2013-02-21, 13:30
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja, det strider ju mot den gyllene grundregeln att aldrig ljuga om sånt som går att kontrollera.
Hur fan tänker karln egentligen?
Han gör det för att han är sjuk och för att han kan. Det är först om etablerade media tar upp det som katastrofen är ett faktum för Arnstad. Först då då blir han tvungen att ta ställning, antingen gör han då en pudel eller så faller han ännu djupare in i psykosen och ser etablerade media som fallna för "fascismen". Risken är väl då att han barrikaderar in sig i lägenheten och får hämtas av psykvården med biträde av polisen.

Jag tror inte det är en slump att frugan lämnat honom i ungefär samma veva som allt det andra händer, hans anställning upphörde, folk fnittrar/suckar när han börjar prata i olika föreningssammanhang (se Youtube), han twittrar om ett snart fascistiskt maktövertagande, han ljuger - blir påkommen - ljuger igen - blir påkommen, blockerar krititiska frågor på twitter osv osv. Lägger man allt samman så blir det uppenbart att det här är en människa som inte mår bra.
Senast redigerad av TommyTurbo 2013-02-21 kl. 13:53.
Citera
2013-02-21, 14:03
Medlem
Dette begynner å likne en personlig tragedie.

Har Arnstad en slags diagnose? Noen burde jo gripe inn for hans egen skyld.
Citera
2013-02-21, 14:24
Medlem
Baisers avatar
Vill här bara påmina om varför Henrik Arnstad "tog" sig titeln "fil kand" och varför han skrev sin artikel i HT.

Det började redan 2006 med skriverierna på "Christian Gunther bloggen".

Flera av oss som debatterade där med honom konstaterade att hans slutsatser var oakademiska och saknade stöd i forskningen. Det var även här som professor Henrik Meinader sågade honom vid fotknölarna, bla på att det var mycket svårt att se hur HA dragit sina slutsatser då hans ovetenskapliga still (bla saknades helt källförteckning och fotnoter). Kort och gott han kom med massa påståenden han ej kunde backa upp, blandat med ren okunskap och rena felaktigheterna d.är hans enda ståndpunkt vara att Finländarna hade "nationella skygglappar"

Vill också här skjuta in att på mångt och mycket liknar Arnstad beskrivning av Finländarna en rasistisk nidbild, där de är gryma, blodtörstiga, lättlurade och lite dumma.

Efter det här deblancet så lovar Arnstad att han skall skriva just en ny bok om hur "Finländarn förträngt sin "skuld" dvs skyldig till skuld...

Det är i samband med den nya boken 2009 som han basunerar ut sin Kandidat examen. Jag tänker att #"det var snabbt marcherat för en A kurs student att läsa in 3 årsstudier på 1,5 år, men så konstaterar jag att han var ju tvungen att gör något sådant.
Det är nu som Arnstad börjar slänga sig med begreppet "historievetenskapligt", han är det (historievetenskaplig) de som är i emot honom är det inte....

Slutligen efter skyldig till skuld vendettan är över, dvs Arnstad har fått stå oemotsagd i 2 år på DN kultur (inga fick skriva några svar på hans påståenden) Så skriver han sin artikel i Historisk Tidskrift, där han samanfattar debatten (som i verkligeheten var en monolg på DN debatt) med att kröna sig som vinnare.

Notera det var inte historie vetenskapliga insikter utan Arnstads egna intressen som fick honom att skriva artikeln i HT.
Senast redigerad av Baiser 2013-02-21 kl. 14:29.
Citera
2013-02-21, 14:25
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Han gör det för att han är sjuk och för att han kan. Det är först om etablerade media tar upp det som katastrofen är ett faktum för Arnstad. Först då då blir han tvungen att ta ställning, antingen gör han då en pudel eller så faller han ännu djupare in i psykosen och ser etablerade media som fallna för "fascismen". Risken är väl då att han barrikaderar in sig i lägenheten och får hämtas av psykvården med biträde av polisen.

Jag tror inte det är en slump att frugan lämnat honom i ungefär samma veva som allt det andra händer, hans anställning upphörde, folk fnittrar/suckar när han börjar prata i olika föreningssammanhang (se Youtube), han twittrar om ett snart fascistiskt maktövertagande, han ljuger - blir påkommen - ljuger igen - blir påkommen, blockerar krititiska frågor på twitter osv osv. Lägger man allt samman så blir det uppenbart att det här är en människa som inte mår bra.

