2012-11-30, 13:50
Medlem
fiddeflumms avatar
Har man varit på en plats om man är DOA (Dead On Arrival)?

Jag och en kollega gick idag för att handla lunch på ICA. Pågrund av den rådande utomhustemeraturen i kombination med för lite kläder så sa han att jag fryser ihjäl, varpå vi tillslut hamnade i argumentet har man varit på ICA om man är ihjälfrusen tillika död?

Låt oss säga att jag skulle ta detta isblock till person på min pirra och ”skjutsa” denne till ICA skulle det då räknas som att den döda personen varit där? Hans kropp har varit där men har han varit där?

Yttligare ett exempel, om en person landar i Spanien och sedan på trappan ner från planet snubblar och dör innan han trillat ner på marken har han då varit i Spainen om han nu aldrig vid liv satt sin fot på spansk mark?

Och koma är ju någonstans mellan att vara vid liv och död.

Jag hävdar att man inte kan tillräkna sig att ha varit på en plats om man inte var vid liv då ens kropp var där. Medans min kollega tycker att har kroppen varit där så har man varit där.

Summa summarum. Man man tillräkna sig att man har varit på en plats om man är död när man kom fram? Det blir ju svårt att skryta om att man varit på platsen när man är död om nu inte ”himmlen” finns.
Citera
2012-11-30, 14:06
Medlem
Det beror på vad man menar med "varit på en plats". Ifall ens definition kräver att man lever kan man inte det. Ifall definitionen ej kräver att man lever kan man säga det.

Du kanske borde ta upp det här i språk-sektionen på Flashback.
Citera
2012-11-30, 14:11
Medlem
Liebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflumm
Har man varit på en plats om man är DOA (Dead On Arrival)?

Jag och en kollega gick idag för att handla lunch på ICA. Pågrund av den rådande utomhustemeraturen i kombination med för lite kläder så sa han att jag fryser ihjäl, varpå vi tillslut hamnade i argumentet har man varit på ICA om man är ihjälfrusen tillika död?

Låt oss säga att jag skulle ta detta isblock till person på min pirra och ”skjutsa” denne till ICA skulle det då räknas som att den döda personen varit där? Hans kropp har varit där men har han varit där?

Yttligare ett exempel, om en person landar i Spanien och sedan på trappan ner från planet snubblar och dör innan han trillat ner på marken har han då varit i Spainen om han nu aldrig vid liv satt sin fot på spansk mark?

Och koma är ju någonstans mellan att vara vid liv och död.

Jag hävdar att man inte kan tillräkna sig att ha varit på en plats om man inte var vid liv då ens kropp var där. Medans min kollega tycker att har kroppen varit där så har man varit där.

Summa summarum. Man man tillräkna sig att man har varit på en plats om man är död när man kom fram? Det blir ju svårt att skryta om att man varit på platsen när man är död om nu inte ”himmlen” finns.

Om personen har landat i spanien med flygplanet så har han ju varit i spanien eftersom han då då dog i spanien och har sin dödsplats där.
Citera
2012-11-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflumm
Spanskt luftrum tillhör också Spanien, så ja du har varit i Spanien om du har hunnit landa på planet.

En mer intressant diskussion är om du åker från Sverige till Kanarieöarna och aldrig varit utomlands förut. Har du då varit i Spanien eller Afrika? Lika så om du byter ut Kanarieöarna mot Hongkong för 20 år sedan. Hade du då sagt att du varit "i Kina" eller "i Storbritannien"?

Hur som helst så har du inte varit någonstans om du kommer dit död. Din kropp har varit där, men en kropp är bara en kropp. Det som definierar "dig" är den hjärnaktivitet som pågår innanför skallbenet. Upphör den att existera så upphör även du att existera. När du är död kan du inte göra någonting eller vara någonstans.
Citera
2012-11-30, 19:14
Medlem
proconsuls avatar
Definiera "man".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in