2012-12-01, 19:35
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Okej, här är ett liknade test huruvida man har IPUIS (Intuitive Personality and Unconventional Intelligence Syndrome). Det är inget farligt syndrom utan mer en slags väldigt ovanlig personlighetstyp (max 5% av populationen) som dessutom många av historiens stora män/kvinnor har haft. Här några av de viktigaste symptomen:

1)You have a great need for other people to like and admire you.
2)You have a tendency to be critical of yourself.
3)You have a great deal of unused capacity which you have not turned to your advantage.
4)While you have some personality weaknesses, you are generally able to compensate for them.
5)Your sexual adjustment has presented problems for you.
6)Disciplined and self-controlled outside, you tend to be worrisome and insecure inside.
7)At times you have serious doubts as to whether you have made the right decision or done the right thing.
8)You prefer a certain amount of change and variety and become dissatisfied when hemmed in by restrictions and limitations.
9)You pride yourself as an independent thinker and do not accept others' statements without satisfactory proof.
10)You have found it unwise to be too frank in revealing yourself to others.
11)At times you are extroverted, affable, sociable, while at other times you are introverted, wary, reserved.
12)Some of your aspirations tend to be pretty unrealistic.
13)Security is one of your major goals in life.

Du behöver minst ha 12 av 13 rätt för att ha IPUIS.

Jävlar, riktigt nice. Jag håller dock nog mitt resultat för mig själv
Citera
2012-12-01, 19:42
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannutt
Jävlar, riktigt nice. Jag håller dock nog mitt resultat för mig själv

Japp, sannolikt är det likt HSP men IPUIS är lite mer ovanligt och även bättre vetenskapligt underbyggd, även om det inte är så känt bland vanligt folk.
Citera
2012-12-01, 19:46
Medlem
RutSvenssons avatar
Jag har väl de där förrutom miljöfjanteriet.
Miljön kan man skita i här i sverige.
Citera
2012-12-01, 19:54
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ja det är nog där jag har gjort missen, jag försöker ofta identifiera negativa egenskaper för att göra något åt dom, bli bättre och starkare. Med andra ord har jag ingen jävla stolthet för 5 öre, stolthet drar ner min utveckling så sjukt mkt.
Denna lärdom du har tagit till dig tror jag också är väldigt viktig.
Citera
2012-12-01, 19:56
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandworm
Denna lärdom du har tagit till dig tror jag också är väldigt viktig.

Asiatiskt kultur, närmare bestämt Japan. Tackar dom för det
Citera
2012-12-01, 20:18
Medlem
EnAlbatross avatar
Passar in på många saker, men vissa inte alls.

Känns som något som faktiskt går att mäta i tex i MRI för att få ett riktigt svar om man har extra finkänsligt nervsystem då det är något fysiskt.

Svårt att självdiagnostisera sig om man inte har full koll på både sig själv och sin omgivning (hade 8 ja, 5 nej, 17 ingen aning). Vet inte riktigt vad vetskapen om man är det eller ej spelar för roll...

Citat:
är begåvad i andlighet.
Vad innebär detta?
Senast redigerad av EnAlbatros 2012-12-01 kl. 20:23.
Citera
2012-12-01, 20:20
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Kan inte tänka mig hur många osäkra småpojkar som nu sitter och läser denna enorma lista av karaktärsdrag och tänker "fan, jag känner ju igen några punkter... Jag kanske är en sådan där! Jag kanske är speciell, jag kanske är en av DEM! De med superkrafter!"

Det är djupt sorgesamt att så många personer känner att de måste definera sig genom kategorier, titlar, diagnoser, bokstavskombinationer och allt vad fan det är. När man väl hittat ett sådant så börjar man bortse från alla personlighetsdrag och möjligheter som inte tillskrivs denna gruppering. "Jag är en sådan, vilket innebär att jag är bra på det och det men dålig på det och det. Självförhindrande och självförnekande. Jag förstår att det kan vara kittlande att tro attr man är del av en eklusiv liten klick som skiljer sig från det allmänna packet, men det är bara så antiintellektuellt att tänka så kategoriskt. Kan inte alla bara få ha sina svaga och starka sidor utan att man ska göra mallar av allt?

EDIT: TS är nästan mest patetisk i sammanhanget. Du har alltså "klurat ut" att du är en av dessa exklusiva 15% och ska nu starta en skryttråd... Du förstår din omgivning mycket bättre? Så dessa tre bokstäver har bringat klarhet över världen, nu är du en ny människa? Lättledda får...
+1

Exakt mina tankar om det här, tänkte i precis samma banor när jag först läste om detta i tidningen för ett tag sen.
Citera
2012-12-01, 20:31
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Kan inte tänka mig hur många osäkra småpojkar som nu sitter och läser denna enorma lista av karaktärsdrag och tänker "fan, jag känner ju igen några punkter... Jag kanske är en sådan där! Jag kanske är speciell, jag kanske är en av DEM! De med superkrafter!"

