2012-12-02, 12:24
Medlem
H
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Även om alla färjor inte har genomgående lastning (alltså att bilar/gods kör genom hela fartyget via bogport och akterramp) så är ju en färja med lastdäck likväl en RoPax.

Haha. Givetvis är den tekniska benämningen riktig.
Men är bogport och bogvisir svetsat på ett yrkesmässigt och skickligt sätt kan man väl knappast säga att fartygen har någon bogport eller för den delen ett bogvisir?

Skulle vilja säga att det är ungefär 0% risk att vi kommer få uppleva en ny Estoniakatastrof med ett svenskt/finskt eller ålänskt passagerarfartyg som går i trafik mellan nämnda länder.

Lite kul att man allltid måste vara övertydlig här på FB, för att inte någon besserwisse ska dyka upp och briljera med sina i sammanhanget värdelösa kunskaper.

Att Serenade blev försenad har enbart med rädslan att få en skada i samband med anläggningen vid bryggan och hon klara långt mer än 30 m/S och 9,5 meter våger.
Att ens Aftonbladet orkade göra en artikel i ämnet beror på att det är en värdelös blaska och saknar all respekt både för sina läsare och journalistiken.
Citera
2012-12-02, 12:25
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Jo, det vet jag. Men jag trodde Silja och Viking svetsade alla bogportar efter Estonia. Du glömde M/S Eckerö

Edit: Jag är öppen för att jag kan ha fel men jag har inte sett något öppet bogvisir i Stockholm med omnejd efter Estoniaolyckan.

Hmmm? De är väl öppna sen mycket länge. När hysterin gått över (och man backat av bilarna ett tag) öppnade man väl i tysthet upp det hela igen. Sen är väl kanske inte alla moderna bogportar konstruerade just som Estonias...
Citera
2012-12-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Hmmm? De är väl öppna sen mycket länge. När hysterin gått över (och man backat av bilarna ett tag) öppnade man väl i tysthet upp det hela igen. Sen är väl kanske inte alla moderna bogportar konstruerade just som Estonias...

Det var mer än jag visste. Har du någon länk?

Är vi för mycket OT får väl någon vänlig själ ta bort.
Citera
2012-12-02, 12:38
Medlem
Citat:
Att Serenade blev försenad har enbart med rädslan att få en skada i samband med anläggningen vid bryggan och hon klara långt mer än 30 m/S och 9,5 meter våger.
Att ens Aftonbladet orkade göra en artikel i ämnet beror på att det är en värdelös blaska och saknar all respekt både för sina läsare och journalistiken.
Haha, sorry om jag är besserwisser nu, men det var inte i samband med anläggningen vid bryggan som orsakade förseningen, för Viking klarade ju av det.
Utan det är ett sund innan man kommer in i hamnområdet i Helsingfors som gör det svårt för större fartyg att ta sig in i när vädret är så okontrollerbart.
Citera
2012-12-02, 12:40
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Det var mer än jag visste. Har du någon länk?

Är vi för mycket OT får väl någon vänlig själ ta bort.

Modern bogport:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi..._Germanica.jpg
Estonias systerfartyg omkonstruerades 1996 med bogport av denna typ:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_ARV_1
Citera
2012-12-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattz0n
Haha, sorry om jag är besserwisser nu, men det var inte i samband med anläggningen vid bryggan som orsakade förseningen, för Viking klarade ju av det.
Utan det är ett sund innan man kommer in i hamnområdet i Helsingfors som gör det svårt för större fartyg att ta sig in i när vädret är så okontrollerbart.
Där ser man. Jag utgick från att det var problem vid angöringen eftersom M/S Serenade tog hjälp av två bogserbåtar vid kaj.
Nu kan ju den informationen vart felaktig.

Citat:
Modern bogport:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi..._Germanica.jpg
Estonias systerfartyg omkonstruerades 1996 med bogport av denna typ:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_ARV_1

Det där är inga finlandsbåtar.
Jag vill ha info om finlandsbåtar som lastar via bogport och är sk kryssningsfartyg.
Senast redigerad av UltraMind 2012-12-02 kl. 12:56.
Citera
2012-12-02, 12:55
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Jag vill ha info om finlandsbåtar som lastar via bogport och är sk kryssningsfartyg.