Å andra sidan får han fortfarande stipendier och han får publicera böcker. Även om jag tyckte att det lilla jag har läst av Arnstad var skit så finns det uppenbarligen folk som gillar det han gör vilket innebär att han kan leva på det. Såhär kommenterar Adlibirs Arnstads nya bok (troligen skrivet av förlaget):

Citat:
Historikern och författaren Henrik Arnstad har skrivit ett blivande standardverk med potential att i grunden förändra det svenska politiska landskapet.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113034103

Även om jag tror att det är väldigt överdrivet så går det inte att komma ifrån att han har en publik som kanske tar intryck av hans tankar. Jag tänker inte köpa boken men om jag kommer över den på något annat sätt så tänker jag nog läsa den så att jag får bilda mig en egen uppfattning om Arnstads historiska tillkortakommanden.

Citat:
Från mellankrigstidens italienska svartskjortor under Mussolini, via Adolf Hitlers nazister, ungerska pilkorsare och andra brunskjortade organisationer till dagens Sverigedemokrater och Anders Behring Breiviks terrorism.
Senast redigerad av Diagoras 2013-02-21 kl. 14:27.
Citera
2013-02-21, 14:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Slutligen efter skyldig till skuld vendettan är över, dvs Arnstad har fått stå oemotsagd i 2 år på DN kultur (inga fick skriva några svar på hans påståenden) Så skriver han sin artikel i Historisk Tidskrift, där han samanfattar debatten (som i verkligeheten var en monolg på DN debatt) med att krönna sig som vinnare.
Det är skrämmande att läsa hur man kunnat "vinna" debatter på detta sätt i Sverige.
Samtidigt underbart att konstatera att dom tiderna är förbi.
Citera
2013-02-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Å andra sidan får han fortfarande stipendier och han får publicera böcker. Även om jag tyckte att det lilla jag har läst av Arnstad var skit så finns det uppenbarligen folk som gillar det han gör vilket innebär att han kan leva på det. Såhär kommenterar Adlibirs Arnstads nya bok (troligen skrivet av förlaget):

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113034103

Även om jag tror att det är väldigt överdrivet så går det inte att komma ifrån att han har en publik som kanske tar intryck av hans tankar.
Jag tror tyvärr att du kan ha rätt i detta.

Arnstad verkar ju vara kompis och åsiktsfrände med personer som Mats Deland och Stefan Arvidsson, och det är väl inte omöjligt att dessa kommer att använda Arnstads fascismbok i sin universitetsundervisning - och då menar jag inte som ett avskräckande teori- och metodexempel. Arvidsson har tidigare twittrat om att han tänker göra det i alla fall. Deland är ju om möjligt ännu mer extrem än Arnstad i sin "antifascism", vilket inte minst framgår av hans bok Purgatorium.

Även bland gymnasielärare kan boken säkert bli poppis.

Och så förstås bland alla de rättrogna som vill tycka som DN tycker ...

Man verkar inte heller ha slagit av på lanseringen i ljuset av avslöjandena, utan det är Akademibokhandelns författarsamtal, föreläsningar på olika bildningförbund, framträdanden på Kulturhuset m.m. som gäller. Helt skamlöst!

Å andra sidan verkar det som om allt fler nu börjar ställa sig frågande till Arnstads användning av fascism-begreppet. Alltid något.
Citera
2013-02-21, 14:56
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Jag tror tyvärr att du kan ha rätt i detta.

Arnstad verkar ju vara kompis och åsiktsfrände med personer som Mats Deland och Stefan Arvidsson, och det är väl inte omöjligt att dessa kommer att använda Arnstads fascismbok i sin universitetsundervisning - och då menar jag inte som ett avskräckande teori- och metodexempel. Arvidsson har tidigare twittrat om att han tänker göra det i alla fall. Deland är ju om möjligt ännu mer extrem än Arnstad i sin "antifascism", vilket inte minst framgår av hans bok Purgatorium.

Även bland gymnasielärare kan boken säkert bli poppis.

Och så förstås bland alla de rättrogna som vill tycka som DN tycker ...

Man verkar inte heller ha slagit av på lanseringen i ljuset av avslöjandena, utan det är Akademibokhandelns författarsamtal, föreläsningar på olika bildningförbund, framträdanden på Kulturhuset m.m. som gäller. Helt skamlöst!

