2012-12-02, 00:29
Medlem
Ingen "väljer" prostitution på samma sätt som att ingen "väljer" att köpa sex.
Citera
2012-12-02, 06:15
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är du extrem-feminist - gammelkommunist?

För det där är egentligen en retorik som bör föras av dem som predikar utrotandet av just hemmafrun. I den rena prostitutionsdebatten hör det inte hemma. Eftersom alla i en förlängning då köps, man som kvinna, på alla arenor.
Gammelsosse skulle jag tro ligger närmast till hands. Ser man på saken lite filosofiskt så hör det visst hemma i prostitutionsdebatten.

Även om motsvarigheten garanterat förekommer i enstaka undantagsfall, så är det nog inte helt ovanligt med hemmafruar som är styrda av pengar, prestige och framgång hos karln och betalar tillbaks bland annat med sex. Självklart finns det fruntimmer som njuter av sex på sina egna villkor oavsett om karln tjänar bra med pengar eller inte, men ganska många kvinnor har en unken och förlegad syn på det här med sex. (Sex blir en form av "belöning" när fruntimret är nöjt med karlns prestationer inom vissa områden.)

Jag bygger det här på empiriska studier från mitt eget liv.
Citera
2012-12-02, 10:10
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Gammelsosse skulle jag tro ligger närmast till hands. Ser man på saken lite filosofiskt så hör det visst hemma i prostitutionsdebatten.

Även om motsvarigheten garanterat förekommer i enstaka undantagsfall, så är det nog inte helt ovanligt med hemmafruar som är styrda av pengar, prestige och framgång hos karln och betalar tillbaks bland annat med sex. Självklart finns det fruntimmer som njuter av sex på sina egna villkor oavsett om karln tjänar bra med pengar eller inte, men ganska många kvinnor har en unken och förlegad syn på det här med sex. (Sex blir en form av "belöning" när fruntimret är nöjt med karlns prestationer inom vissa områden.)

Jag bygger det här på empiriska studier från mitt eget liv.

Är det sant? Håller folk verkligen på så? På riktigt?
Citera
2012-12-02, 10:14
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
varför måste man vara lycklig? jag är inte lycklig heller, innebär det att jag är en slav och ett offer?

Är lycka en förutsättning för att någon ska tillåtas köpa tjänsten/produkten man säljer? Jag tror jag aldrig varit lycklig på ett jobb och dom flesta har jag utfört för pengar. Och om jag kunde sälja sex för 14 000 svart för några timmars jobb så skulle jag fan göra det så visst finns det folk som väljer att bli prostituerade.

Prostitution är intressant då alla som "tvingas" in i det är offer som inte kan dömas för brott men om personen istället skulle sälja tex smuggelsprit då är man helt plötsligt inget offer för olika omständigheter.
Citera
2012-12-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Är lycka en förutsättning för att någon ska tillåtas köpa tjänsten/produkten man säljer? Jag tror jag aldrig varit lycklig på ett jobb och dom flesta har jag utfört för pengar. Och om jag kunde sälja sex för 14 000 svart för några timmars jobb så skulle jag fan göra det så visst finns det folk som väljer att bli prostituerade.

Prostitution är intressant då alla som "tvingas" in i det är offer som inte kan dömas för brott men om personen istället skulle sälja tex smuggelsprit då är man helt plötsligt inget offer för olika omständigheter.
Ja. Det är märkligt att köparen och inte säljaren är kriminell. Jämför med narkotikabrott tex. Den som förser och tjänar pengar på fenomenet, dvs kapitaliserar på den kriminella handlingen, som samhället vill motverka är den som begår en kriminell handling. Så är inte fallet med sexköpslagen. Fullständigt omoraliskt om du frågar mig.
Citera
2012-12-02, 10:57
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Ja, fast jag tror det är vanligare bland den äldre delen av befolkningen.
Yngre tjejer har fått en annan typ av uppfostran, som gör att de ser sig själva som sexuella varelser med egna behov.
Tjejer som pysslar med sexuella maktspel är en typ av prostituerade som går fetbort vad mig anbelangar. Märker jag sådana tendenser, så är jag snabb att dumpa. Det finns dock sådana och det är frivilligt i allra högsta grad. Ungefär som att ganska många av de som går på Malmskillnadsgatan har valt det själva. Undantaget är de som köps hit av ligor.
Citera
2012-12-02, 11:00
Medlem
shoreditchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80

Nej, inte vad jag har märkt. För all del, jag har träffat på en del kvinnor som inte varit särskilt kåta och tillmötesgående men det beror snarare på låg sexualdrift än en förlegad syn på sex. Jag har dock aldrig belönats med ett ligg när jag har suttit fint, viftat på svansen eller blivit befordrad. Jag skulle, tvärtom vad FBMinchia menar, säga att det i Sverige är tämligen ovanligt med fenomenet hemmafruar som lever genom sina män avseende status och pengar.
Citera
2012-12-02, 11:30
Medlem
shoreditchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac

Jag vet inte man kan jämföra prostitution med smuggelsprit och narkotikahandel. Men jag förstår hur du tänker. Att sälja sin kropp är dock inte något som får några större konsekvenser för andra. Visst, det går säkert att krysta fram en kausalitetskedja men det är inte på långa vägar lika tydligt som när ett flak polsk lastbilsbärs genom ett telefonsamtal körs direkt till högstadiefesten.

Och nog kan det vara så att en del gärningsmän ses som någon slags offer som har lurats/dragits in i något mot sin vilja. Det talas ibland om folk (oftast yngre och lite fiiinare personer) som har "hamnat i dåligt sällskap" snarare än brist på impulskontroll och en ovilja att ta ansvar för sina handlingar.

