2012-12-19, 21:32
Medlem
Ebbzs avatar
Min familj räknas inte till överklassen, men vi tillhör den akademiskt utbildade övre medelklassen. Mina två bröder heter Hugo och Axel och jag Ebba. Nu har dessa namn blivit väldigt populära på senaste tid, så namnen kanske inte räknas dit längre trots allt.

Men för överklassen brukar man ofta ärva namn från släktingar eller kungligheter, tradition och familj är viktigt. Personer jag har på facebook och som är överklass heter exempelvis Ossian, Anna, Carl Charlie, Carl Fredrik (väldigt mycket Carl ö.h.), Erik, Fredric, Gerhard, Gustav, Herman, Jacob, Ida, Philip, Sigrid, Whilma, Alan, Antonia, Linn, Linnea, Miranda, Ottila m.m. Men som sagt mest är efternamnet viktigast som klingar fornnordiskt eller adel.
Citera
2012-12-20, 12:25
Medlem
Natriumkloridoxids avatar
Cyrillus?
Citera
2012-12-21, 01:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tune
Känns som många i denna tråd jämställer överklass med rika människor.

Nyrika mäklare och IT-raketer på Östermalm må ha pengar i överflöd men de saknar en viktig del i det som utgör överklass; nämligen klass.
Framför allt har de naturligtvis ingen som helst enhetlig namntradition.
Citera
2012-12-21, 01:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vet inte, men det är likadant i den brittiska och tyska adeln och överklassen (vet inte hur det är i Frankrike och andra länder), och de övre skikten i det amerikanska samhället, och har varit så mycket länge. Alla har såna där fåniga smeknamn, men det används förstås bara inom familjen och den innersta kretsen.
Det handlar, har jag trott mig begripa, om att de som använder infantila tvååringssmeknamn på varandra markerar att de har kant varandra sedan de var satt i sandlådan tillsammans, och att ingen av oss andra hoi polloi kan göra anspråk på den tillhörigheten.

En kul grej med den engelska aristokratin är ju att de ibland har smeknamn från sina titlar. Det är t ex inte alls ovanligt att hertigar av Malborough kallas för Sunny. Så kallades t ex mycket ofta den nuvarande hertigens farfar, som var en riktig dysterkvist. Smeknamnet har alltså ingenting att göra med någon särskilt gladlynt eller solig disposition, utan är bildat av titeln Earl of Sunderland, som de flesta blivande hertigar av Malborough föds med, eftersom det är den artighetstitel som tillkommer äldste sonen till äldste sonen till en hertig av Malborough.
Citera
2012-12-21, 01:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlakeney
Om en svensk man heter Jean, Philippe och (i något mindre grad) Pierre kan man utgå från att föräldrarna tillhör den bildade övre medelklassen eller överklassen, alternativt har franskt påbrå, vilket sällan är någon motsägelse.
Pierre kan vi nog glömma i det sammanhanget. Några av landets mer ruskiga (och underklassiga) förbrytare har hetat Pierre.

Sen finns det ju lite mer exklusiva franska namn än dem du nämner också. Min äldste heter Etienne, men vi avstod visligen från att förbanna honom med det som tilltalsnamn.
Citera
2012-12-21, 02:45
Medlem
Pjär är VISST überklasse!

Det finns förvisso många snepall som heter Pjär, men de tillhör aldrig arbetarklassen.
Citera
2012-12-21, 12:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Pjär är VISST überklasse!

Det finns förvisso många snepall som heter Pjär, men de tillhör aldrig arbetarklassen.
Mina exempel är isåfall snarare lägre klass än arbetarklass. Två exempel som jag kan ta rakt ur minnet:

Keith Cederholm, numera Weissbrodt, har Pierre Keith som dopnamn, och hans son Pierre Ljunggren, som dödade en afrikansk man som ett rent rasistdåd i Klippan, hade Pierre som tilltalsman.

Den för morden och mordbranden i Byxelkrok 2006 friande, men med all sannolikhet skyldige, och möjligen också till ett ny kombination mord-mordbrand i det närbelägna Löttorp skyldige, heter Pierre K*rlsson. Det är heller inte direkt någon överklassare, om man säger så.

Namnet Pierre förekommer således i mycket vida samhällskretsar, och kan inte användas som någon markör för överklassuppväxt alls.
Citera
2012-12-21, 14:07
Medlem
Vandalizers avatar
Franz/frans måste fan vara ett av de största överklass namnen
Citera
2012-12-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mina exempel är isåfall snarare lägre klass än arbetarklass. Två exempel som jag kan ta rakt ur minnet:

Keith Cederholm, numera Weissbrodt, har Pierre Keith som dopnamn, och hans son Pierre Ljunggren, som dödade en afrikansk man som ett rent rasistdåd i Klippan, hade Pierre som tilltalsman.

Den för morden och mordbranden i Byxelkrok 2006 friande, men med all sannolikhet skyldige, och möjligen också till ett ny kombination mord-mordbrand i det närbelägna Löttorp skyldige, heter Pierre K*rlsson. Det är heller inte direkt någon överklassare, om man säger så.

Namnet Pierre förekommer således i mycket vida samhällskretsar, och kan inte användas som någon markör för överklassuppväxt alls.
Okej, jag ger mig. Men Pierre är ju Sten helt enkelt.
Citera
2012-12-21, 16:51
Medlem
Queen-Obscences avatar
Cimon xD
Citera
2012-12-21, 17:06
Medlem
Woolyhats avatar
Carl-Eric von Runkenstrålhe, blir inte mer överklass än så..
Citera
2012-12-21, 17:59
Medlem
Carl-Henrik, Jan-Henrik och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här