2012-11-30, 06:28
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Tjena alla FB-hackers. Hoppas jag placerade tråden rätt.

Jag skulle hemskt gärna vilja komma in på en persons Facebook. Har ni några bra tips för detta?

Jag är vän med personen och har hans mail. Tänkte först på säkerhetsfrågan i hotmail men han har inte någon, utan kan återställa lösenordet till en annan mail som var censurerad.

Han använder heller inte datorn så mycket utan kollar mest med mobilen. Vet inga andra sidor han kan tänkas använda heller. Går ej byta lösenord på Facebook genom mobilen.
Senast redigerad av FakeIdentity. 2012-11-30 kl. 06:40.
2012-11-30, 06:32
Medlem
SkalHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeIdentity.
Tjena alla FB-hackers. Hoppas jag placerade tråden rätt.

Jag skulle hemskt gärna vilja komma in på en persons Facebook. Har ni några bra tips för detta?

Jag är vän med personen och har hans mail. Tänkte först på säkerhetsfrågan i hotmail men han har inte någon, utan kan återställa lösenordet till en annan mail som var censurerad.

Han använder heller inte datorn så mycket utan kollar mest med mobilen. Vet inga andra sidor han kan tänkas använda heller.

För det första så ska du ju veta att det är olagligt.

Men kommer du inte åt hans mail så kan det bli svårt.
Får du tillgång till hans mobiltelefon så kan ofta både mail och Facebook återställas därifrån, alternativt fråga på ett snyggt sätt om hans andra mailkonto och försök få fram koden till den.
2012-11-30, 07:42
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkalHalva

Men kommer du inte åt hans mail så kan det bli svårt.
Får du tillgång till hans mobiltelefon så kan ofta både mail och Facebook återställas därifrån, alternativt fråga på ett snyggt sätt om hans andra mailkonto och försök få fram koden till den.

Tack för svaret! Jo jag misstänkte detta men har inte tänkt att förstöra för honom, så han kanske inte märker av det.

På Facebook går det ej ändra lösenord i mobilen och mailen används inte tror jag men jag kan ju luska vidare runt det
2012-11-30, 08:59
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkalHalva

Nicht. Det är inte reglerat i brottsbalken att det skulle vara olagligt att logga in på någon annans konto, då en identitet är inte en materiell egendom. Däremot, om personen i fråga utnyttjar identiteten (genom att göra typ beställningar, stjäl brev, förtalar osv.) så blir det givetvis brott som kan sluta i förfalskning av urkund, bedrägeri osv. Det räcker alltså med att du "Facerejpar" för att det ska bli brottsligt. Eller beställer hem trosskydd till honom.

OnT; Har du inte tillgång till mailen hans så är det i princip omöjligt, om du helt inte gissar dig fram lösenordet. Men ska du göra "något dumt", så se åtminstone till att läsa på dig lite hur du skyddar dig, för det är trots allt väldigt enkelt att plocka ut din IP-adress om det blir en undersökning.
2012-11-30, 09:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Nicht. Det är inte reglerat i brottsbalken att det skulle vara olagligt att logga in på någon annans konto, då en identitet är inte en materiell egendom. Däremot, om personen i fråga utnyttjar identiteten (genom att göra typ beställningar, stjäl brev, förtalar osv.) så blir det givetvis brott som kan sluta i förfalskning av urkund, bedrägeri osv. Det räcker alltså med att du "Facerejpar" för att det ska bli brottsligt. Eller beställer hem trosskydd till honom.
Vad jag förstår räcker det med att man "bereder sig tillgång". https://lagen.nu/1962:700#K4P9c
2012-11-30, 09:33
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad jag förstår räcker det med att man "bereder sig tillgång". https://lagen.nu/1962:700#K4P9c

Ja, om man precis så paragrafen uttrycker det; "ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift", dvs. återställer lösenordet så är det olagligt. Men att bara logga in på någon annans konto med tillgång av "orignallösenordet" så är det bara att tuta och köra (eller ja, tills man får för sig att faktiskt göra något). Men tror faktiskt att det vore bäst om en riktig jurist kan uttrycka det mer i klartext, då jag kan mycket väl ha misstolkat det från någon annan punkt.
2012-11-30, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Ja, om man precis så paragrafen uttrycker det; "ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift", dvs. återställer lösenordet så är det olagligt. Men att bara logga in på någon annans konto med tillgång av "orignallösenordet" så är det bara att tuta och köra (eller ja, tills man får för sig att faktiskt göra något). Men tror faktiskt att det vore bäst om en riktig jurist kan uttrycka det mer i klartext, då jag kan mycket väl ha misstolkat det från någon annan punkt.
"Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling ELLER olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift"

Nyckelordet är ELLER. Att endast bereda sig tillgång är alltså tillräckligt för straffansvar, någon ändring eller blockering etc. behöver inte göras.
Senast redigerad av Xe89 2012-11-30 kl. 09:49.
2012-11-30, 09:54
Medlem
SkalHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeIdentity.
Tack för svaret! Jo jag misstänkte detta men har inte tänkt att förstöra för honom, så han kanske inte märker av det.

På Facebook går det ej ändra lösenord i mobilen och mailen används inte tror jag men jag kan ju luska vidare runt det

Det går att ändra i mobilen om du har Android (Kanske Iphone med, vet icke)
Har du / han android så laddar du ner en webbläsare där du kan byta klient till exempelvis PC. (En sådan webbläsare är Dolphin Browser) och kan sen logga in på facebook som från en dator.
Men för att göra det måste du fortfarande ha lösenordet.
2012-11-30, 10:30
Bannlyst
http://thepiratebay.se/torrent/70339...ogger.v3.9-Lz0

En Keylogger som fungerar fin-fint!

Så har du en chans att få vara ensam med hans dator i en timme nångång så hinner du tanka skiten och installera och lära dig hur den fungerar.

OT: Mycket juridik här i IT-forat...
2012-11-30, 10:51
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
"Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling ELLER olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift"

Nyckelordet är ELLER. Att endast bereda sig tillgång är alltså tillräckligt för straffansvar, någon ändring eller blockering etc. behöver inte göras.

Facebooks gränssnitt för användare är inte avsedd för automatiserad behandling, så den delen borde inte gälla.
2012-11-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Facebooks gränssnitt för användare är inte avsedd för automatiserad behandling, så den delen borde inte gälla.
"Avsikten med det nya begreppet "uppgift som är avsedd för automatiserad behandling" är att förtydliga att alla uppgifter, dvs. fakta, information eller begrepp, som uttrycks i en för en dator anpassad och läsbar form omfattas av bestämmelsen."

Från författningskommentaren.

Alla information på Facebook behandlas automatiskt av maskiner. Att användaren själv använder sidan genom att "manuellt" mata in saker och ting ändrar givetvis inte på detta.
CyrusGNetWorks avatar

Moderatormeddelande

Postat av CyrusGNetWork 2012-11-30, 14:10
Medlem
Slå sökning på dina frågor då detta har varit uppe flertal gånger.

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in