2012-12-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
(Antagligen bör vi byta ut logiskt mot rationell nedan, men i vardaglig mening är väl begreppen någorlunda ekvivalenta).

Jag tycker inte heller lagen är logisk; frågar du mig är den de facto kontraproduktiv. Men det går heller inte att förstå andras logik utifrån din referensram. Det som är logiskt för dig är inte logiskt för någon annan. Det betyder inte per automatik att A är dummare än B (eller vice versa), utan enbart att A och B tänker fundamentalt olika.
Jag tänker mig snarare logiskt utifrån kontexten den ska verka i, rättssamhället, demokratiskt jämställt samhälle och alla människors lika värde, mannens och kvinnans lika rättigheter och skyldigheter etc ...... Inte min egen förvirrade kvinnohatande tankevärld naturligtvis.
Citera
2012-12-03, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Jag tänker mig snarare logiskt utifrån kontexten den ska verka i, rättssamhället, demokratiskt jämställt samhälle och alla människors lika värde, mannens och kvinnans lika rättigheter och skyldigheter etc ...... Inte min egen förvirrade kvinnohatande tankevärld naturligtvis.

Som påpekat ser även jag lagen som kontraproduktiv och därmed irrationell.
Citera
2012-12-04, 16:29
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Dessutom säger studier att det ofta är männen som väljer att lämna i den situationen - inte kvinnorna:

Helt fel:

"Ett konkret tecken på kvinnornas prestationskrav gentemot sina män kan hämtas från en forskningsrapport som Umeå Universitet släppte våren 2007. Den visar att kvinnor ofta lämnar sin partner om han blir arbetslös. Doktoranden Magdalena Norberg-Schönfeldt har undersökt hur 45.000 kvinnor och män födda 1973 har klarat sina relationer under de senaste 15 åren. ”5,1 procent av alla männen som ingick äktenskap skilde sig under den här tiden. Men risken var ännu större, och växte dag för dag, bland de män som var arbetslösa”, säger forskaren till tidningen Metro (2007-05-22). När det istället var kvinnor som blev arbetslösa hände dock inte samma sak. För dem minskade istället sannolikheten att bli lämnad. ”Tidigare undersökningar visar att kvinnor oftast är de som tar initiativ till skilsmässa. Mannens arbetslöshet kan bli en orsak. Ekonomiska faktorer kan alltså spela roll för relationens varaktighet”, säger Magdalena Norberg-Schönfeldt."

http://genusnytt.wordpress.com/2010/10/14/kastar-man-ut-en-framgangsrik-fru/
Citera
2012-12-04, 16:37
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
jag blir så trött på de mestadels fruntimmer som hävdar att ingen på allvar väljer prostitution även om de prostituerade själva påstår det. De försöker ha någon djupare filosofisk aspekt på det fria valet och hävdar med sin normala dos av översitteri att de minsann vet bättre än den prostituerade själv.
Nåväl, vem fan "väljer" sitt eget jobb i den meningen? Väljer jag att gå upp på morgonen och släpa mig till ett trist jävla jobb ? Mitt val är minst lika ofrivilligt som den prostituerades - innebär det att jag är en slav då eller? Klart som fan att både jag och horan hellre hade levt jetset-liv på en yacht i st tropez istället för att utföra tjänster mot betalning vilket vi båda gör för att få mat på bordet. Mina tjänster är dock av en mindre sexuell natur, men ändock.

Bra TS! Ditt objekt är en sak jag retat mig på länge.

Det är synnerligen få människor som medvetet kan välja vad de vill arbeta med. De flesta av oss är tvingade att utföra ett visst arbete, för att få mat på bordet.

Ska man förbjuda folk att köpa städtjänster för att ingen frivilligt väljer att bli städare?

Den som säljer sex säljer sitt arbete precis som alla andra lönearbetare. Den som säljer sex säljer inte sin kropp däremot, vilka vissa prostitutionsmotståndare vill få det till. Säljer sin kropp gör slavar och folk som gifter sig för pengar, vilket inte är helt ovanligt.
Citera
2012-12-04, 17:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
Helt fel:

"Ett konkret tecken på kvinnornas prestationskrav gentemot sina män kan hämtas från en forskningsrapport som Umeå Universitet släppte våren 2007. Den visar att kvinnor ofta lämnar sin partner om han blir arbetslös. Doktoranden Magdalena Norberg-Schönfeldt har undersökt hur 45.000 kvinnor och män födda 1973 har klarat sina relationer under de senaste 15 åren. ”5,1 procent av alla männen som ingick äktenskap skilde sig under den här tiden. Men risken var ännu större, och växte dag för dag, bland de män som var arbetslösa”, säger forskaren till tidningen Metro (2007-05-22). När det istället var kvinnor som blev arbetslösa hände dock inte samma sak. För dem minskade istället sannolikheten att bli lämnad. ”Tidigare undersökningar visar att kvinnor oftast är de som tar initiativ till skilsmässa. Mannens arbetslöshet kan bli en orsak. Ekonomiska faktorer kan alltså spela roll för relationens varaktighet”, säger Magdalena Norberg-Schönfeldt."

http://genusnytt.wordpress.com/2010/10/14/kastar-man-ut-en-framgangsrik-fru/
Du citerar Genusnytt .... som citerar ett avsnitt ur sin bok ... hahahaha

Snälla du, du lär få hänvisa till en bättre källa än tolkningshandikappets riksförbunds årskrönika.
Citera
2012-12-04, 18:42
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:

Snälla du, du lär få hänvisa till en bättre källa än tolkningshandikappets riksförbunds årskrönika.

Du påstår att att det är männen som tar ut skilsmässa när de blir arbetslösa, d.v.s. raka motsatsen till det Doktorand Magdalena Norberg-Schönfeldt säger, efter att ha forskat om saken. För att styrka det du påstår anför du en av dig märkligt övertolkad bisats. Du slutar inte att göra bort dig här på FB

Läs och lär:

"Ju längre en man går arbetslös, desto större risk att han blir lämnad av sin partner. Tvärtom är det för kvinnor. Det visar en avhandling vid Umeå universitet. Doktorand Magdalena Norberg-Schönfeldt har undersökt hur 45 000 kvinnor och män, födda 1973, klarat sina relationer under senaste 15 åren.

– 5,1 procent av alla männen som ingick äktenskap skilde sig under den här tiden. Men risken var ännu större, och växte dag för dag, bland de män som var arbetslösa, säger Norberg-Schönfeldt."

http://www.metro.se/halsa/arbetslosa-man-blir-oftare-dumpade/Objgev!10_0022-23/

F.ö. är detta OT; försöker du kidnappa tråden för att slippa snacka om ämnet?
Citera
2012-12-04, 18:43
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:

Pär Ström är seriös och falskciterar inte, i motsats till dig. Dessutom är han läskunnig, i motsats till dig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in