2013-01-26, 08:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
På tunnelbanan idag under rusningstrafik tyckte jag att jag såg ett ansikte jag kände igen, var hade jag sett denna människa förut. Är det en kändis eller är det nån politiker tänkte jag. Men sen såg jag vem det var, det var ingen mindre än historikern Henrik Arnstad som satt på tunnelbanan på väg mot Norsborg, vad gör han där ute?

Vetenskapsjournalisten Arnstad såg inte ut som en typisk historiker, såg faktiskt sliten ut med jeans och gympaskor, många sena nätter på wikipedia har satt sina spår?

Det är ju inte varje dag man träffar på en riktig historiker med en fil.arn i bagaget så jag letade mig fram för att lyssna på vad han talade om med sitt sällskap, en man i 45-års åldern.

Det jag hörde innan jag gick av från Arnstad var "ja nu blir det ju kvällstudier på universitetet då".

Ska man tolka det som att Arnstad ska läsa upp betygen i smyg och sen låtsas som inget har hänt? Den som har intresse hittar med största sannolikhet Arnstad anmäld på kvällskurs denna eller nästa termin.

Flashback ser och hör allt.

Det kan bli kul. Arnstads historia måste ju vara känd bland en hygglig procent av lärare och studenter. Och den lär spridas som en löpeld om han deltar i vanlig undervisning.
Citera
2013-01-26, 14:56
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
På tunnelbanan idag under rusningstrafik tyckte jag att jag såg ett ansikte jag kände igen, var hade jag sett denna människa förut. Är det en kändis eller är det nån politiker tänkte jag. Men sen såg jag vem det var, det var ingen mindre än historikern Henrik Arnstad som satt på tunnelbanan på väg mot Norsborg, vad gör han där ute?

Vetenskapsjournalisten Arnstad såg inte ut som en typisk historiker, såg faktiskt sliten ut med jeans och gympaskor, många sena nätter på wikipedia har satt sina spår?

Det är ju inte varje dag man träffar på en riktig historiker med en fil.arn i bagaget så jag letade mig fram för att lyssna på vad han talade om med sitt sällskap, en man i 45-års åldern.

Det jag hörde innan jag gick av från Arnstad var "ja nu blir det ju kvällstudier på universitetet då".

Ska man tolka det som att Arnstad ska läsa upp betygen i smyg och sen låtsas som inget har hänt? Den som har intresse hittar med största sannolikhet Arnstad anmäld på kvällskurs denna eller nästa termin.

Flashback ser och hör allt.

DNs egen expert historiker på områdena andraväldskriget, Finland, Raoul Wallenberg, förintelsen och facism blir klar med sin kandidatexamen till 2030! Härligt!
Citera
2013-01-26, 15:20
Medlem
MoogBeats avatar
Inte nog med att han är en lögnare, han är dessutom korkad; så pass korkad att han på sin egen websida publicerar sina studiemeriter rakt upp och ner så att gemene man utan besvär direkt kan se att han ljuger...
Citera
2013-01-26, 18:09
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Inte nog med att han är en lögnare, han är dessutom korkad; så pass korkad att han på sin egen websida publicerar sina studiemeriter rakt upp och ner så att gemene man utan besvär direkt kan se att han ljuger...

Tror det har att göra med mytomanens totala nonchalans. Han räknar nog kallt med att inga nickedockor och kappvändare från stiftelser och förlag läser på FB eller websidan. Hans uppbackare bryr sig sannolikt inte då de behöver propagandan och är villiga att betala för skiten han spyr ur sig.
Citera
2013-01-26, 18:49
Medlem
HerrPs avatar
Han sitter väl ändå ganska säkert i båten. Genomkorrumperade mediahus och idag har han rätt åsikter. Skit samma att han är en outbildad fjant med nån sorts bokstavskombo och intellekt som en svulten apa, han säger ju "rätt" saker.
Citera
2013-01-27, 09:37
Medlem
Superlistigs avatar
I dagens DN kultur publiceras utdrag ur Arnstads "Älskade fascism"
Nästan hela första sidan och tre helsidor i mitten.

Arnstad presenteras som journalist, historiker och DN-medarbetare.

