2024-11-05, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Liselotte är absolut inte ett överklassnamn, det är ju precis tvärtom! Smeknamnen Lise för Elisabeth och Lotte för Charlotte har satts ihop till ett dubbelnamn. Typiskt för WT. Samma med Jim - det är ett av de simplaste WT-namnen: ett smeknamn för James, ofta buret av negrer i USA!
Liselotte är ett kärringnamn.

Förresten skulle jag inte säga att Charlotte är ett typiskt överklassnamn. Visst låter det som det ”Good Charlotte”, men de jag har känt med det namnet har snarare varit enkla kvinnor, t ex en som fick barn i tonåren (född 50-tal) eller en i min egna ålder (80-talister) från en pundarfamilj.

Alexander verkar vara omåttligt populärt i mitt kvarter.
Citera
2024-11-05, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Badanka2000
Känner igen det sista! Kommit i kontakt med en Momo (Mohammed) och Ibbe (Ibrahim)
Ismail blir ofta Isse. Inte sällan man hör invandrare själva presentera sig som ”Farre” eller liknande.

Inget konstigt i det. Mohamed, Ibrahim, Ismail och Anahita klingar verkligen inte svenskt. Är man uppvuxen här är man uppvuxen med svenska, och vill ju ha något som klingar svenskt. Isse och Ibbe är två smeknamn som kommit till av samma anledning som Gustav, Carl och Henrik har blivit Gurra, Calle och Henke. Även adopterade ungar som har fått ha kvar sitt ursprungliga namn har identifierat sig som ”Bibbi” eller liknande. Iranier som växer upp i helsvenska områden kallar sig själva ofta för t ex Anna istället för Anahita.

Varför? För att de inte vill bli förknippade med något dåligt
Citera
2024-11-05, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast vilken generation ett namn var populärt i, säger ju inget om samhällsklassen. Lise-Lotte är ett typiskt 1960-talsnamn, och det kanske är kärringar för dig!

Jo jag skulle nog säga att Charlotte är ett typiskt överklassnamn. Det har förekommit i många kungafamiljer t.o.m., idag heter Prince Williams dotter det, t.ex.. Sedan finns det ju alltid undantag. En av de värsta kriminella, aggressiva, lågbegåvade, pundartjejerna jag någonsin träffat hette Madeleine! Hon bör vara runt 50 nu, eller lite yngre.
Har aldrig träffat någon från överklassen som heter Madeleine. Vet bara prinsessan som heter så. Det hade varit som att säga att Elizabeth är ett överklassmamn. Känner ingen från överklassen som heter så, däremot kallas ofta lågklasskärringar för Bettan. Antar att de heter Elizabeth…
Senast redigerad av ResanTillMelonia 2024-11-05 kl. 18:20.
Citera
2024-11-05, 18:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia

Förresten skulle jag inte säga att Charlotte är ett typiskt överklassnamn. Visst låter det som det ”Good Charlotte”, men de jag har känt med det namnet har snarare varit enkla kvinnor, t ex en som fick barn i tonåren (född 50-tal) eller en i min egna ålder (80-talister) från en pundarfamilj.

Alexander verkar vara omåttligt populärt i mitt kvarter.

Fast vilken generation ett namn var populärt i, säger ju inget om samhällsklassen. Lise-Lotte är ett typiskt 1960-talsnamn, och det kanske är kärringar för dig!

Jo jag skulle nog säga att Charlotte är ett typiskt överklassnamn. Det har förekommit i många kungafamiljer t.o.m., idag heter Prince Williams dotter det, t.ex.. Sedan finns det ju alltid undantag. En av de värsta kriminella, aggressiva, lågbegåvade, pundartjejerna jag någonsin träffat hette Madeleine! Hon bör vara runt 50 nu, eller lite yngre.
Citera
2024-11-05, 23:54
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Har hört flera mammor på Östermalm ropa på ”huuugo! Kom nuu” så det ante mig att det ses som ett överklassnamn. Liksom Vincent.

Håller inte alls med… Klas-Göran döper väl ingen sitt barn till idag, men hade gärna sett fler fornnordiska namn är hebreiska. Kanske inte Aslög, Åke, Ulf, Arne osv, men vad är det för fel på Loke, Vidar, Odal, Moa, Ida, Ella, Ylva osv? Inget av del har Å, Ä, Ö och amerikaner kan väl lära sig uttala Loke precis som vi kan lära oss uttala t ex Ashley
Felet med exempelvis Loke är att det är "nytt" som människonamn.... Ella och Ida är för övrigt inte nordiska och Moa kan inte kallas fornnordiskt.
Citera
2024-11-06, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Felet med exempelvis Loke är att det är "nytt" som människonamn.... Ella och Ida är för övrigt inte nordiska och Moa kan inte kallas fornnordiskt.
Ok, men vad sägs om Balle Toke Viking då? Det var inga jättar som hette så, utan riktiga människor. Fina namn naturligtvis, hade jag haft en som hade han fått alla tre namn.
Citera
2024-11-06, 19:48
Medlem
Kroulls avatar
Citat:

Förresten skulle jag inte säga att Charlotte är ett typiskt överklassnamn.

