2012-12-01, 22:54
Medlem
Som med alla andra listor som dyker upp när man ska sätta en jävla nätdiagnos på sig själv så stämmer vissa saker in, medan andra är helt åt Helvete. Sluta sätt etiketter på er själva, för ni är ingen unik snöflinga i en vacker storm.

Välkommen till verkligheten, här trivs ingen, och ingen är speciellt speciell. Hajar ni?
Citera
2012-12-01, 23:24
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast nu är jag ju tyvärr inte synsk. Hade det inte varit bättre att du fick diagnosen depression än att du är väldigt känslig?

Eller kanske att du var väldigt känslig för att du var deprimerad?
Nej, du är inte synsk.

Jo, jag fick diagnosen depression, men grunden till diagnosen var just HSP. Nu använde aldrig psykologen termen "Highly sensitive person", utan att jag var känslig.
Citera
2012-12-01, 23:34
Medlem
Citat:
Fast nu är jag ju tyvärr inte synsk. Hade det inte varit bättre att du fick diagnosen depression än att du är väldigt känslig?

Eller kanske att du var väldigt känslig för att du var deprimerad?

Fast HSP är ingen diagnos, det är mer att man blir medveten om varför man fungerar på ett visst sätt. Precis som att en psykolog förmodligen skulle kunna säga att du är väldigt kritisk och litar väldigt lite på andra människor och har svårt för att föreställa dig andra uppfattningar än din egen.
Citera
2012-12-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Nej, du är inte synsk.

Jo, jag fick diagnosen depression, men grunden till diagnosen var just HSP. Nu använde aldrig psykologen termen "Highly sensitive person", utan att jag var känslig.

Ok, du fick det som förklaring, det fick inte jag, förutom att jag tänker att det säkerligen kan bidra till att man blir deprimerad pga av att man funderar och analyserar mycket. Men jag var väl också medveten om det sen innan eftersom att jag hade så nära till gråt när jag tyckte något var fint eller sorgset.
Citera
2012-12-01, 23:47
Medlem
banankakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannutt
Lyckats klura ut nyligen att jag är en av dessa 15% som har lyckats få dessa egenskaper, nu när jag vet om dom kan jag förstå min omgivning mycket bättre. Tänkte dela med mig och se om någon annan kan hitta sig själv. Detta är en särskild egenskap med viktiga konsekvenser som tidigare ofta har blivit förväxlad med medfödd blyghet, social fobi, inåtvändhet och så vidare

( flytta tråd om det behövs, hade lite svårt att placera )

http://sv.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person

"Highly sensitive person, eller HSP, åsyftar en person som är mer öppen för omgivningen än den latenta hämningen. En HSP antas ha ett finkänsligare nervsystem. Personerna karaktäriseras av stor känslighet, ett behov av att dra sig undan samt ett större djup och en möjlig långsamhet.
Denna forskning visar att omkring 15-20% av människorna och djuren har ett nervsystem som är känsligare mot subtiliteter"

Här är några egenskaper som kan definera en HSP:

är kapabel att genomföra djup bearbetning av information.
är uppmärksam på små ting i sin omgivning.
kan inte lära sig saker väl när den är överupphetsad.
är lojal, känslosam och omtänksam.
är bra på att göra uppgifter som kräver djup koncentration och fokus.
kan prestera uppgifter med precision, detalj och snabbhet.
är väldigt noggrann.
är bra på finmotoriska rörelser.
påverkas mer av koffein än vanliga människor.
kan hålla sig stilla längre än vanliga människor.
har en aktivare högerhjärnhalva.
är naturligt kreativ.
är fantasifull.
har en komplex och rik inre dialog.
påverkas mer av intryck.
kan förstå människokänslor djupare.
är bättre på att hitta fel.
är bra på att undvika fel och misstag.
presterar inte sitt bästa när den blir iakttagen.
arbetar bäst i en lugn, tyst och avslappnad miljö.
föredrar att känna och uppleva saker tyst för sig själv.
är en god organisatör.
är en hårt arbetande perfektionist.
är omsorgsfull och barmhärtig.
är begåvad i andlighet.
bryr sig om miljön.
kan bli djupt berörd av musik och konst.
märker diskreta förändringar i en persons utseende, förändring av ett föremåls placering m.m.
ställer djupa och tankeväckande frågor.
stör sig lätt på oljud.
läser andras sinnen och humör.

Superkrafter ?

Känner igen mig i stort sett allt du beskrev nyss.
Citera
2012-12-01, 23:50
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankakan
Känner igen mig i stort sett allt du beskrev nyss.

Spännande, kan du utveckla ? Läst tråden ?
Citera
2012-12-01, 23:58
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilkenvackerdag
Fast HSP är ingen diagnos, det är mer att man blir medveten om varför man fungerar på ett visst sätt. Precis som att en psykolog förmodligen skulle kunna säga att du är väldigt kritisk och litar väldigt lite på andra människor och har svårt för att föreställa dig andra uppfattningar än din egen.

Fast om du läser ordentligt så visade det ju sig att psykologen enbart sade att personen i fråga var känslig. Vilket är föga förvånande om man lider av en depression. Så det var aldrig frågan om någon diagnos för det icke-kliniska begreppet "HSP".
Citera
2012-12-02, 00:08
Medlem
asdyaos avatar
Vilket jävla bullshit, utan att läsa tråden kan jag gissa att majoriteten kände igen sig på de flesta punkter. Kan räkna in mig själv där också.

Nästan alla punkter är ju fullt normalt beteende bara att det står "bättre" eller liknande framför. Är det upp till varje individ att tolka det så är det ju klart man tänker sig själv som just bättre.
Citera
2012-12-02, 00:12
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Vilket jävla bullshit, utan att läsa tråden kan jag gissa att majoriteten kände igen sig på de flesta punkter. Kan räkna in mig själv där också.

Nästan alla punkter är ju fullt normalt beteende bara att det står "bättre" eller liknande framför. Är det upp till varje individ att tolka det så är det ju klart man tänker sig själv som just bättre.

Jo vi har nog diskuterat den frågan rätt omfattande redan.
Citera
2012-12-02, 00:14
Medlem
Citat:
Fast om du läser ordentligt så visade det ju sig att psykologen enbart sade att personen i fråga var känslig. Vilket är föga förvånande om man lider av en depression. Så det var aldrig frågan om någon diagnos för det icke-kliniska begreppet "HSP".

Jo, men det framgår ju inte om känsligheten funnits innan depressionen. Så kan det ju mycket väl ha varit och så var det för mig. Men om medvetenhet om HSP inte hjälper dig så är det helt ok.
Citera
2012-12-02, 00:24
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilkenvackerdag
Men om medvetenhet om HSP inte hjälper dig så är det helt ok.

Fast det existerar som sagt ingen professionell medvetenhet om "HSP". Det är inget kliniskt begrepp.

Att vissa är känsligare (för t.ex. extern och intern kritik) än andra är givetvis sant, men det finns det andra orsaker till. Vanligast är ett gammalt hederligt dåligt självförtroende.
Senast redigerad av Varangian 2012-12-02 kl. 00:32.
Citera
2012-12-02, 00:30
Medlem
Kanontråd tycker jag. Jag kände igen mig i precis allt förutom "påverkas mer av koffein än vanliga människor". Särskillt "presterar inte sitt bästa när den blir iakttagen" tyckte jag var intressant, för det är en något jag haft väldiga problem med både som liten i skolan och som vuxen på arbetsplatser. Något som jag upplever som relativt ovanligt? (även om de flesta säkert känner av det i åtminstone mild grad)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in