2012-12-01, 10:27
Medlem
Wheatstacks avatar
Tunnbrödsrulle med renkött, pepparrot och lite creme fraiche... Jösses vad gott.

Det låter ju nästan som svensk kulturhistoria till och med, om någon sådan nu hade existerat.....
Citera
2012-12-01, 10:59
Medlem
FrankieStubbss avatar
Tunnbrödrulle innehåller korv och mos, renklämma heter det om renkött är inblandat i baletten, tonfisk från konserv smakar kattmat, sluta fördärva det svenska språket, är kebab också en tunnbrödrulle?
Citera
2012-12-01, 11:09
Medlem
[quote=Halmbal]Ja, men det ska vara bostongurka istället för räksallad. [/QU

eller gurkmajonäs
Citera
2012-12-01, 11:54
Medlem
kamelduschs avatar
Ni får inte glömma en och annan schabbig pizzeria som säljer "kebabrulle" som består av en tunnbrödrulle med kebab i... hur mycket jag än avskyr denna sorts lågkvalitativa version så har det börja bli en regel mer än ett undantag när jag käkar ute i Stockholm
Citera
2012-12-01, 12:09
Medlem
karbonaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Likaså äter man tortilla i de spansktalande länderna, dvs diverse tunt bröd

Bara i Amerika. I Spanien betyder tortilla omelett.
Citera
2012-12-01, 12:14
Medlem
Man har faktiskt laxröra i tunnbröd!
Citera
2012-12-01, 12:44
Medlem
Chibs avatar
Skagenröra såklart!
Citera
2012-12-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag har det mesta i tunnbrödsrullar i olika kominationer:

renkött, pepparrot (ost om man vill ha)
Tonfisk hackad kokt ägg, ost
Hamburgerkött och pepparrot
grillad korv med senap, potatis mos, räksallad
ost och skinka, pepparrot
kanel, socker, smör, smakar kanelbulle men norska "Lefsa" är bättre till detta

Tycker man kan linda in det mesta och göra en klämma av det, mkt gott

Precis. Vi verkar ha att göra med matkonservativa här, men precis som du säger så går den klassiska tunnbrödsrullen att kombinera med i princip vad som helst.

Nåt jag tycker är riktigt gott är tunnbröd, mos, sallad, lök, chicken nuggets och mangoraja(currysås).
Citera
2012-12-01, 13:05
Medlem
Cincinnatis avatar
Min familj har alltid behandlat tunnbröd som vanliga mackor, d.v.s. vi har haft alla pålägg man kan tänka sig i dem. Ost, skinka, köttbullar, potatissallad, rödbetssallad, leverpastej och så vidare.
Citera
2012-12-01, 13:08
Medlem
ost och köttbullar e populärt i min familj
Citera
2012-12-01, 13:24
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Min familj har alltid behandlat tunnbröd som vanliga mackor, d.v.s. vi har haft alla pålägg man kan tänka sig i dem. Ost, skinka, köttbullar, potatissallad, rödbetssallad, leverpastej och så vidare.

Samma här, köttbullar eller kalla prinskorvar är det som står högst upp som pålägg.
Citera
2012-12-01, 13:33
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathsoldier
Jag (skåning) satt och diskuterade med en korskamrat (från sundsvall) på lunchen häromdagen, av någon anledning kom vi in på ämnet tunnbrödsrullar. Jag tyckte den mest typiska fyllningen i en tunnbrödsrulle är tonfiskröra vilket kom som en stor chock för min kompis. Han tyckte det var självklart att man har renkött i en tunnbrödsrulle( en s.k. renklämma). Tyckte det va väldigt intressant hur det kan va så stora matkultur-skillnader inom landet.

Undrar därför vad ni brukar ha i era tunnbrödsrullar? Finns det andra spännande varianter i andra delar av Sverige?
Skojar du? Sverige är ett enormt stort land klart som korvspad matkulturen, mentalitet, traditioner är vitt skilda mellan landets olika delar. Sverige från norr till söder är ungefär lika långt som från norra Danmark till Florens i Italien, för att få perspektiv.

Ett land kan definieras geografiskt utifrån påhittade gränsdragningar, men aldrig ett folk.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2012-12-01 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in