Citat:
Så sant som det var sagt.
Ursprungligen postat av Batuta
Kommer vi bli av med Arnstad? Knappast troligt, och kanske inte ens önskvärt med tanke på det höga underhållningsvärde som Arnstad faktiskt besitter. Han påminner starkt om Dallas-figuren Cliff Barnes, dvs en stryktålig loser som aldrig ger upp, trots ideliga motgångar. Han kom ständigt tillbaks med nya misslyckade projekt.
Arnstad är 2000-talets Södermalmsversion av Cliff Barnes.
Arnstad är 2000-talets Södermalmsversion av Cliff Barnes.
Litet mer från de senaste dagarnas Arnstad-skörd:
Nationell identitet som fascism? Norska Human Rights Service kommenterar Arnstads nya bok och Goldmans recension av densamma:
Citat:
http://www.rights.no/2013/04/nasjonal-tilhorighet-som-fascisme/
Kulturjournalist Anita Goldman har lest Henry Arnstad (journalist og forfatter) sin nye bok (2013) ”Älskade fascism: De svartbruna rörelsernas ideologi och historia”. Boken har utvilsomt fått Goldman til å se fascisme i enhver krink og krok, som for eksempel koblingen av skigåing og nordmenn med politikk og fascisme. For ikke å snakke om vår nasjonalistiske feiring av 17.mai og ditto nasjonalistiske bunader. Sistnevnte får Goldman, med frysninger, til å minnes da lederen av den ”neofascistiska rörelsen” (altså Sverigedemokraterna) Jimmie Åkesson – i sin svenske folkedrakt (!) – gjorde sitt inntog i den svenske Riksdagen. (Her har for øvrig Goldman mistet et syrlig poeng, da den samme Åkesson er født nettopp 17.mai).
... Ifølge Arnstad er vi vitne til at moderne ultra-nasjonslitiske partier kommer seg frem gjennom parlamentariske valg. I Goldmans kontekst vil det si at mange velger å stemme på partier som for eksempel Sverigedemokraterna eller Fremskrittspartiet. Og ifølge Arnstad har ikke disse partiene rent mel i posen, ikke for at de kjemper for diktatur, men derimot for et slags ”majoritetssamfunnstyranni”. Og da er det bastante budskap, og her støtter Arnstad seg på Robert O. Paxton, ”som inte tycker det är problematiskt att kalla dessa extrema former av efterkrigstida europeisk xenofobi och nationalism för neofascistiska. Åtminstone upptar de samma position på det politiska spektrumet och anfaller samma fiender.”
I mine øyne kan denne teksten ha sine poenger, men det er problematiske når denne form for ”analyse” oppleves å lene seg på ”guilt by association”. I den norske politiske virkeligheten betviler jeg at så mange ville ha definert Fremskrittspartiet som et neofascistisk parti. Men siden jeg ikke kjenner den politiske virkeligheten like godt i andre land, kan jeg altså velge å tro på den ”analysen” som fremlegges – eller den kan ha motsatt effekt: Er Sverigedemokraterna neofascistiske? Hva er egentlig situasjonen for Dansk Folkeparti (Danmark), Frihetspartiet (Nederland), Nasjonal Front (Frankrike), Frihetspartiet (Østerrike), Lega Nord (Italia) og Sveitsisk Folkeparti? Er ikke noe av utfordringen nettopp slike bastante medieomtaler som Goldman her bedriver? Leseren gis ingen anledning til å foreta noen vurderinger – vi fortelles hvordan situasjonen tilsynelatende er.
Og hva gjelder tillit, har dessverre Sverige rotet seg bort for mange ganger.
... Ifølge Arnstad er vi vitne til at moderne ultra-nasjonslitiske partier kommer seg frem gjennom parlamentariske valg. I Goldmans kontekst vil det si at mange velger å stemme på partier som for eksempel Sverigedemokraterna eller Fremskrittspartiet. Og ifølge Arnstad har ikke disse partiene rent mel i posen, ikke for at de kjemper for diktatur, men derimot for et slags ”majoritetssamfunnstyranni”. Og da er det bastante budskap, og her støtter Arnstad seg på Robert O. Paxton, ”som inte tycker det är problematiskt att kalla dessa extrema former av efterkrigstida europeisk xenofobi och nationalism för neofascistiska. Åtminstone upptar de samma position på det politiska spektrumet och anfaller samma fiender.”
I mine øyne kan denne teksten ha sine poenger, men det er problematiske når denne form for ”analyse” oppleves å lene seg på ”guilt by association”. I den norske politiske virkeligheten betviler jeg at så mange ville ha definert Fremskrittspartiet som et neofascistisk parti. Men siden jeg ikke kjenner den politiske virkeligheten like godt i andre land, kan jeg altså velge å tro på den ”analysen” som fremlegges – eller den kan ha motsatt effekt: Er Sverigedemokraterna neofascistiske? Hva er egentlig situasjonen for Dansk Folkeparti (Danmark), Frihetspartiet (Nederland), Nasjonal Front (Frankrike), Frihetspartiet (Østerrike), Lega Nord (Italia) og Sveitsisk Folkeparti? Er ikke noe av utfordringen nettopp slike bastante medieomtaler som Goldman her bedriver? Leseren gis ingen anledning til å foreta noen vurderinger – vi fortelles hvordan situasjonen tilsynelatende er.
Og hva gjelder tillit, har dessverre Sverige rotet seg bort for mange ganger.
I texten diskuteras även Martin Aagårds generalangrepp på Norge och norsk kultur och Sofia Jupithers jämförelse mellan Rövarna i Kamomilla stad och "högerextrem retorik", liksom de surrealistiska svenska reaktionerna på Lars Myttings vedbok och avfärdandet av begreppet "nordisk konst" som "exkluderande ... och politiskt riskabelt".
Fram träder bilden av ett Sverige som har drabbats av masspsykos.