2024-11-03, 21:56
Medlem
Prodelins avatar
Gerard, Gustaf etc etc...
Citera
2024-11-03, 22:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Överklassnamn på män är ju namn som Douglas, Arnold, Malkolm, Fingal och Jim och att man inte använder smeknamn som Bosse, Olle eller Gurra, utan säger Bo, Olof och Gustaf.

På kvinnor: Charlotte, Liselotte, Elisabeth. Samma sak där. Inga smeknamn som Lotta, Lottie eller Bettan eller Lisa.

Liselotte är absolut inte ett överklassnamn, det är ju precis tvärtom! Smeknamnen Lise för Elisabeth och Lotte för Charlotte har satts ihop till ett dubbelnamn. Typiskt för WT. Samma med Jim - det är ett av de simplaste WT-namnen: ett smeknamn för James, ofta buret av negrer i USA!
Citera
2024-11-03, 23:15
Medlem
Kroulls avatar
Hur är det med Hampus?
Citera
2024-11-03, 23:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Hur är det med Hampus?

Lägre medelklass, skulle jag säga. Det är för tråkvanligt för WT, men för o-stiligt för överklassen och övre medelklassen.
Citera
2024-11-04, 00:00
Medlem
outback4s avatar
Peder, Torvald, Styrbjörn, Harald, Bernhard, Gerhard.
Citera
2024-11-04, 16:02
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Vilka döper sina barn till Hugo egentligen? Verkar vara många som heter det. Det är ju verkligen inte ett fint namn
Det är ganska utbrett i alla svenska grupper.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det blir ju jättekonstigt för en svensk pojke och så småningom man, att gå genom livet och heta ett italienskt namn! Samma gäller för övrigt de tjejer som heter Fiona och Bianca nu. Jättedumt och aningslöst!
Bianca hade en kort trend(som nu är på väg ner), men vilka heter Fiona nu? Det har överhuvudtaget aldrig haft en trend, har minskat med 47% sedan 2022 och snittåldern bland bärarna ökar(dvs färre små får namnet och det är inte trendigt).
Många namn ligger språkligt nära nog till, har ett etablerat svenskt uttal samt är välförankrade i den europeiska kulturen. Då kan man inte klaga över att det låter helfel i svenskan. Namn som Bianca må vara ganska nyetablerade här, men går ändå inte att jämföra med amerikanska töntnamn(som till exempel Vince, som kom från ingenstans och nästan lyckades ta sig in på topp 100 år 2023) eller helt främmande arabiska namn.
Citera
2024-11-04, 16:08
Avslutad
Fiona gillar jag. Det är ett vackert namn. Jag tror inte att man ska stirra sig blind på vad som är språkligt nära svenskan eftersom sånt skiftar. Ett internationellt gångbart namn är hundra gånger bättre i vår internationella uppkopplade framtid än att döpa sin son till Klas-Göran. Överhuvudtaget ska man nog undvika namn med specialbokstäver som ÅÄÖ. Sverige som entitet kommer att ha ännu mindre betydelse om tjugofem år så vad som "låter bra" på svenska idag är egentligen skitsamma.
Citera
2024-11-04, 16:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Det är ganska utbrett i alla svenska grupper.

Bianca hade en kort trend(som nu är på väg ner), men vilka heter Fiona nu? Det har överhuvudtaget aldrig haft en trend, har minskat med 47% sedan 2022 och snittåldern bland bärarna ökar(dvs färre små får namnet och det är inte trendigt).
Många namn ligger språkligt nära nog till, har ett etablerat svenskt uttal samt är välförankrade i den europeiska kulturen. Då kan man inte klaga över att det låter helfel i svenskan. Namn som Bianca må vara ganska nyetablerade här, men går ändå inte att jämföra med amerikanska töntnamn(som till exempel Vince, som kom från ingenstans och nästan lyckades ta sig in på topp 100 år 2023) eller helt främmande arabiska namn.

