2012-12-02, 13:17
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Och sedan byggdes alltså bogporten om från visir till "fjärilsmodell"... så skutan blev användbar

Självklart. Men bogport som bogport.
Citera
2012-12-02, 13:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Har du sett många bilar och lastbilar backa ombord eller av båten på sistone?

De senaste gångerna jag åkt bilfärja har det alltid varit bildäck där man vänder inne i färjan. Rampen i aktern är helt enkelt bredare och därför snabbare att köra av på. Så därför lastar/lossar man i första hand via aktern.
Citera
2012-12-02, 13:27
Medlem
Citat:
De lastar inte via bogen, de LOSSAR via bogen. Lastning sker via akter- och sidoportar. Edit: fel. Se nedan. Detta gäller dock vid Stadsgården...

Serenade har inget bogvisir, hon har bogport av "fjärilsmodell" som alla moderna färjor. På denna bild syns den tydligt fast den är stängd:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...a_Serenade.jpg
Och här är den öppen.

Och sedan byggdes alltså bogporten om från visir till "fjärilsmodell"... så skutan blev användbar
Å, det förklarar varför jag inte sett några bogvisir öppna på det gamla sättet.

Kanske "fjärilsportarna" är säkrare men vad jag fattade var väl Estonia port en felaktig ombyggd?

Taçk för info!
Citera
2012-12-02, 13:43
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Kanske "fjärilsportarna" är säkrare

Tanken är väl att påfrestningarna skall pressa in denna typ av port som en "plugg" i hålet, så påfrestningar snarare sluter till än öppnar upp. Men givetvis går det att få en sån grej att fallera också om underhållet inte sköts. Det är inga fel på teorin bakom ett bogvisir, om det är sunt konstruerat (inget glapp får förekomma tex).

Citat:
men vad jag fattade var väl Estonia port en felaktig ombyggd?

Det råder väl delade meningar om det, minst sagt.

Vad som är klart är väl att skeppet skulle klarat en förlust av bogvisiret om inte rampen suttit inuti en uppbyggd låda i själva visiret -- så tyngden av det lossnade visiret drog ner rampen och öppnade för vattnet. Det är en ren konstruktionsmiss. Men nu är vi ju svårt OT.
Citera
2012-12-02, 15:41
Medlem
Citat:
Har du sett många bilar och lastbilar backa ombord eller av båten på sistone?

Här har du en hel tråd om ämnet. Knock yourself out:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/...p?topic=506.15

Edit: Här har du även en fin film. Och här har du en i dagsljus. Runt sju minuter. Och här är Cinderella. Sex minuter.

Alla "finlandsfärjor" har bogport (eller om det finns någon kvar nu som har visir). Annars får man vända på däcken eller backa ut. Det går inte snabbt.
M/S mariella har visir och även ålandsfärjan om jag inte missminner mig liksom ms eckerö.
Citera
2012-12-02, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av Ziarro
Utan att ha sett stabilitetskurvor för just Serenade är jag nog benägen att hålla med ovanstående talare. Fartyg idag klarar bra mycket lutning och rullningar, ofta mer än vad gemene man kanske tror. 70-75 grader är nog ungefär, om än kanske i överkant, vad som är rimligt att klara ut. Detta bygger förstås på att massa andra saker inte går snett samtidigt. Lastförskjutning är en sådan sak, när ett par lastbilar och bilar lägger sig i en hög på ena sidan förstår man ju att det går på röven. Men lika illa är det med fria vätskeytor ombord, några få centimeter gör enorm skillnad på stabilitetskurvan.

Så kort sagt så kommer inga färjor att slå runt i Östersjön bara pga. litet vind och vågor. Om dom däremot får in vatten på bildäck för att man tappar bogvisiret eller liknande är det ju såklart en helt annan sak. Eller om man, som vid flera tillfällen prövats, skippar surrning av lasten och sen blir överraskad av oväder och grov sjö.

Hur surrar man en långtradare vägandes 50-60 ton som dessutom har en hög tyndpunkt, det måste vara ganska så rejäla grejor som står emot den kraften samtidigt som båten guppar?
Citera
2012-12-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Jo, det vet jag. Men jag trodde Silja och Viking svetsade alla bogportar efter Estonia. Du glömde M/S Eckerö

Edit: Jag är öppen för att jag kan ha fel men jag har inte sett något öppet bogvisir i Stockholm med omnejd efter Estoniaolyckan.

Ja det är riktigt att de svetsade igen visir och portar som en säkerhetsåtgärd innan det var utrett hur estonia kunde tappa sitt.
När det var utrett så öppnades dessa igen redan på våren började de öppna dessa igen efter nogranna inspektioner av inblandade myndigheter,de som hade visir av samma typ som estonia dvs de hade en låda på däck där rampen gick upp vilket fick till följd att när visiret lossnade så drog det med sig rampen den sista säkerhets tätningen med sig i sjön fick bygga om denna "låda".

Du har inte tittat ordentligt om du inte sett någon båt med öppen bog i stockholm,du kan åka ner till hamnen vilken dag som helst så kan du titta på tex cinderella som oftast när den ligger i hamn har bogen öppen,åker du på morgonen så kan du se isabella släppa av bilar i fören,samma sak med silja i värtan.
Ms eckerö är också ett praktexempel på detta.
Med tanke på att Åbo båtarna bara har ca 1-1,5 timme på sig i hamn innan de ska gå igen så har de inte tid med att backa ut bilar och tradare speciellt bilar där folk har ett rysligt problem med att ens komma ombord.
Citera
2012-12-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Hur surrar man en långtradare vägandes 50-60 ton som dessutom har en hög tyndpunkt, det måste vara ganska så rejäla grejor som står emot den kraften samtidigt som båten guppar?

De säkrar dessa med kättingar finns speciella fästen i durken eller vägen eller vad man nu kallar det för på färjor,sen har de stoppklossar kättingarna spänns med en spännare liknande en sån som ett vanligt spännband har fast modell mycket större då.
Så själva tradaren lär garanterat stå kvar den största risken är om inte lasten på den är ordentligt surrad vilket det är lite si och så med,det visade sig tex i samband med estonia och inspektioner av tradare efter det.
Citera
2012-12-02, 17:11
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:

Östersjöavtalet reglerar hur många kättingar / spännband som trailers / bil o släp ska vara surrade med, detta med input ifrån den signifikanta våghöjden. Dvs ju större vågor desto mer surrningsanordningar.
Citera
2012-12-02, 18:35
Medlem
MartinStLouiss avatar
Var det enbart stormen som fick fartyget att luta, är detta "vanligt" att det händer när det är mycket dåligt väder ute?
Citera
2012-12-02, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Östersjöavtalet reglerar hur många kättingar / spännband som trailers / bil o släp ska vara surrade med, detta med input ifrån den signifikanta våghöjden. Dvs ju större vågor desto mer surrningsanordningar.

Ziarro nämnde lutningar om 70-75 grader, då borde lastbilen hänga i fästanordningarna?
Citera
2012-12-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ziarro nämnde lutningar om 70-75 grader, då borde lastbilen hänga i fästanordningarna?

Men det var ju bara teoretiska krängningsvinklar Serenade klarar av dvs. att det fortfarande finns en rätande hävarm som vill hålla båten i jämnvikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in