Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Är det inte så att män har lättare att tänka i banorna om ONS då? Vi behöver ju inte gå in på varför men det kan finnas ett par biologiska förklaringar till varför det är så.
Nja, ser vi till djurriket tror jag det blir svårt att dra den tesen särskilt långt. Ja, vi kan föra en övergripande kvalitet/kvantitet diskussion på rimlig grund, men sen då? Är det orimligt att anta att honan har en fördel av att snabbt identifiera en lämplig partner att föröka sig med? Jag tror inte det. Det sagt så betyder ju det inte att kvinnan per automatik går efter T-nivå, och helt ratar beteende, men vi måste kanske acceptera att beteende då måste ner på en rätt basal nivå, och därmed en tydlig markör på något. Tveksamt om personlighet, som vi känner det, kvalificerar där.
Om jag nu förstår dig rätt.
Citat:
Det har ju visat sig på undersökningar på bl.a. dejtingsiter att män tycker i snitt 4/5 kvinnor är attraktiva medan kvinnor tycker att 1/5 är attraktiva. Om man då endast går på första intryck på yttre faktorer (som att se en serie bilder). Hade verkligen sett ut som så att bara 1/5 av alla män är fysiskt attraktiva för kvinnor, och det hade räckt som kriterium för parbildning, så hade människor varit ganska ensamma idag.
Tror inte vi behöver en så komplex förklaring här. Tillgången av män är i regel högre än tillgången på kvinnor. Fördel kvinnan, således, varför mannen får sänka sina krav. Hade förhållandet varit omvänt hade det varit männen man slogs om, och kvinnan som gick ner i nivå.
Men visst. Är väl ingen hemlighet direkt att tjejer har det enklare på krogen. Åtminstone inte inom våran kulturella kontext.
Citat:
Så om man tar med det i beräkningen så talar det ju för den allmäna bilden att fler män tenderar att gå på utseende och fler kvinnor på inre egenskaper, om man då resonerar vidare att det tar tid att lära känna en persons inre egenskaper så kan ju attraktion öka över tid. Med andra ord, en man har lättare att överse dåliga kvalitéer hos en kvinna om hon är attraktiv och en kvinna har lättare att överse med en mans utseende ifall han har andra egenskaper som tilltalar henne.
Sedan hur kopplat det är till testosteronnivå låter jag vara osagt, det där youtube-klippet är ju inte direkt en doktorsavhandling.
Se mitt första svar. Den senare frågan är också vansklig att besvara, finns det exempelvis en maktdimension? Prioriterar folk i olika samhälls- och snygghetsgrupper olika? Sen undrar jag om det inte gömmer sig en paradox här, men det får någon biologist reda ut.
----
Sen har micro en god poäng. Om kvinnor i högre utsträckning sorterar på utseende än vad män gör så säger det väl snarare att män skiter i kvalitet - vilket i sig passar väl med kvantitet/kvalitet hypotesen som i sig stämmer väl överens med hur män och kvinnor kan skaffa barn - män kan befrukta många kvinnor, kvinnor kan bara bli befruktade av en man (per cykel då, givetvis). Den som har mest intresse av att välja "rätt" är alltså kvinnan.