2006 fanns det två typer av basenheter GSM och FAST telefoni.
Den jag hade var kopplad till min hemtelefon och ringde upp basenheten i tid och otid.
Avståndet i lägenheten mättes av vid installationen genom att jag helt enkelt fick ställa mig på olika ställen(så långt bort jag kunde) i lägenheten+balkongen.
Hembesöken var ungefär 3ggr i veckan 2 blås och 1 urintest.
Iom att enheten som snackade med min boja var kopplad till fasta telefonen vart jag ombedd att inte prata i telefonen mer än en kvart åt gången..
Bodde på fjärde vån vid tillfället,kan inte minnas hur många gånger jag la av luren å tog hissen ner till källaren för div ärenden.
Så här i efterhand kan man tycka att man va rätt efterbliven med tanke på konsekvenserna,men det var aldrig någon som sa ett ljud om mina halvtimmar hit och dit.
Min beprövade teori lyder alltså: Hade du en basenhet runt 2006 som snackade med bojan via din fasta telefon,kunde du helt enkelt lägga av luren en stund och försvinna ut ur basenhetens räckvidd utan att den larmade.
Dock inget jag rekomenderar någon att göra idag,då tekniken bör vara mycket mer finslipad på bojor efter som dom används på nästan alla öppna anstalter nu för tiden.
Säger inte att dom har gps men det räcker nog inte med att rycka jacket för att fyrtio gubbar ska kunna ta bonnpermis
Mvh LBS