Charlotte är ett arketypiskt svenskt överklassnamn...

(FB) "Fredrik och Charlotte" av Cecilia Hagen
Citera
2024-11-08, 19:57
Medlem
Flumerides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSabel
Hej!

I motsats till WT-namnen undrar jag alla FBare vilka ni tycker är överklassnamn.

Jag börjar!

Hjalmtyr (Robinson Hjalmtyr), nu kanske han kändes lite överklass och det var kanske det som styrde, hade det varit en Hjalmtyr från Ullared kanske man hade haft en annan uppfattning.

Gustaf Känns väldigt överklass och gammalt.

Vilhelm Har bara erfarenhet av överklassungar som heter detta.

Gaston Waaaaay too franskt.

Pierre Samma som ovan.

Carl Med C kan det kännas överklass, ett lite mittemellan namn som Olof eller Jacob.

Fula dubbelnamn kan vara överklass, Carl-Philip är ju ett exempel. Carl-Oscar, Carl-Olof, Jean-Pierre eller Jean-Phillipe

Dela med och tyck!
Adolf
Citera
2024-11-10, 17:23
Medlem
Jag skrev tidigare här om "överklassnamn". Namnen Bernadine, Antonia, Astrid, Hedvig, Viviénne, Beata och Beatrice skulle jag ha lagt till.

Glömde även alla dubbelnamn som förekommer. Har någon en far som heter Carl-Otto, kan
sonen förstås heta Otto-Carl (känner en sådan familj) och sedan följer Carl-Jan, Jan-Carl etc.

Sedan finns det hela familjer som döper barnen till dubbelnamn för att ära släktingar: Marie-Helene, Marie-Sofie, Anne-Beatrice, Anne-Charlotte, etc. Jag kommer själv från en sådana familj och fick ett dubbelnamn av det mer ovanliga slaget. Jag använder aldrig mitt fulla namn till vardags och det är få som vet det.

Men det var litet jobbigt i skolan med mitt namn, särskilt när man hade nya lärare, fast även ordinarie lärare hade det ibland litet svårt. Jag lovar, jag har kallats allt från Anna-Karin till Maj-Lis av lärare, trots att inget av dessa namn ens ingår i mitt eget namn. Det var lönlöst att rätta lärarna angående
detta. Då blev det "men visst är det väl Britt-Sofie (etc.), då"? Tillslut brydde jag min inte.
Citera
2024-11-11, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag skrev tidigare här om "överklassnamn". Namnen Bernadine, Antonia, Astrid, Hedvig, Viviénne, Beata och Beatrice skulle jag ha lagt till.

Glömde även alla dubbelnamn som förekommer. Har någon en far som heter Carl-Otto, kan
sonen förstås heta Otto-Carl (känner en sådan familj) och sedan följer Carl-Jan, Jan-Carl etc.

Sedan finns det hela familjer som döper barnen till dubbelnamn för att ära släktingar: Marie-Helene, Marie-Sofie, Anne-Beatrice, Anne-Charlotte, etc. Jag kommer själv från en sådana familj och fick ett dubbelnamn av det mer ovanliga slaget. Jag använder aldrig mitt fulla namn till vardags och det är få som vet det.

Men det var litet jobbigt i skolan med mitt namn, särskilt när man hade nya lärare, fast även ordinarie lärare hade det ibland litet svårt. Jag lovar, jag har kallats allt från Anna-Karin till Maj-Lis av lärare, trots att inget av dessa namn ens ingår i mitt eget namn. Det var lönlöst att rätta lärarna angående
detta. Då blev det "men visst är det väl Britt-Sofie (etc.), då"? Tillslut brydde jag min inte.
Du använder dig själv som exempel här. Tillhör du överklassen eller menar du att du bara råkar ha ett namn som låter "överklassigt"?
Citera
2024-11-14, 13:52
Medlem
Jag kommer från en familj där man ofta ger barnen namn som hedrar gamla släktingar.
Jag kommer från en s.k. "överklassfamilj" också, fast jag inte brukar använda det
ordet särskilt ofta.
Citera
2024-11-16, 02:46
Medlem
Kroulls avatar
Några finare släkter, t.ex. klanen Ohly, använder sig av X:son namngivning, t.ex. A:son och C:son.

Exempel:

Fadern Adolf C:son Ohly namnger inte sin son Lars Adolf Ohly, utan istället till Lars A:son Ohly.

Andra fina släkter, t.ex. krigarna Leijonhufvud, använder sig av Xsson namngivning, t.ex. Adolfsson och Carlsson.

Exempel:

Fadern Adolf Carlsson Leijonhufvud namnger inte sin son Lars Adolf Leijonhufvud, utan istället till Lars Adolfsson Leijonhufvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in