2012-11-29, 23:40
Medlem
OperationEntebbes avatar
Hej alla kunniga!

Säkert en sjukt dum fråga, men jag kan inte googla mig fram svaret och därför vänder jag mig till nationens klokaste

Min fråga:
Om jag loggar in på ett wifi (exempelvis på ett hotell), kan då hotellet se vilka sidor jag besöker etc?
Är det dumt att utföra bankärenden över ett wifi?
Loggas någon information?

Tacksam för klarhet i frågan, trevlig kväll!
Citera
2012-11-29, 23:43
Medlem
ChefRamsays avatar

Om jag loggar in på ett wifi (exempelvis på ett hotell), kan då hotellet se vilka sidor jag besöker etc?

Ja.

Risky, om inte annat.

Allt kan loggas om det sitter någon som faktiskt är ute efter det.
Citera
2012-11-29, 23:48
Medlem
OperationEntebbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay

Ja.

Risky, om inte annat.

Allt kan loggas om det sitter någon som faktiskt är ute efter det.

Tack för svaren!
Men angående webbhistoriken, menar du att de kan plocka fram all datatrafik som körts via deras wifi om de vill (och vet hur man gör) eller sparas de som "besökta sidor" som vilka som helst?
Citera
2012-11-29, 23:53
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OperationEntebbe
Tack för svaren!
Men angående webbhistoriken, menar du att de kan plocka fram all datatrafik som körts via deras wifi om de vill (och vet hur man gör) eller sparas de som "besökta sidor" som vilka som helst?
De kan se trafiken som körs på deras nät.
Citera
2012-11-30, 02:17
Medlem
ninjabeiruts avatar
Det du kan göra för att förhindra avlyssning är att köra VPN. T ex https://www.anonine.com/sv. De flesta sidor använder också SSL (Https) kryptering som end-to-end security. Men vid SSL går det att se vilka sidor man besöker, men inte innehållet. i VPN krypteras ALLT som går ut från din dator.
Citera
2012-11-30, 04:17
Medlem
qrizzes avatar
Ett hotell eller annat öppet WiFi kan logga trafiken och se vilken dator som besöker en sida vid en viss tidpunkt. Skulle dock tro att personalen eller liknande inte kollar aktivt i loggarna så man behöver nog inte vara så paranoid. Detta kan man skydda sig emot genom att använda sig utav en VPN. Kostar runt 50 kr/mån utan bindningstid och finns massvis med olika att välja mellan och du finner de i https://www.flashback.org/t886328

Bankärenden skulle du kunna köra på öppna nätverk. Då alla seriösa banker använder sig av HTTPS. Alltså informationen skickas krypterat mellan dig och bankens servrar. MEN se till att du inte har råkat anslutit till en honeypot (fake accesspunkt) som har satt upp en fakesida av din bank.
Detta kan du kontrollera att sidan inleds med https:// och att adressfältet kan bli grönt i endel webbläsare. Exempel finns på denna bild http://www.verisign.se/assets/ssl/images/040948.gif

Men som sagt... Vill du skydda dig att någon kan sniffa upp din webbtrafik så krävs det att du använder en VPN. Vill du vara säker så betala för den och använd inte nån gratisvariant.

Och... Dina besökta sidor du inte har besökt på det öppna nätverket kan de inte se. Bara de du har eller besöker på det öppna nätverket kan de se.
Citera
2012-11-30, 04:17
Medlem
qrizzes avatar
flyttar tråd till nätverk

IT-säkerhet --> Trådlösa förbindelser
/Moderator
Citera
2013-03-08, 21:20
Medlem
Amalgamates avatar
Vågar man ladda hem filer från torrentsidor och porrsurfa när man sitter på ett hotell-wifi?
Citera
2013-03-15, 17:51
Medlem
Amalgamates avatar
Bump!
Citera
2013-03-15, 18:41
Medlem
Exonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amalgamate
Bump!
Självklart. Har gjort det flera gånger och inget har hänt.
Visst att det är olagligt men helt ärligt vem fan bryr sig om sånt?
Citera
2013-03-16, 21:04
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amalgamate
Vågar man ladda hem filer från torrentsidor och porrsurfa när man sitter på ett hotell-wifi?

Ja, hur fan skulle nån kunna veta att det är just du som surfat på ett TRÅDLÖST nät? Ska de arrestera alla som anslutit sig till accesspunkten?
Citera
2013-03-16, 21:20
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag tror INTE TS behöver känna sig orolig, de flesta hotell och andra platser där man antingen betalar för att använda WIFI eller det finns som extra tjänst, typ hotell där man bor över natten osv. Dom kontrollerar knappast vad du gör med din dator, dvs loggar, spionerar osv. Det kan ju påverka verksamheten negativt om det t.ex. skulle komma ut i tidningarna osv.

Däremot ska man vara medveten om att inte göra saker där det saknas säkerhet, alltså att innehållet krypteras osv. VPN skyddar dig fram för allt mot att dom inte kan se vart du surfar osv plus krypterar innehållet. Det flesta seriösare tjänster som banker osv, e-handel och vad det nu är, har nästan alltid någon form av kryptering, verifiering, och andra system för att motverka alla möjliga problem med identitetsstölder, dom beställer varor i ditt namn osv.

Men som sagt, är man ofta på hotell och har behov av att uträtta bankärenden, köra e-handel osv. Via öppna wifi nät, på hotell, andra publika platser. Då går man bäst i att använda sig av VPN eftersom det är så pass billigt att abonnera på en sådan tjänst idag så det finns ingen anledning att INTE använda det.

Om man bara surfar lite, läser tidningar, tanka lite filer, snusksurfar osv, där inga kontouppgifter och annat känsligt kan komma på vift, då behöver man ju inte bry sig. Logga gör man först och främst för att den egna verksamheten ska kunna skydda sig mot eventuella problem, inte för att man ska spionera på folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in