Vilken chutzpah.

Hittar det bara i papperstidningen. Därför ingen länk.
Citera
2013-01-27, 10:50
Medlem
Utdraget ligger även ute på nätet:
w w w . d n . s e/kultur-noje/debatt-essa/en-riktig-fascist-ar-ung-valdsam--och-man

(Länkformateringen är medveten: Vill ni bjuda DN på annonsvisningar får ni anstränga er lite. Utdraget på Pastebin -- utifall kulturtomtarna beslutar sig för att ta bort texten från nätet, vilket kanske inte är så sannolikt.)
Senast redigerad av VIINA 2013-01-27 kl. 10:57.
Citera
2013-01-27, 11:47
Medlem
bulletproofsouls avatar
Var på förlagspresentation genom mitt jobb den 22/1på ABF huset svevägen.Där berättade bl.a. Arnstad om sin nya bok. Intressant var att han inte tillskillnad från de andra presenterade sig själv först utan började direkt med "jag har skrivit en bok om fascism". dessutom gjorde han ett nervöst intryck. Han talade ganska länge om SD och vilka fascister dess sympatisörer är och vilket hot detta parti utgör.
Citera
2013-01-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VIINA
Utdraget ligger även ute på nätet:
w w w . d n . s e/kultur-noje/debatt-essa/en-riktig-fascist-ar-ung-valdsam--och-man

(Länkformateringen är medveten: Vill ni bjuda DN på annonsvisningar får ni anstränga er lite. Utdraget på Pastebin -- utifall kulturtomtarna beslutar sig för att ta bort texten från nätet, vilket kanske inte är så sannolikt.)
Fascisten är en man, alltså. Vad gäller den italienska fascismens futuristiskt inspirerade och aggressiva maskulinitetskult har Arnstad förstås rätt i sak, liksom när han talar om nazismens Männerbünde, men frågan är hur han får ihop detta med sin bild av den samtida "neofascismen"? Pia Kjaersgaard och Siv Jensen, två av de stora samtida fascistledarna enligt Arnstad, är ju kvinnor. Samma sak med den mer radikala Marine Le Pen.

Och när skall Arnstad förstå att Sverigedemokraternas socialkonservatism och folkhemsnostalgi svårligen kan passas in i den fascistiska mallen sådan den beskrivs i detta bokutdrag?
Citera
2013-01-27, 11:58
Medlem
bulletproofsouls avatar
Off topic men ändå rätt skoj.

På samma förlagspresentation fanns en annan lirare som jag inte kommer ihåg namnet på, kurd och poet är han iaf. Han hade blivit så deprimerad av att Sd kom in riksdagen 2010 så han hade inte kunnat skriva på flera månader. Stackarn satt bara hela dagarna apatisk på cafeer i Paris flera månader som han uttryckte det. Han klämde fram sin poesi till sist som han stolt läste upp. Lösrykta meningar och ord utan mening och sammanhang. Skulle en 10 åring kunnat skriva ihop på en halvtimme.
Citera
2013-01-27, 12:00
Medlem
hundensårs avatar
Här är en riktig länk till artikeln:

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/en-riktig-fascist-ar-ung-valdsam--och-man

Hittar inte var han skulle presenterats som "historiker". För övrigt ganska intressant text om maskulinitet, homoerotik och fascism.
Citera
2013-01-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Hittar inte var han skulle presenterats som "historiker". För övrigt ganska intressant text om maskulinitet, homoerotik och fascism.
men den här länken är ju mycket bättre!
Citat:
Ursprungligen postat av VIINA

(Länkformateringen är medveten: Vill ni bjuda DN på annonsvisningar får ni anstränga er lite. Utdraget på Pastebin http://pastebin.com/e9GsPpVA
utifall kulturtomtarna beslutar sig för att ta bort texten från nätet, vilket kanske inte är så sannolikt.)

det här är iofs tråden där vi diskuterar fil.arn och inte HAs tes att "alla nya partier är svartskjortor för några kommunister säger det"...men vad tyckte du var intressant? Såg du något nytt?

Han skriver ju inget som inte en högstadieelev kan skriva efter att ha bläddrat i lite böcker på bibblan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in