Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
varför måste man vara lycklig? jag är inte lycklig heller, innebär det att jag är en slav och ett offer?
en hora är en hora för att hon valt den vägen till fördel till de andra alternativ som fanns för henne. Precis samma som för mig och alla andra. En hora, hade i sverige kunnat gå på socialbidrag istället... om hon inte är helt jävla dum i huvet hade hon säkerligen kunnat få ett jobb i en klädbutik, eller liknande. Folk i mer utsatt situation har givetvis färre valmöjligheter, men det skiljer inte en hora från någon annan. Jag tror väldigt få horor ofrivilligt är horor i den meningen att någon har en pistol mot deras huvud om de inte horar. Självklart finns sådana också inom t.ex. trafficking etc... och detta är givetvis det verkliga problemet. Men alla andra horor som inte är horor för att någon annan människa har tvingat dem med fysiskt vålt är inte mer offer än någon annan här i världen. En hora som väljer att hora för att finansiera sitt drogberoende har gjort det till förmån för att istället gå in på en annan kriminell bana eller att avsluta sitt beroende. Hon är inte ofri, men hennes valmöjligheter inte heller så stora... men hon är inte mer offer än någon annan som är drogberoende.
Frågar du mig, ja, mycket möjligt. Men då är jag mer svart än blå i dessa frågor. Nu har dock prostitution, rent samhälleligt, en annan ställning än andra yrkesarbeten (vilket vi kan tycka vad vi vill om, men den diskussionen står utanför frågeställningen som jag ser det). Kvar att diskutera är huruvida det finns horor som "frivilligt" väljer detta yrke. Relaterat till denna fråga är prostituerades rätt att definiera sin egen situation (och därmed sina egna problem). Feminister förvägrar, överlag, prostituerade denna möjlighet - vilket som tidigare nämnt är paradoxalt mot bakgrund av att just denna fråga är central inom feministisk teori.
Vad gäller tvångsbegreppet är det givetvis lurigt när det kommer till indirekta former av tvång; enklare, som du påpekar, om vi har en pistol synlig. En enkel, och funktionell, uppdelning vore att utgå från den prostituerades problemsituation (ytterligare en anledning till att låta horan* själv definiera sina problem): horande med grund i ett givet (icke-allmänt) problem är problematiskt (i.e., "ofrivilligt"), horande utan sådan grund (alltså, med grund i allmänna problem) är icke-problematiskt (i.e., frivilligt). Allmänna problem avser här det vi alla har att lösa: vi har som människor basala behov som på endera sätt måste säkras om vi ska överleva (alltså, varför du - enligt resonemanget -inte är "ofrivillig" trots att du är "olycklig").
Men, som du själv är inne på innebär det i förlängningen att det huvudsakliga problemet inte är prostitutionen (symptom) utan det-som-föranleder-prostitutionen (rotproblemet). Prostitutionen som sådan kan givetvis också vara problematisk (i bemärkelse av att skapa eller förvärra redan existerade problem), men samhällets fokus borde givetvis ligga på rotproblematiken istället för symptombehandling. Det senare är inte bara ineffektivt, det är - i min mening - dessutom en jävla björntjänst.
* jag lägger ingen annorlunda värdering i hora än prostituerad, att skriva prostituerad blir helt enkelt för jobbigt i längden.