Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Ja. Det är märkligt att köparen och inte säljaren är kriminell. Jämför med narkotikabrott tex. Den som förser och tjänar pengar på fenomenet, dvs kapitaliserar på den kriminella handlingen, som samhället vill motverka är den som begår en kriminell handling. Så är inte fallet med sexköpslagen. Fullständigt omoraliskt om du frågar mig.
Tycker inte det är så märkligt givet hur man definierar problemet; den prostituerade är ju per definition ett offer, då prostitution är av ondo (vilket gör torskar onda; de tvingar den prostituerade till sex via maktövertag). Skulle man applicera samma retorik som för droghandel, ja då måste man erkänna att det faktiskt går att välja prostitution (den onda blir istället, om något, den prostituerade), och då faller i sak hela logiken bakom förbudet som sådant (eller snarare, moralpaniken blottas).
---
Det sagt tycker jag vi har goda skäl att inte släppa marknaden fri. Jag kan också acceptera att samhället finner det nödvändigt att "hjälpa" den olyckliga horan. Men, det kan man göra utan att samtidigt sätta sig över den lyckliga ditton, och därtill moralisera över hur vuxna, då de facto fria, individer väljer att försörja sig. Konstigt nog fungerar det ju också att sälja sex inom porrindustrin. Prostitution blir hux flux* laglig bara en kamera filmar skiten. Högst märkligt, om du frågar mig.
* Givetvis förenklat, men det har mindre betydelse. Samma krav kan givetvis ställas inom reglerad - kameralös - prostitution.