• 1
  • 2
2012-11-30, 07:03
Medlem
Det här kommer låta väldigt idiotiskt och korkat, men...

Jag har experimenterat med håret och kommit fram till att mitt hårfäste var något lägre än önskat (ja sant) och därför har jag gått den enklaste vägen och hela tiden rakat bort en bit av hårfästet från pannan, för att "höja" hårfästet så att säga.

Nu hade jag väldigt bråttom iväg på morgonen och ser plötsligt i spegeln att håret sakta börjat växa sig ut där igen (väldigt stubbigt, jag har mörk hårbotten) och tar en enkel rakhyvel för att snabbt men säkert ta bort detta "stubb".

Men skär mig givetvis! Precis i nederkanten, starten på hårfästet vid pannan Jag vet, jag borde väl skylla mig själv. Men såret som nu blev är bäst beskrivet ett "skärsår" med ca 1,5 mm i omkrets. Skärsåret är alltså bildat som en liten cirkel. Var hudfliken/hudbiten tog vägen det vet jag inte. Och återigen det är som sagt väldigt, väldigt ytligt - INTE djupt alls på något sätt. Jag kan fortfarande se hårsäckarna ("stubbet") inunder själva skärsåret men det tenderar att vilja blöda där så fort jag torkar bort blodet med ett papper.

I all jävla satans rädsla för att det kommer att bli en ärrvävnad där nu, så låter jag fan inte såret läka. Jag går med papper titt som tätt och torkar. Jag skrubbar inte eller tar där och petar med fingrarna, jag bara torkar bort blodet med papperet.

Nu är frågan. Vad fasen ska jag göra? Helst så önskar man ju att det fanns något sätt att INTE få ärrbildning där, då det skulle innebära att håret inte skulle växa tillbaka just där och det skulle se helt enkelt fucked up ut.

Och som jag sa, jag kan alltså fortfarande se hårfästet/hårsäckarna inunder själva skärsåret, men om ärrbildning bildas så lär väl dessa "hindras" från att växa upp igen? Vad tror ni?

Jag vettefan vad jag ska göra, fan vad deppig jag är nu!

Återigen, det var förstås ett väldigt korkat beslut av mig att hålla på med detta från början men...
Citera
2012-11-30, 07:23
Medlem
Detta lät väldigt komiskt.
Ge fan i att kladda runt där, ansiktet läker väldigt bra på grund av att det är bra blodtillförsel där.
Jag fick en kubb under ögat för några år sen och fick sy några stygn. Syns inte ett dugg.
Somsagt du skar dig inte djupt och håret kommer växa ut som det ska.
Citera
2012-11-30, 07:29
Medlem
Ingen? Folk som rakar benen (torde vara väldigt många överrepresenterade) eller könen eller div, hur gör ni? Kan omöjligt tro att ingen där ute aldrig skurit sig med rakhyvel och fått ett blödsår. Ni som upplevt detta någon gång, har NI fått ärrbildnad där eller har NI kunnat göra något för att förhindra just ärrbildning?

Visst, tråden låter korkad men det är väl ingen skillnad att raka hårfästet som att raka benen eller könet?

Återigen, är det någon som vet något om just detta? Vad är risken för att det blir en ärrbildning? Kan jag förhindra det på något sätt? Smörja med salva, använda något mirakelmedel... vad som helst är välkommet.

Ringer vårdcentralen i skrivande stund, men det är lång väntetid...
Citera
2012-11-30, 07:31
Medlem
@vetsominte, okej ja som jag sa.. jag tycker också det låter jävligt komiskt ur en läsares synvinkel, men whattahell... jag gjorde ju detta som ett experiment och givetvis ska olyckan vara framme och jag ska naturligtvis skära mig! Ja, det är som sagt ett ytligt skärsår och jag ser hårfästet inunder såret, men jag är fortfarande livligt jävla rädd för att det ska växa ny hud över stället, då kan inte håret växa fram igen
Citera
2012-11-30, 07:36
Medlem
Jag tror knappast att sjukvården kan hjälpa dig med detta.
Jag tror det bästa är att låta det läka utan att pilla på sårskorpor osv.
Ärr kommer det bli men knappast så att du har förstört hårsäcken.

Förresten du verkar vara väldigt mån om ditt utseende (och jag är tjej som säger de)
Citera
2012-11-30, 07:47
Medlem
@vetsominte hahah jo som jag sa, detta var mest ett experiment! Hårfästet var bara lite lågt enligt eget tycke, så jag tänkte att jag testar väl mig fram (ungefär som tjejer som rakar benen, ingen större skillnad?) och enklaste metoden är ju då rakhyvel. Inget märkvärdigt, jag skulle inte vilja kalla mig särskilt utseendefixerad, men klart man nojjar när man fått ett blödsår i skallen och då jag inte vet om det blir ärrbildning där eller inte. Vill helst kunna låta håret växa ut en dag utan att hårfästet ser flumt ut. Mån om sitt utseende däremot tycker jag alla bör eller kan vara.

