Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-05, 16:48
  #4909
Medlem
Ostrobothnias avatar
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...issar-poangen/

Citat:
...om inte Guillou vore så nonchalant generaliserande kunde han haft en poäng här.

Guillous kritiker bygger främst på Svanbergs och Tydéns bok, men inte på den mer nyanserade och empiriskt underbyggda framställningen i ”Att bo granne med ondskan”. Kritikerna skjuter därför ibland över målet. Frågan om vad man i Sverige visste om Förintelsen är till exempel inte avgjord av forskningen, som Henrik Arnstad felaktigt påstod i Aktuellt i onsdags kväll. Samtidigt stöder inte heller min bok Guillous långtgående slutsatser, vilket han själv hävdade.

Guillou tar också upp mitt resonemang om skillnaden mellan att veta och förstå. Jag visar med konkreta exempel att även de bäst informerade i Sverige knappast förstått vad Förintelsen var förrän de överlevande kom till Sverige i april och maj 1945. Men när Guillou av den viktiga distinktionen mellan veta och förstå drar slutsatsen att man inte visste i Sverige, då missar han poängen – många svenskar visste faktiskt, men de hade inte förstått vidden av vad Förintelsen var för något.
Citera
2014-09-05, 16:52
  #4910
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Den smorde är medförfattare – en av 27 – till en tramsartikel om fascism i SvD.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/b...nd_3888228.svd

Han har uppdaterat sitt CV:
Citat:
HENRIK ARNSTAD
student på Stockholms universitet och vetenskapsjournalist inom akademisk historia. Nominerad till Raoul Wallenberg-priset 2014
Vilken loser. Det där med "vetenskapsjournalist" är något som han verkligen fastnat för nu.

Det kan man kalla sig utan risk för repressalier och det låter lite fint. Snyltar
på titeln vetenskapsman också. Helt enkelt en finare sorts journalist!
Citera
2014-09-05, 17:12
  #4911
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det kan man kalla sig utan risk för repressalier och det låter lite fint. Snyltar
på titeln vetenskapsman också. Helt enkelt en finare sorts journalist!

Grattis UT64! Jag utnämner dig till Vetenskapsjournalist, Extra Fin.

Se så lätt det är!
Citera
2014-09-05, 17:35
  #4912
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vilken loser. Det där med "vetenskapsjournalist" är något som han verkligen fastnat för nu.

Det kan man kalla sig utan risk för repressalier och det låter lite fint. Snyltar
på titeln vetenskapsman också. Helt enkelt en finare sorts journalist!
Den där titeln, som han snyltar på, har väl varit uppe i tråden tidigare. Har för mig att vi kom fram till att man bör ha doktorerat för att rimligen kunna kalla sig det.

Nu är det väl inte Flarnstad själv som skrivit idiotierna, men det här är i a f en fin tankevurpa.
Citat:
Hur är vi ett hot mot demokratin när vi utövar vår demokratiska rätt att demonstrera? Vill Liberala studenter inskränka mötesfriheten för människor som inte delar deras bild om hur det antirasistiska arbetet ska gå till?

Vi som demonstrerade anser att det verkliga hotet mot demokratin är den normalisering av fascistiska strömningar som sker, vilket tar sig uttryck bland annat genom att nazister beviljas demonstrationstillstånd på Kristallnatten
Stalinister som Flarnstad och nassar bör väl betraktas som lika stora hot mot demokratin – eller inte – när de ägnar sig åt en och samma aktivitet.
Det där fina stycket om binära kön – ellervafan – visar f ö att det är idel tomtar som undertecknat.
Citera
2014-09-05, 17:57
  #4913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Det där fina stycket om binära kön – ellervafan – visar f ö att det är idel tomtar som undertecknat.

det var guld. binära samt icke-binära personer, således faller transpersoner utanför. transpersoner tillhör inte någon av de två kategorierna, är det så det ska förstås?
Citera
2014-09-05, 18:55
  #4914
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Det där fina stycket om binära kön – ellervafan – visar f ö att det är idel tomtar som undertecknat.

Det kommer att gå till historien. "Att Liberala studenter inte tar hänsyn till det här blir extra tydligt när det i deras artikel står att de möttes av ”av kvinnor och män som skrek”, vilket är ett direkt osynliggörande av de icke-binära transpersoner som deltog i demonstrationen."

