 anno 2017.
Citera
2017-03-03, 00:51
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Trevlig läsning! Skönt när det går åt rätt håll.

Sitter i en liknande sits som du varit i med förhoppning om att gå åt rätt håll snart. 23 år med en högskoleutbildning och ett riktigt bra jobb med en kass lön sen ca 1,5 år. Lönekurvan ska dock vara aggressiv och nu efter mina prestationer hoppas/tror jag på en bra ökning i april.

Tillgångar på ca 800tkr.
Köpte ny lägenhet för ett tag sen med marknadsvärde på 2,3-2,4 miljoner (lån på 1,3 miljoner). Renoveras för tillfället.

Inkomst: 30tkr brutto
Bor: Hyresrätt i ett par månader till (6000kr/mån) innan jag flyttar till den köpta bostadsrätten när renoveringen är klar. Avgift+ränta blir då 3000kr.
Räkningar, mat 5000-7000kr

Räknar med att ha samma utgifter även om det blir en bra löneökning, lägga överskottet på sparande. Dock alldeles för glad i resor när tillfälle ges..

Vem har gett er alla pengar ? :s
Citera
2017-03-03, 01:53
Medlem
Jag är 22 men jag och fästmön har gemensam ekonomi så jag svarar väl för oss båda. Jag studerar i dagsläget, jobbar extra. Hon är färdigutbildad jobbar heltid.

Tillsammans får vi ut ca. 30k netto ex. studielån.

Bostadsrätt med 1m i lån värde ca. 1,7m
60k i aktier och fonder
200k på sparkonto
Bil värd ca. 50k

Jag tycker ju att vi har det rätt bra men när man läser om alla ensamstående 20-åriga miljonärer på Flashback så kanske man får tänka om
Citera
2017-03-03, 02:04
Medlem
Jag är 40 men när jag läser det nk skriver så märks skillnaden hur smarta dagens unga blir själv hade man inte mkt pengar som 19-20 åring men ser att folk börja tänka smart nu och på framtiden
keep it up!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in