Har du sett många bilar och lastbilar backa ombord eller av båten på sistone?

Här har du en hel tråd om ämnet. Knock yourself out:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/...p?topic=506.15

Edit: Här har du även en fin film. Och här har du en i dagsljus. Runt sju minuter. Och här är Cinderella. Sex minuter.

Alla "finlandsfärjor" har bogport (eller om det finns någon kvar nu som har visir). Annars får man vända på däcken eller backa ut. Det går inte snabbt.
Senast redigerad av bergsturk 2012-12-02 kl. 13:06.
Citera
2012-12-02, 13:06
Medlem
Bra källa!!
Jag har som sagt inte sett något fartyg lasta via bogen i Stockholm men är öppen för att så kan ske.
Det är ju knappast pga bogvisir eller inte som Serenade blev sen, men jag skulle uppskatta en bild på Serenade med bogvisir uppfällt.
Citat:
Har du sett många bilar och lastbilar backa ombord eller av båten på sistone?

Här har du en hel tråd om ämnet. Knock yourself out:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/...p?topic=506.15

Edit: Här har du även en fin film.
Citera
2012-12-02, 13:08
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:

Vad menar du? ALLA fartyg exklusive Birka Paradise använder sig av bogport på Östersjön. Dock modifierade alternativt av annan typ likt den i länken här ovan på Stena Germanica. Förövrigt var en båt i de länkarna (Arv 1) en gammal viking-färja nämligen Diana II. Hon hade samma typ av bogport som Estonia och var nära att tappa det året innan när hon gick mellan Trelleborg-Rostock.
Efter Estonia katastrofen svettsades hennes bogvisir igen.

Edit: just i detta nu ligger Serenads systerfartyg Silja Symphony och lastar via bogporten.

http://www.webbkameror.se/byggkamero...nen_1_1280.php
Senast redigerad av Moon The Loon 2012-12-02 kl. 13:15.
Citera
2012-12-02, 13:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Bra källa!!
Jag har som sagt inte sett något fartyg lasta via bogen i Stockholm men är öppen för att så kan ske.
Det är ju knappast pga bogvisir eller inte som Serenade blev sen, men jag skulle uppskatta en bild på Serenade med bogvisir uppfällt.

De lastar inte via bogen, de LOSSAR via bogen. Lastning sker via akter- och sidoportar. Edit: fel. Se nedan. Detta gäller dock vid Stadsgården...

Serenade har inget bogvisir, hon har bogport av "fjärilsmodell" som alla moderna färjor. På denna bild syns den tydligt fast den är stängd:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...a_Serenade.jpg
Och här är den öppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Förövrigt var en båt i de länkarna (Arv 1) en gammal viking-färja nämligen Diana II. Hon hade samma typ av bogport som Estonia och var nära att tappa det året innan när hon gick mellan Trelleborg-Rostock. Efter Estonia katastrofen svettsades hennes bogvisir igen.

Och sedan byggdes alltså bogporten om från visir till "fjärilsmodell"... så skutan blev användbar
Senast redigerad av bergsturk 2012-12-02 kl. 13:17.
Citera
2012-12-02, 13:13
Medlem
Citat:
Edit: Jag är öppen för att jag kan ha fel men jag har inte sett något öppet bogvisir i Stockholm med omnejd efter Estoniaolyckan.

Åk ner till Värtahamnen så kommer du att få se Symphony och Serenade med öppet bogvisir då dom tar in bilar och last på det hållet, sedan kör bilarna ut i aktern i Helsingfors.
Citera
2012-12-02, 13:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Åk ner till Värtahamnen så kommer du att få se Symphony och Serenade med öppet bogvisir då dom tar in bilar och last på det hållet, sedan kör bilarna ut i aktern i Helsingfors.

ja det är klart de lastar så man kan köra ut åt rätt håll efter hamnplatsen... dumt av mig. Nu har jag väl avslöjat från vilken plats jag själv brukar åka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in