Den som skrivit det är så postmodern att all kontakt med verkligheten förlorats.
Citera
2014-09-05, 19:28
  #4915
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det kommer att gå till historien. "Att Liberala studenter inte tar hänsyn till det här blir extra tydligt när det i deras artikel står att de möttes av ”av kvinnor och män som skrek”, vilket är ett direkt osynliggörande av de icke-binära transpersoner som deltog i demonstrationen."

Den som skrivit det är så postmodern att all kontakt med verkligheten förlorats.

Herre gud, när jag läste ditt inlägg var jag tvungen att gå in och läsa den där artikeln. Jag trodde knappt att formuleringen om "icke-binära" var på riktigt. När jag sedan läste artikeln, trodde jag först att det var fråga om en parodi tills jag såg Arnstads namn underst.

Frågan är om man behöver några vänner, om man har sådana där som undertecknarna av artikeln till fiender.....
Citera
2014-09-05, 19:59
  #4916
Medlem
WSEs avatar
Läste Denis Aveys självbiografi The Man who Broke into Auschwitz . Det fanns tydligen ett läger för brittiska krigsfångar i Monowitz, Auschwitz dit han skickades. Enligt honom var dom inte säkra på vad som hände med dom judiska fångarna i lägret bredvid. Han lånar en fångdräkt och smyger in för att kolla läget. Han noterar brutalitet från fångvaktarna och att det luktar från krematorierna.

Om brittiska soldater som där 1944-45 inte var helt hundra är det inte omöjligt att svenska tidningsläsare inte heller var det.
Citera
2014-09-05, 20:17
  #4917
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Den som skrivit det är så postmodern att all kontakt med verkligheten förlorats.
Jojomensan! Det här är människor som sitter och studerar kejsarens guldkläder med lupp och konstruerar en taxonomi av en intellektuell dignitet bara Lysenko nått upp till tidigare i historien.

Missade visst tidigare det märkliga i titeln "vetenskapsjournalist inom akademisk historia".
Vad f-n är "akademisk historia"?
Vad jag vet har Flarnstad inte skrivit ett ord om de svenska universitetens historia, som då borde ha hamnat inom den aktade disciplinen idéhistoria, så han måste alltså syfta på "akademisk historia" i motsats till "gymnasial historia", där väl hans pinsamma alster egentligen hör hemma.

Vad har hänt med gamla fina Svenskan när de publicerar sådan här sk-t?!
Citera
2014-09-05, 20:27
  #4918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Den smorde är medförfattare – en av 27 – till en tramsartikel om fascism i SvD.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/b...nd_3888228.svd

Han har uppdaterat sitt CV:

De som skrivit artikeln, skulle passat bra i exempelvis Östtyskland, där man kallade mesliberaler i Västtyskland för fascister. De som skrivit artikeln, är samma slags folk som i Östtyskland försvarade skjutandet av de fascister, som attackerade Östtyskland genom att försöka rymma över det antifascistiska bålverket till Västtyskland. Det skribenterna egentligen har nåt emot, är att de inte har makt att tysta meningsmotståndare. Det skribenterna visat bortom allt rimligt tvivel, är att de är samma slags förtryckare som makthavarna och deras miljoner medlöpare i Östtyskland var. All heder åt liberala studenter, säger jag trots att jag starkt ogillar folkpartiet, all heder åt de liberala studenterna som inte böjde sig för förtryckarna i Sverige.


De som skrivit artikeln, den artikel som visar vilka förtryckare in spe de är, och därmed vilken skam de är för svensk högre utbildning, är följande.*


MICAELA KEDHAMMAR
student på Stockholms universitet och aktiv i Vänsterns studentförbund i Stockholm

VIDE BERGENHOLTZ
student på Stockholms universitet och Södertörns högskola samt transaktivist

MARCO ANTONIO POBLETE
student på Stockholms universitet och aktiv i Juridiska föreningen i Stockholm

LINA WESTERLUND
student på Stockholms universitet och aktiv i Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening

MIKAEL BERG
student på Stockholms universitet, styrelseledamot i Stockholms universitets studentkår och aktiv i Juridiska föreningen i Stockholm

ELINOR ODEBERG
student på Stockholms universitet och ordförande för Rebella Unga S-kvinnor

