Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-12-01, 14:32
Medlem
towbs avatar
Så är det. Kan avsluta finder genom terminalen men inte starta det igen av någon underlig anledning. Jag får starta om datorn och jag vet inte riktigt om det har varit alla gånger men jag har fått resetta SMC för att trackpaden inte fungerar när jag kommer till inloggningen, jag kan inte föra pekaren till mitt namn för att skriva in lösenord helt enkelt. Efter denna procedur fungerar USB-stickan EN gång men när jag ska stoppa in den igen så får jag meddelande om att den inte matades ut ordentligt och så börjar det om.

Jag funderar på var problemet ligger. Det verkar gå djupare än USB-stickan men den verkar trots allt vara den utlösande faktorn. Kan tänka mig att en fräsch installation av OS X kan hjälpa men vill helst undvika det. Någon som har något förslag?
Citera
2012-12-01, 16:31
Medlem
Joomlas avatar
Filsystem och storlek på stickan? Märke? Har du provat använda en annan USB-port eller rent av en annan dator/annat OS (tänkte om du hade Windows installerat)?
Citera
2012-12-01, 16:52
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Filsystem och storlek på stickan? Märke? Har du provat använda en annan USB-port eller rent av en annan dator/annat OS (tänkte om du hade Windows installerat)?
16 GB SanDisk i FAT32. Har provat med båda portarna och att formatera om stickan. Kör stickan i TVn utan problem i alla fall.

Funderar på om det kan vara så att jag bara drar ur den ur tvn som gör att den säger att jag inte har matat ut den ordentligt, även om det inte hänt tidigare trots flitigt användande, men därifrån till att finder kraschar totalt?
Citera
2012-12-01, 20:24
Medlem
Fogelbergs avatar
Det som är mest intressant just nu är att ta reda om Finder kraschar med andra usb-stickor också?
Om inte så skulle jag gissa på att din usb-sticka har ett lite hårdvaruproblem.

Eftersom du har testat att formatera om stickan så vill jag fråga om du har testat att formatera om stickan i en Windows maskin?
Citera
2012-12-01, 21:29
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Det som är mest intressant just nu är att ta reda om Finder kraschar med andra usb-stickor också?
Om inte så skulle jag gissa på att din usb-sticka har ett lite hårdvaruproblem.

Eftersom du har testat att formatera om stickan så vill jag fråga om du har testat att formatera om stickan i en Windows maskin?
Tänkte rota fram en annan sticka också och se hur det går. Ska testa att formatera i windows också.

Jag kan inte avsluta os x efter det här heller utan det hänger sig efter att jag loggats ut och då får jag tvångsavsluta och det är då trackpaden ger upp så jag tror problemet ligger på flera platser än hos stickan.
Citera
2012-12-01, 21:39
Medlem
Fogelbergs avatar
Mmmmm låter ju onekligen som att det skulle kunna vara något annat som strular i osx.

Om jag hade strul med mitt OS hade jag ominstallerat..
Citera
2012-12-01, 21:50
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Mmmmm låter ju onekligen som att det skulle kunna vara något annat som strular i osx.

Om jag hade strul med mitt OS hade jag ominstallerat..
Har planer på att göra det också men inte före jul, mycket att göra. Ska testa den andra stickan eller windowsformatering och se vad som händer. Återkommer väl om jag stöter på en lösning
Citera
2012-12-01, 22:09
Medlem
Köp ett nytt USB-minne. De kostar under hundralappen nu.
Citera
2012-12-02, 00:08
Medlem
Joomlas avatar
Eller en extra OS X-installation parallellt med den nuvarande så behöver du inte göra alla säkerhetskopieringar och fixa alla program: http://nyacomputing.com/dual-boot-mountain-lion-and-lion-on-your-mac/

Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Köp ett nytt USB-minne. De kostar under hundralappen nu.
Eller varför inte en ny dator när man ändå håller på? Det är säkert fel på båda...
Citera
2012-12-02, 00:34
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Eller en extra OS X-installation parallellt med den nuvarande så behöver du inte göra alla säkerhetskopieringar och fixa alla program: http://nyacomputing.com/dual-boot-mountain-lion-and-lion-on-your-mac/

Eller varför inte en ny dator när man ändå håller på? Det är säkert fel på båda...
Ska faktiskt köpa en ny någon gång i början av året men det vore ju trevligt om den här gamla tvååringen fick leva vidare vid sidan av ett tag till utan en massa krångel. USB-stickan får också gärna leva vidare men det känns mindre viktigt.

Hur som helst så lämnar jag en rapport om vad jag kommer fram till eller om det visar sig vara något knepigare problem.
Citera
2012-12-04, 19:16
Medlem
towbs avatar
Det tycks gälla båda mina stickor så jag får nog helt enkelt göra det som ändå ska göras, en ren installation eller snarare en uppgradering till ML för min del.
Citera
2012-12-12, 06:43
Medlem
towbs avatar
Något var galet i OS X, har gjort en ren installation nu och allt fungerar som förväntat

Nu var det visserligen dags för mig i alla fall men man borde inte behöva formatera om hela kalaset för att få ordning på det här tycker jag. Synd att vi inte hittade någon vettig lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in