Det är djupt sorgesamt att så många personer känner att de måste definera sig genom kategorier, titlar, diagnoser, bokstavskombinationer och allt vad fan det är. När man väl hittat ett sådant så börjar man bortse från alla personlighetsdrag och möjligheter som inte tillskrivs denna gruppering. "Jag är en sådan, vilket innebär att jag är bra på det och det men dålig på det och det. Självförhindrande och självförnekande. Jag förstår att det kan vara kittlande att tro attr man är del av en eklusiv liten klick som skiljer sig från det allmänna packet, men det är bara så antiintellektuellt att tänka så kategoriskt. Kan inte alla bara få ha sina svaga och starka sidor utan att man ska göra mallar av allt?

EDIT: TS är nästan mest patetisk i sammanhanget. Du har alltså "klurat ut" att du är en av dessa exklusiva 15% och ska nu starta en skryttråd... Du förstår din omgivning mycket bättre? Så dessa tre bokstäver har bringat klarhet över världen, nu är du en ny människa? Lättledda får...
Trodde av förstainlägget att det vissa faktiskt hade överkänsliga nervsystem, men ögnade sedan wikilänken och det "antas" att de har det, så ja det låter som psudovetenskapligt (är inte ansedd som en vetenskaplig term i Sverige) hokus pokus. Kollade även in källhänvisningarna, och det är knappast några vetenskapliga tidsskrifter det handlar om haha.

Fanns tester för de som har tråkigt, men antar att ni bör ta de med en nypa salt:
http://www.sensitiv-hsp.se/hsp-test/
http://www.hsperson.se/49001.html
Citera
2012-12-01, 20:56
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Herregud, menar du på allvar att det finns legitimerade psykologer i Sverige som sätter en sådan diagnos på människor för att de:

* ibland funderar på livet mening

* gillar när saker är i ordning

* kan gråta till vacker musik

* undrar över hur de uppfattas av andra människor

I sådana fall är det fan kris i psykologikåren.

Ja, jag är seriös. Om du tror att jag uppsökte hjälp på grund av mina tankar kring min existens så är du korkad. Allt hände ihop till en depression utav mina djupa tankar.

Att gråta till vacker musik sker utan samband med mina tankar kring universum, jag uppskattar konst mer än "vanligt", jag kan gråta till helt vanlig musik också. Då ska melodin vara harmonisk samt symmetrisk.

Jag bryr mig inte så mycket av vad andra tycker. Jag har ofta en "vem bryr sig?"-attityd. Jag tycker dock om att lyssna på andras tankar.

HPS är en diagnos? Det tvekar jag på. Psykologer behandlar inte HPS, bara vid unika fall. Hoppas någon med kunskap kan svara på denna fråga.
Citera
2012-12-01, 21:07
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros

Vad innebär detta?

Inte något åt religion hållet, kan tolka det som kanske att vara mer medveten om sin närvaro.
Tänka att tid är en dimension istället för ett räknesätt ? Hur tolkar du det ?
Senast redigerad av dannutt 2012-12-01 kl. 21:19.
Citera
2012-12-01, 21:47
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
Trodde av förstainlägget att det vissa faktiskt hade överkänsliga nervsystem, men ögnade sedan wikilänken och det "antas" att de har det, så ja det låter som psudovetenskapligt (är inte ansedd som en vetenskaplig term i Sverige) hokus pokus. Kollade även in källhänvisningarna, och det är knappast några vetenskapliga tidsskrifter det handlar om haha.

Fanns tester för de som har tråkigt, men antar att ni bör ta de med en nypa salt:
http://www.sensitiv-hsp.se/hsp-test/
http://www.hsperson.se/49001.html
Suck. Begreppet pseudovetenskap slänger gärna överskeptiska personer ur sig så häng inte upp dig på det. Betyder absolut ingenting.
Citera
2012-12-01, 22:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ja, jag är seriös. Om du tror att jag uppsökte hjälp på grund av mina tankar kring min existens så är du korkad. Allt hände ihop till en depression utav mina djupa tankar.

Fast nu är jag ju tyvärr inte synsk. Hade det inte varit bättre att du fick diagnosen depression än att du är väldigt känslig?

Eller kanske att du var väldigt känslig för att du var deprimerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in