Men prostitution alltså. Jag har svårt för synen på sexsäljare som viljelösa offer som inte vet sitt eget bästa. Att andra istället ska föra deras talan och veta deras bästa. Klart som fan att många, kanske de flesta, horor inte lyckliga varje dag på jobbet och faktiskt råkar ut för obehagliga saker men de måste ändå anses vara kapabla att själva välja vad de ska göra med sina liv. Hur de ska dra in pengar och vad de ska använda pengarna till.
Citera
2012-12-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Censorvolkov
Jag håller med att vänstern tenderar att sätta alla kvinnor (i detta fall de prostituerade) i samma båt, peka på dem och säga att de är offer. Likaså återkommer samma retorik i att de ofta tror sig veta bättre än människor: barnomsorg, prostitution, att män numera ska urinera stående:
(http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14957561.ab)

Däremot! så är riskerna stora att många tvingas in i "branschen". Att det sedan är farligt ur ett hälsoperspektiv, då risken för könssjukdomar och våld är överhängande gör inte saken bättre.

Män har väl alltid pinkat stående?

Sedan är det väl en fråga om hur stor andel som väljer att prostituera sig för att de ser det som ett yrke. Men det är ju naturligtvis upp till dem.
Citera
2012-12-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Ja. Det är märkligt att köparen och inte säljaren är kriminell. Jämför med narkotikabrott tex. Den som förser och tjänar pengar på fenomenet, dvs kapitaliserar på den kriminella handlingen, som samhället vill motverka är den som begår en kriminell handling. Så är inte fallet med sexköpslagen. Fullständigt omoraliskt om du frågar mig.

Tycker inte det är så märkligt givet hur man definierar problemet; den prostituerade är ju per definition ett offer, då prostitution är av ondo (vilket gör torskar onda; de tvingar den prostituerade till sex via maktövertag). Skulle man applicera samma retorik som för droghandel, ja då måste man erkänna att det faktiskt går att välja prostitution (den onda blir istället, om något, den prostituerade), och då faller i sak hela logiken bakom förbudet som sådant (eller snarare, moralpaniken blottas).

---

Det sagt tycker jag vi har goda skäl att inte släppa marknaden fri. Jag kan också acceptera att samhället finner det nödvändigt att "hjälpa" den olyckliga horan. Men, det kan man göra utan att samtidigt sätta sig över den lyckliga ditton, och därtill moralisera över hur vuxna, då de facto fria, individer väljer att försörja sig. Konstigt nog fungerar det ju också att sälja sex inom porrindustrin. Prostitution blir hux flux* laglig bara en kamera filmar skiten. Högst märkligt, om du frågar mig.

* Givetvis förenklat, men det har mindre betydelse. Samma krav kan givetvis ställas inom reglerad - kameralös - prostitution.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-12-03 kl. 00:12.
Citera
2012-12-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Tycker inte det är så märkligt givet hur man definierar problemet; den prostituerade är ju per definition ett offer, då prostitution är av ondo (vilket gör torskar onda; de tvingar den prostituerade till sex via maktövertag). Skulle man applicera samma retorik som för droghandel, ja då måste man erkänna att det faktiskt går att välja prostitution (den onda blir istället, om något, den prostituerade), och då faller i sak hela logiken bakom förbudet som sådant (eller snarare, moralpaniken blottas).
Det är väl själva logiken bakom sexköpslagen som är lite Star Wars för mig. Och ja, vi har ju redan konstaterat att jag är dummare än dig så det är väl inte så märkligt att du kan förstå där jag inte gör det.

Nej praktik verkar lättare än teori för mig så imorrn skrider jag till handling. Jag ringer på hos min favoritförnedringshora och tränger mig in mot hennes vilja, kastar pengarna på henne medans jag gör min sexritmordsdans tills hon underkastar sig och sitt besmutsade sköte till sin rättmätige härskare; min kuk, mitt svärd, mitt klyvande mordvapen. Efter att jag mördat hennes oskuldsfulla själ, släckt ljuset i hennes ögon, med några chockdoktrinsknull, "der Blietzkrieg", lämnar jag henne död invärtes.
Citera
2012-12-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Det är väl själva logiken bakom sexköpslagen som är lite Star Wars för mig. Och ja, vi har ju redan konstaterat att jag är dummare än dig så det är väl inte så märkligt att du kan förstå där jag inte gör det.

Nej praktik verkar lättare än teori för mig så imorrn skrider jag till handling. Jag ringer på hos min favoritförnedringshora och tränger mig in mot hennes vilja, kastar pengarna på henne medans jag gör min sexritmordsdans tills hon underkastar sig och sitt besmutsade sköte till sin rättmätige härskare; min kuk, mitt svärd, mitt klyvande mordvapen. Efter att jag mördat hennes oskuldsfulla själ, släckt ljuset i hennes ögon, med några chockdoktrinsknull, "der Blietzkrieg", lämnar jag henne död invärtes.

(Antagligen bör vi byta ut logiskt mot rationell nedan, men i vardaglig mening är väl begreppen någorlunda ekvivalenta).

Jag tycker inte heller lagen är logisk; frågar du mig är den de facto kontraproduktiv. Men det går heller inte att förstå andras logik utifrån din referensram. Det som är logiskt för dig är inte logiskt för någon annan. Det betyder inte per automatik att A är dummare än B (eller vice versa), utan enbart att A och B tänker fundamentalt olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in