2012-11-30, 11:03
Medlem
hydracrucibles avatar
För ca 5 veckor sedan så blev jag ordinerad cipralex 5mg för social ångest och nedstämdhet där jag skulle efter 1 vecka öka till 10mg vilket jag gjorde, efter en tid dock så tyckte jag att effekterna var bra, men kunde varit bättre.. Så jag talade med psykdoktorn och fick utskrivet 15mg och började på den dosen (ca 8 dagar sen),
men jag har upplevt inget mer än problem på den dosen..
Ca 2-3 dagar efter jag börjat på 15mg så har jag märkt att jag blivit trött hela tiden, mer irriterad och mindre känslor än tidigare samt jag har tappat den lilla motivation och intressen jag har (har ADD också)...

Jag vet att cipralex (Escitalopram) har vissa sido-effekter, men ska det verkligen vara såhär?
Citera
2012-11-30, 11:09
Medlem
Jag tog cipralex under en månads tid, var tvungen att sluta med dom för jag vart som helt avstängd känslomässigt, kände att jag aldrig mådde dåligt men aldrig bra heller.
Så ja jag känner igen mig, man blir aldrig peppad eller exhalterad över något.
Citera
2012-11-30, 11:14
Medlem
Fbadgers avatar
Vad jag har förstått är det vanligt med trötthet och likgiltighet vid användandet av Cipralex/Escitalopram. När jag började på maxdos 20 mg kände jag mig inkapslad, som att världen och jag var åtskilda av en osynlig hinna, detta försvann dock efter cirka 1 månad.

Hur länge har du tagit 15 mg ?
Citera
2012-11-30, 11:43
Medlem
hydracrucibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbadger
Vad jag har förstått är det vanligt med trötthet och likgiltighet vid användandet av Cipralex/Escitalopram. När jag började på maxdos 20 mg kände jag mig inkapslad, som att världen och jag var åtskilda av en osynlig hinna, detta försvann dock efter cirka 1 månad.

Hur länge har du tagit 15 mg ?

10 dagar nu är det för att vara exakt,, men de problemen kommer gå bort säger du?
För saken är den att jag märkte knappt ingenting (sidoeffekter dvs) när jag först började på 5mg, och sedan ökade till 10mg.. Kanske lite trötthet, men min motivation och sånt var samma,
ja fram till jag började på 15mg då.
Citera
2012-11-30, 13:21
Medlem
men om effekten var bra på 10mg, stanna på 10mg?
Citera
2012-11-30, 21:32
Medlem
drbondos avatar
Det är kanske inte rätt medicin för dig. Kanske kan du be att få testa en SNRI som t ex Venlafaxin eller Cymbalta som även verkar på noradrenalinet vilket kan ge en lite aktiverande effekt. Voxra är ett annat alternativ som även det brukar verka uppiggande, men kan även trigga ångest om man har problem med det.

Lycka till.
Citera
2012-12-02, 11:36
Medlem
hydracrucibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbondo
Det är kanske inte rätt medicin för dig. Kanske kan du be att få testa en SNRI som t ex Venlafaxin eller Cymbalta som även verkar på noradrenalinet vilket kan ge en lite aktiverande effekt. Voxra är ett annat alternativ som även det brukar verka uppiggande, men kan även trigga ångest om man har problem med det.

Lycka till.

Mjäe, alltså jag vet inte faktiskt, men jag har läst om att bieffekter kan uppstå pga att escitalopram likt andra SSRIs har högre aktivitet på autoreceptorerna (vilket orsakar minskad serotonin-aktivitet) men att det orsakar att autoreceptor-aktiviteten sänks av överaktivitet och att den positiva effekten sedan uppstår efter några veckor då det mest är postsynaptisk aktivitet som förekommer då.

Jag har visst nu kört på cipralex i 14 dagar totalt, och effekten jag märkte som värst i början har blivit något (om ganska litet), bättre faktiskt.
Citera
2012-12-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydracrucible
Mjäe, alltså jag vet inte faktiskt, men jag har läst om att bieffekter kan uppstå pga att escitalopram likt andra SSRIs har högre aktivitet på autoreceptorerna (vilket orsakar minskad serotonin-aktivitet) men att det orsakar att autoreceptor-aktiviteten sänks av överaktivitet och att den positiva effekten sedan uppstår efter några veckor då det mest är postsynaptisk aktivitet som förekommer då.

Jag har visst nu kört på cipralex i 14 dagar totalt, och effekten jag märkte som värst i början har blivit något (om ganska litet), bättre faktiskt.

Hur länge stod du på 10 mg?
Citera
2012-12-05, 10:22
Medlem
hydracrucibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeme
Hur länge stod du på 10 mg?

Började på 5mg i en vecka, sedan ökade jag till 10mg och höll den dosen i 3 veckor innan jag talade med psyk och fick ökat till 15mg, så totalt tre veckor stod jag på 10mg.
Citera
2012-12-05, 11:56
Medlem
lithionits avatar
Det går inte att utvärdera en medicin på ett par veckor, en viss kvarstående avtrubbning är standard. Men det är absolut mycket värre i början, alla ssri jag testat har gjort mig väldigt avtrubbad i början citalopram var allra värst i det avseendet.

Cipralex når maximal effekt efter 2 ibland 3 månader. Så först då så kan man utvärdera om medicinen fungerar bra eller inte, om inte kan man gå över till en annan medicin.

Får du någon medicinering mot din add?, ssri går att kombinera med centralstimulerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in