Tyvärr är jag sådan att jag inte passar i rakat utan jag trivs med lite hår på skallen. Det vore därmed förjävligt om jag sabbat detta genom en så dum grej som att raka bort en bit hud vid hårfästet. Tänk då hur det ser ut när håret väl växer tillbaka. Men man är ju som man blev....
Citera
2012-11-30, 08:29
Medlem
jag skär mig hela tiden under rakning ( för lat för att köpa nya blad) har aldrig varit med om att jag fått ens tillstymmelse till ärr. Det är vassa doningar man använder, hade varit värre med en trubbig kniv.
Citera
2012-11-30, 09:07
Medlem
handii, även jag rakar mig i ansiktet och har någon gång skurit mig. Dock så handlar det ju då oftast om att man skär ett ytligt "snitt" med rakhyveln som blöder men som snabbt läker igen (hårsäckarna skadas inte nämnvärt av ett enkelt snitt) - det jag nu pratar om är att jag råkat "skära" bort en mindre yta på ca 1~1,5 mm i omkrets.

Som jag beskrev i tråden, såret i fråga är väldigt ytligt och inte djupt överhuvudtaget (typ bara det allra yttersta hudlagret som är borta) men området är formad som en "cirkel".

Blödningen är nu stoppad i det närmaste, docks så fuktar och blöter jag området om vartannat med en pappersbit. Fick rådet av en sköterska över telefon att endast torrlägga huden och lägga på ett plåster och låta det självtorka för att se hur det hela blir. Dock så kunde hon inte med säkerhet säga hur pass håret/hårfästet tar skada pga detta. På frågan om hon visste hur djupt hårfästet/hårrötterna sitter i huden så visste hon inte det heller.

När jag torrlade huden en kort stund, efter sköterskans råd, så blev skärsåret nästan grisrosa och kunde lätt urskiljas från övriga huden. När jag sedan smörjde på idomin (salva) så verkar det som att skärsåret behåller samma hudfärg som övriga huden. Det känns därmed bättre att låta huden förbli fuktig genom att använda idominen, jag menar det lär knappast skada eller? Idomin innehåller ju viktiga ämnen. Eller ska jag helt enkelt låta huden vara torr?

Jag återkommer också till det här med hårfästet och hårrötterna. Hur djupt sitter då dessa? Jag har sökt runt på Internet men har inte funnit någon fakta om detta, lustigt nog. Är det någon som vet hur djupt hårfästet/hårrötterna egentligen sitter? Har jag, min olycklige sate, lyckats "skurit bort" dessa?

En tanke/idé jag har är att hela tiden återfukta och hålla skärsåret öppet i åtminstonde 1-2 dagar för att se om något hår växer tillbaka på stället (ja, jag har ganska snabb hårväxt, det borde vara stubb inom 1-2 dagar). Låter detta som en bra idé eller är det bara korkat?

Vad tycker ni?
Senast redigerad av 44774 2012-11-30 kl. 09:12.
Citera
2012-11-30, 09:11
Medlem
hahaha! sorry... fick mig ett gott skratt av din historia.
tror du kan va lugn. gör som sköterskan sa, så kommer det läka.

du vet väl att en hög panna, med högt pannfäste tyder på intelligens? är det kanske det du vill uppnå? (kunde inte låta bli... )
Citera
2012-11-30, 09:17
Medlem
tjohoppsan, haha kul att man kan glädja någon då ( )

Men det var ju aldrig menat att det skulle behöva bli såhär, skyller på stressen och brådskan.

Det är ju egentligen inget superallvarligt, ingen har ju dött- det enda jag nojjar för är att hårfästet kommer att se helt åt helsicke skevt ut om det blir en ärrvävnad på stället, om jag nu låter håret växa ut "normalt" igen.

Usch för detta...
Citera
2012-11-30, 09:25
Medlem
Väldigt liten studie men: "The mean length of a scalp hair follicle is 4.16 mm. The infundibulum measures 0.76 mm, the isthmus 0.89 mm, and the inferior portion 2.5 mm. The insertion of the arrector pili muscle is located 1.65 mm deep. CK15 immunoreactivity starts at a depth of 1 mm and extends down to 1.8 mm" (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21070465).

Du ska inte hälla vatten på såret hela tiden eller något annat trams. Låt det läka ifred, skydda det från sol och tejpa det om du är extremt orolig av dig.
Senast redigerad av tevrek 2012-11-30 kl. 09:27.
Citera
2012-11-30, 09:42
Medlem
tevrek, jag tackar väldigt mycket för infon du gav

Jag får lyssna till rådet om att torrlägga huden då, men det känns bara som att risken för ärrbildning är ännu större då. Huden blir ju torr och "stramar" åt. Som jag nämnde så blev skärsåret nästintill grisrosa till färgen också, när jag testade det. När jag så blötlägger såret (som dessutom slutat att blöda nu) så behåller den samma färg som övriga huden. Allt som allt - det känns bättre och SER bättre ut när jag har fuktat/blötlagt såret. Men är detta helt fel?

Får dock överlag en känsla att det är bättre att fukta huden istället och låta det läka "fuktigt" snarare än torrt. Jag kan ha fruktansvärt fel förstås...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in