Å andra sidan verkar det som om allt fler nu börjar ställa sig frågande till Arnstads användning av fascism-begreppet. Alltid något.

Deland blev iallafall refuserad av Historiks tidskrift.
Citera
2013-02-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Deland blev iallafall refuserad av Historiks tidskrift.
Just det. Mycket underhållande hur AFA-Deland förtrytsamt skriver om detta på sin hemsida. Han publicerade väl hela korrespondensen med redaktionen också, om jag minns rätt?

Skrämmande att sådana figurer undervisar vid svenska universitet. Vi skulle säkert bli underkända av ideologiska skäl hela bunten - åtminstone de av oss som vägrar att erkänna vår kollektiva historiska skuld.
Senast redigerad av Nebeltag 2013-02-21 kl. 15:32.
Citera
2013-02-21, 21:09
Medlem
Arnstad svamlar vidare om fascismen med anledning av en intervju med Jimmie Åkesson i Dagens Samhälle. Som synes har hans självförtroende inte påverkats negativt av näsknäppen från Historisk Tidskrift. Nu skall nya akademiska lagrar skäras:

Citat:
Åkesson kommunicerar ett skolexempel på fascistisk ideologi. Kan användas i tex undervisning på universitet. #SD dagenssamhalle.se/nyhet/jimmie-a…

Jag borde skriva artikel åt internationell vetenskaplig tidskrift om intervjun med Åkesson. Intressant för fascismforskningen!

Den nationella pånyttfödelse ("palingenesis") syftande till att skapa en ny människotyp. Oerhört intressant ideologiförklaring!

https://mobile.twitter.com/arnstad/status/304489658937651200?p=v
Citera
2013-02-21, 22:41
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Arnstad svamlar vidare om fascismen med anledning av en intervju med Jimmie Åkesson i Dagens Samhälle. Som synes har hans självförtroende inte påverkats negativt av näsknäppen från Historisk Tidskrift. Nu skall nya akademiska lagrar skäras:

https://mobile.twitter.com/arnstad/status/304489658937651200?p=v
Menar han Åkessons formulering om att svenskarna skulle behöva lite assimileringspolitik? ("Svenskarna måste återvinna sin egen identitet och stolthet över att vara svensk.") Om man tolkar det som en ambition att skapa en ny människotyp så är man nog en ganska speciell...tja, människotyp.
Citera
2013-02-21, 23:48
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ARNSTAD PA TWITTER
"Jag borde skriva artikel åt internationell vetenskaplig tidskrift om intervjun med Åkesson. Intressant för fascismforskningen!"
Han verkar, som sagt, inte riktigt frisk utan tror tydligen att han ar forskare (istallet for student pa grundnivan) och skulle kunna bli publicerad i seriosa internationella vetenskapliga tidskrifter. Men "fascismforskning" ar kanske lite som genusforskning eller annan hittepavetenskap sa vem vet...

Han paminner inte sa lite om Littorin, som ju ocksa gjorde CV-motsvarigheten till att stoppa en strumpa i skrevet innan han gar ut pa krogen. Kul sa lange det varar men pinsamt om det upptacks. Stackars hans vanner och vapendragare pa Twitter som maste latsas som om deras kompis inte ar javligt pinsam utan tvartom nagon som maste tas pa allvar.
Citera
2013-02-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Han verkar, som sagt, inte riktigt frisk utan tror tydligen att han ar forskare (istallet for student pa grundnivan) och skulle kunna bli publicerad i seriosa internationella vetenskapliga tidskrifter. Men "fascismforskning" ar kanske lite som genusforskning eller annan hittepavetenskap sa vem vet...
Jag tycker mer det verkar som att han trycker gasen i botten för att det inte finns annat att göra. Vad som håller hans karriär vid liv nu är väl bara det att ingen vill ge segern till Fria Tider. Arnstad hoppas det räcker men jag tror chansen är minimal. DN kommer att såga banden i det tysta, och när DN är ute ur bilden så är han pestsmittad.

Jag har försökt uppamma något slags medlidande med Arnstad eftersom jag förstår att han upplever en svår stund. Jag har själv erfarenhet av personliga misslyckanden men aldrig att jag skulle kunna förfalla till hans metod att försöka avancera socialt genom politisk förföljelse av en grupp som redan utsätts för den värsta förföljelsen under Sveriges demokratiska historia och där ett obetänksamt ord kan trigga till mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in