LUDVIG FAHLVIK
student på Konstfack, styrelseledamot i Socialdemokratiska studentklubben i Stockholm (SSK) samt S-kandidat till Stockholms läns landsting

CHARLOTTA KRISPINSSON
doktorand vid Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet

JOHAN LINDER
doktorand vid Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet

VENDELA GRUNDELL
doktorand vid Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet

KAROLINA UGGLA
doktorand vid Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet

CHRISTIAN AUGUSTINSON
student på Kungliga Tekniska Högskolan

ELLA ISAACS
student på Stockholms universitet

PETTER KALLIOINEN
tekniker och lärare på institutionen för lingvistik på Stockholms universitet

ÅSA ERIKSSON
doktorand i genusvetenskap vid Stockholms Universitet

MARIA MARGARETA ÖSTERHOLM
lärare i genusvetenskap vid Stockholms Universitet

ELIN ABRAHAMSSON
doktorand i genusvetenskap vid Stockholms Universitet

HENRIK ARNSTAD
student på Stockholms universitet och vetenskapsjournalist inom akademisk historia. Nominerad till Raoul Wallenberg-priset 2014

NIKLAS JOHANSSON
student på Stockholms universitet, S-studenter, KF-kandidat för S Norrtälje

MALIN FORSHÄLLEN
student på Stockholms universitet

ERIK BLOHMÉ
student på Stockholms universitet och styrelseledamot i Vänsterns studentförbund i Stockholm

HUGO FABER
student på Stockholms universitet

OLA LINDER
jurist och före detta student på Stockholms universitet

HILDA DALMAN
medarbetare Stockholms universitets studentkår

LÁSZLÓ SALL VESSELÉNYI
student på Chalmers tekniska högskola

EBBA WAHLBOM
student på Göteborgs Universitet

JOAKIM LUNDQVIST
juriststudent vid Stockholms universitet



*Henrik Arnstad räknar jag dock inte som hörande till högre utbildning. Så illa tycker jag inte ens om de förtryckarvurmande representanterna för svensk högre utbildning. Än så länge, är det väl bäst att inflika.
Citera
2014-09-05, 20:33
  #4919
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Att Liberala studenter inte tar hänsyn till det här blir extra tydligt när det i deras artikel står att de möttes av ”av kvinnor och män som skrek”, vilket är ett direkt osynliggörande av de icke-binära transpersoner som deltog i demonstrationen. Just den här typen av osynliggörande leder till att transpersoner (icke-binära såväl som binära) inte känner sig trygga; för hur ska transpersoner känna sig välkomna att vara med och ta debatten och bemöta SD:s argument när deras existens inte ens erkänns? Osynliggörandet av transpersoner blir än mer oroväckande i och med att Liberala studenters starke man i debatten, Ullenhag (Fp), även är den minister som är ansvarig för hbt-frågor.

Nu är inte jag någon expert, som Arnstad, så jag måste fråga... Vad fan ska de skriva då?

De möttes av män, kvinnor och väsen som skrek? Människor och andra saker som skrek? Demokratiska antidemonstranter av manligt, kvinnligt, inget och alla kön, som skrek, ropade, talade högt, skrålade eller försökte se om det kom ett eko från underlivet i deras desperata försök att ta reda på vilket kön de tillhörde?

P.S. Är icke-binära och binära transpersoner något vedertaget uttryck som jag bara har missat? Som rasifierad?
__________________
Senast redigerad av Romang67 2014-09-05 kl. 20:35.
Citera
2014-09-05, 21:05
  #4920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romang67

P.S. Är icke-binära och binära transpersoner något vedertaget uttryck som jag bara har missat? Som rasifierad?

Att de kallar sig binära kan tyda på att de ser sig som nåt slags automater, som programmerats med binär kod, exempelvis via Pascal, Cobol eller C++. Är det så, förklarar det varför de är helt oförmögna att ens klara av att nånting alls avviker det minsta från det de programmerats för. Precis som vilken automat, till exempel en dator, som helst, inte klarar av input den inte programmerats för att hantera. Om nån tycker annorlunda än underskrivarna, så drabbas underskrivarna av syntax error. Förhoppningsvis kommer de alla och deras vänner snart att drabbas av intellektuell BSoD. Allt man då behöver göra är att starta om dem, och hoppas på det bästa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback