• 1
  • 2
2012-11-30, 09:47
Medlem
Stickmiezters avatar
.. delat upp datorhårdvaru forumen mellan PC och Mac?

Enligt wikipedia' betyder PC "Personal Computer" och med det menas en dator med en viss storlek, möjligheter att utföra vissa uppgifter och pris som gör den användbar för köparen.
Summerat: En dator som är anpassad till hemmiljö.

Det betyder alltså att Mac inte är en dator för sig utan att mac datorer också tillhör PC gruppen. (denna diskution har jag stött på i "det vanliga livet" med resultat att ingen bryr sig och fortsätter att argumentera att PC är bättre än Mac eller vise versa..)

Varför har flashback gjort denna indelningen? är det för att "smälta in" i talsspråket? för att underlätta för oss användare?

Va tror ni?

Källa : http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

Tråden lades här eftersom det är främst flashbacks indelning som jag vill ska diskuteras! Om det inte passar kan Mod flytta tråden!

PS. Har stött på många personer som också irriterar sig på denna felaktiga benämning, tror det finns några här också. DS

mvh Stickmiezter!
Citera
2012-11-30, 10:10
Medlem
MrBraxs avatar
En Mac är ju inte så personlig egentligen, iomed att alla macs är likadana och går inte att modifiera, kan ju vara en anledning
Citera
2012-11-30, 10:15
Medlem
Haha aldrig nånsin tänkt på.

Men kan det vara för att pc och mac är helt olika slags "datorer" kanske? Den vanliga svensken tror jag ser mac:en som en dator och är säkert bara glad över att det finns separata trådar.
Citera
2012-11-30, 10:20
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickmiezter
.. delat upp datorhårdvaru forumen mellan PC och Mac?

För att dom har helt skilda operativsystem och mjukvaror.

Tycker du man ska slå ihop Fotboll och Hockey-forumen också? Det är ju två lag som ska få in ett objekt i ett mål, precis samma sak.
Citera
2012-11-30, 10:21
Moderator
^Eazs avatar
Apple Hårdvaran kan du inte köpa i random PC butik, så den skiljer sig i den aspekten.

Nu har skillnaderna förvisso minskat iom att de inte längre är PPC, men de har fortfarande inte BIOS i vanlig PC bemärkelse utan de har EFI istället som ett exempel på skillnader.

Till detta har du även de olika eventsen som Mac-användare gillar att titta på, launch av ny hårdvara/mjukvara osv.

Så, även om jag inte skrivit i den forumdelen sen jag slutade på Apple, så tycker jag att skillnaderna är stora nog för att berättiga olika forumdelar.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Tycker du man ska slå ihop Fotboll och Hockey-forumen också?

Tycker den liknelsen sammanfattar det bra, även om jag skulle säga Fotboll och Tennis eftersom båda är bollsporter (att köra bara på sport är lite för stort).
Citera
2012-11-30, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Tycker du man ska slå ihop Fotboll och Hockey-forumen också? Det är ju två lag som ska få in ett objekt i ett mål, precis samma sak.

Det var faktiskt en väldigt bra liknelse

Bättre förklaring än så behövs kanske inte?
Citera
2012-11-30, 10:58
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Tycker den liknelsen sammanfattar det bra, även om jag skulle säga Fotboll och Tennis eftersom båda är bollsporter (att köra bara på sport är lite för stort).

Hockey klassas också som en bollsport.

OnT:
Även om man inte är speciellt insatt i datorvärlden (som jag) så blir det enklare att hitta svar på de frågor man söker. Det är ju mycket enklare att rikta en Macfråga mot någon som kan allt om Mac i ett macforum.
Citera
2012-11-30, 11:30
Medlem
Stickmiezters avatar
Citat:
Apple Hårdvaran kan du inte köpa i random PC butik, så den skiljer sig i den aspekten.

Nu har skillnaderna förvisso minskat iom att de inte längre är PPC, men de har fortfarande inte BIOS i vanlig PC bemärkelse utan de har EFI istället som ett exempel på skillnader.

Till detta har du även de olika eventsen som Mac-användare gillar att titta på, launch av ny hårdvara/mjukvara osv.

Så, även om jag inte skrivit i den forumdelen sen jag slutade på Apple, så tycker jag att skillnaderna är stora nog för att berättiga olika forumdelar.

Edit:

Trots allt detta så är defenitionen på en PC samma. Vilken programvara dom använder sig utav spelar alltså ingen roll? uppdelningen utav butiker är väl gjort för att deras marknad ökar, eftersom dom delar på kunder och växer i varandras konkurens. PC marknaden är uppdelad i vilka operativ system man använder sig utav, inte att mac INTE är en PC.

oT:Fotboll och hockey går under benämningen lagsport/sport.

Alltså borde man dela upp datorerna i ett senare skede, inte dela på mac och pc?
Citera
2012-11-30, 11:42
Medlem
Citat:
Trots allt detta så är defenitionen på en PC samma. Vilken programvara dom använder sig utav spelar alltså ingen roll? uppdelningen utav butiker är väl gjort för att deras marknad ökar, eftersom dom delar på kunder och växer i varandras konkurens. PC marknaden är uppdelad i vilka operativ system man använder sig utav, inte att mac INTE är en PC.

Alltså borde man dela upp datorerna i ett senare skede, inte dela på mac och pc?
Du menar typ dela det efter PC, på detta vis?
PC: Windows
PC: Mac
Det du hänger upp dig på är ordet PC, och visst är det konstigt att man endast kallar windowsdatorer för PC, men så är det. Inte helt logiskt, men bara att acceptera antar jag.
Citera
2012-11-30, 11:56
Medlem
divinings avatar
Aldrig hört "nörd-ordspråket":

"Alla Mac's är PC, men alla PC's är inte Mac".

Uppdelningen är logisk:

- Mac (Apple) HW är, i princip, - Apple .
- PC HW är Anything Noname > Asus/Dell/HP/AsRock/Whatev.
Citera
2012-11-30, 12:11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Hockey klassas också som en bollsport.

OnT:
Även om man inte är speciellt insatt i datorvärlden (som jag) så blir det enklare att hitta svar på de frågor man söker. Det är ju mycket enklare att rikta en Macfråga mot någon som kan allt om Mac i ett macforum.

Oh fan, visste jag faktiskt inte. Tackar för den infon, lärde mig något nytt idag

Citat:

Saken är att det är en sammankoppling som inte bara sker på Flashback, dvs ordet PC.

Frågan: "Har du en PC eller Mac?" känns naturlig för de flesta, även om båda typerna av dator är en PC per definition.

En annorlunda forumuppdelning skulle kännas upppstyltad, typ:

PC Hårdvara
- Apple Hårdvara
- Övrig hårdvara

eller liknande.

Då är det bättre att Apple och PC håller den struktur den har, så att man slipper massa onödiga underforum, speciellt då uttrycket PC och Mac är vedertagna uttryck.
Citera
2012-11-30, 15:42
Medlem
Stickmiezters avatar
Citat:
Oh fan, visste jag faktiskt inte. Tackar för den infon, lärde mig något nytt idag

Saken är att det är en sammankoppling som inte bara sker på Flashback, dvs ordet PC.

Frågan: "Har du en PC eller Mac?" känns naturlig för de flesta, även om båda typerna av dator är en PC per definition.

En annorlunda forumuppdelning skulle kännas upppstyltad, typ:

PC Hårdvara
- Apple Hårdvara
- Övrig hårdvara

eller liknande.

Då är det bättre att Apple och PC håller den struktur den har, så att man slipper massa onödiga underforum, speciellt då uttrycket PC och Mac är vedertagna uttryck.

hmm. ja, du har nog rätt.
men om dom skippar indelningen helt? under mappen "Data" så finns bara ett hårdvaru alternativ? TS får själv skriva vilken hårdvara som det gäller? då har flashback inte gjort en "felindeling".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in