Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Jo, det vet jag. Men jag trodde Silja och Viking svetsade alla bogportar efter Estonia. Du glömde M/S Eckerö
Edit: Jag är öppen för att jag kan ha fel men jag har inte sett något öppet bogvisir i Stockholm med omnejd efter Estoniaolyckan.
Ja det är riktigt att de svetsade igen visir och portar som en säkerhetsåtgärd innan det var utrett hur estonia kunde tappa sitt.
När det var utrett så öppnades dessa igen redan på våren började de öppna dessa igen efter nogranna inspektioner av inblandade myndigheter,de som hade visir av samma typ som estonia dvs de hade en låda på däck där rampen gick upp vilket fick till följd att när visiret lossnade så drog det med sig rampen den sista säkerhets tätningen med sig i sjön fick bygga om denna "låda".
Du har inte tittat ordentligt om du inte sett någon båt med öppen bog i stockholm,du kan åka ner till hamnen vilken dag som helst så kan du titta på tex cinderella som oftast när den ligger i hamn har bogen öppen,åker du på morgonen så kan du se isabella släppa av bilar i fören,samma sak med silja i värtan.
Ms eckerö är också ett praktexempel på detta.
Med tanke på att Åbo båtarna bara har ca 1-1,5 timme på sig i hamn innan de ska gå igen så har de inte tid med att backa ut bilar och tradare speciellt bilar där folk har ett rysligt problem med att ens komma ombord.