Nja, jag ser gärna fler romerska namn, men inte italienska (som inte är oförändrade sedan Romarriket). Romarriket är hela Europas arv, Italien är... Italien. Men självfallet är även italienska namn bättre än amerikanska WT-smeknamnsnamn.
Citera
2024-11-05, 16:58
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Fiona gillar jag. Det är ett vackert namn. Jag tror inte att man ska stirra sig blind på vad som är språkligt nära svenskan eftersom sånt skiftar. Ett internationellt gångbart namn är hundra gånger bättre i vår internationella uppkopplade framtid än att döpa sin son till Klas-Göran. Överhuvudtaget ska man nog undvika namn med specialbokstäver som ÅÄÖ. Sverige som entitet kommer att ha ännu mindre betydelse om tjugofem år så vad som "låter bra" på svenska idag är egentligen skitsamma.
Fast bevarandet av kulturen och språket är viktigt. Samt att det kan vara precis tvärtom - I en internationell värld är ofta ursprunget än viktigare och folk gillar särprägel. Ta exemplet på Monica Zetterlund som fick heta Sven när hon uppträdde i New York för att hennes amerikanska vänner tyckte att Monica var ett så tråkigt och internationellt namn.
Citera
2024-11-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppenberg
Inga bindestreck i dubbelnamn. Carl Otto, inte Carl-Otto. Så har regeln varit tidigare i alla fall, men när jag med hjälp av Facebook spejar på några högdjur jag känner så ser jag att många i deras vännerlistor börjat använda bindestreck. Ny trend för att parera att medelklassen börjat med obundna dubbelnamn?

Som nämnts tidigare, för pöjkar: Jakob, Otto, Magnus, Peder, Axel, Nils, Alexander osv. Hos en av ovan nämnda högdjur, som är nån sorts centralfigur bland svensk högadlig jordägaröverklass, ser jag också ovanligt många Robert. Kan dock vara en slump, tycker inte att jag stött på det så ofta.

Kvinnonamnen är knepigare. Aurore ser man då och då, inte så vanligt men det osar verkligen överklass.

Leta efter persiska namn. Perserna är invandrarnas sanna överklass, kanske inte alltid i pengar räknat men de vet hur man för sig. En del av dem är dessutom från den iranska pre-revolutionära överklassen. Inte riktigt vad du frågade om men...

Annars ser man ibland invandrare från mellanöstern som tar för- och efternamn som klingar italienskt eller spanskt. Jag har stött på det hos invandrade företagare som agerar på lite exklusivare marknader. På senare tid har jag också uppmärksammat att unga invandrare som kommit upp sig i smöret tar svensk- och överklassklingande smeknamn. Mohammed blir Momme och Abdul blir Abbe.

Känner igen det sista! Kommit i kontakt med en Momo (Mohammed) och Ibbe (Ibrahim)
Citera
2024-11-05, 17:43
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Vilka döper sina barn till Hugo egentligen? Verkar vara många som heter det. Det är ju verkligen inte ett fint namn

Hugo Stenbeck skulle jag klassa som öfvre överklass...
Citera
2024-11-05, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Hugo Stenbeck skulle jag klassa som öfvre överklass...
Har hört flera mammor på Östermalm ropa på ”huuugo! Kom nuu” så det ante mig att det ses som ett överklassnamn. Liksom Vincent.

Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Håller inte alls med… Klas-Göran döper väl ingen sitt barn till idag, men hade gärna sett fler fornnordiska namn är hebreiska. Kanske inte Aslög, Åke, Ulf, Arne osv, men vad är det för fel på Loke, Vidar, Odal, Moa, Ida, Ella, Ylva osv? Inget av del har Å, Ä, Ö och amerikaner kan väl lära sig uttala Loke precis som vi kan lära oss uttala t ex Ashley
Senast redigerad av ResanTillMelonia 2024-11-05 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in