2012-12-19, 00:42
Medlem
Apropå fornnordiska namn:

Man kan fråga sig varför Tor, Tore, Tora, Frej, Freja har varit populära tidigare, men däremot inte Oden och Odina eller Fafnir?
Citera
2012-12-19, 01:02
Medlem
Tror jag lyckades läsa genom hela tråden och dessa namn tycker jag saknas:
Didrik / Didric och Isidor

=)
Citera
2012-12-19, 01:26
Medlem
TailgunnerJoes avatar
Manliga
Raoul
August
Theodore
Klaus
Ian
Wilhelm
Samuel
Edward
Johanna
Bland yngre: dubbelnamn som Carl-Henrik eller Karl-Johan.

Kvinnliga
Ebba
Pauline
Lydia
Ella
Silvia
Lovisa
Henriette
Eleonora
Davida
Beata
Chloe
Citera
2012-12-19, 01:29
Medlem
Opacitys avatar
Michael?
Citera
2012-12-19, 01:31
Medlem
Bengtcarlssons avatar
Aina
Citera
2012-12-19, 02:47
Medlem
Ebba
Citera
2012-12-19, 03:04
Medlem
LucioFontanas avatar
Antingen är man överklass eller så är man inte det. Sen att många spelar överklass genom att göra sig märkvärdiga genom namn. själv hade jag vänner som hette Percy med uttal som i persika o Dagobert som daggååååburt. Jävla fjantar! De var väl inte fattiga, men fan inte rik-rika heller bara överdrivna märkvärdiga dårar. Mamman kalla pappan för pappsen och pappa kallade mamman för lilla mammsen. jävla sjåås! Å så tjusiga de trodde att de var. Hur åsnan än gör sig till i hästhagen e det ingen häst som tror att åsnan e häst på riktigt utan åsnan själv. Men vem fan bryr sig!
Citera
2012-12-19, 09:31
Medlem
VLKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vet inte, men det är likadant i den brittiska och tyska adeln och överklassen (vet inte hur det är i Frankrike och andra länder), och de övre skikten i det amerikanska samhället, och har varit så mycket länge. Alla har såna där fåniga smeknamn, men det används förstås bara inom familjen och den innersta kretsen.

Hmm, mycket intressant. Tror inte smeknamn används i det extremt elitistiska Frankrike, däremot vet jag, att det är vanligt i de undre lagren, mest som omskrivningar av efternamn. Ofta inte använt till personen direkt, utan snarare när man pratar om honom/henne. Har gjort misstaget att använda det direkt till personen ifråga och det blev - tyst. Gillar länder där man har respekt för andras namn, finns en rätt trist tradition i Sverige att man ska göra sig lustig över vad någon heter. (Och att smeknamn är relativt "slutna" i Frankrike påminner ju om överklassens anv här i Sverige som du beskrev.)
Citera
2012-12-19, 09:53
Medlem
Alla namn som stavas som dom låter . Det är wt och nyrikt att krångla till stavningen typ Eric ist. för Erik, Christopher ist. för Kristoffer osv. Det är inte fint att ha ett namn som gör att man hela tiden ska behöva bokstavera och behöva rätta till stavningen. Det är ett missförstånd av de som tror sig vara "fina" . Vidare så hatar jag när föräldrar ger sina barn konstiga namn med konstiga stavningar. Det är bara för att göra sig själv märkvärdig. Man tänker inte på barnet som ska bokstavera sig fram i livet. Vidare tycker jag att man ska ge sina barn internationella namn. Alltså bort med å ä och ö
Citera
2012-12-19, 13:32
Medlem
NationalistFagels avatar
Douglas af Hufvudstierna. Adolph von Löwenskär.
Gammal stavning då det inte var så noga på den tiden men märker att mycket WT döper sina barn med "alternativ" stavning för att framstå som "stek". Eller WT-par som gifter sig och gör likadant med efternamnen. Snart vet man inte vilka som tillhör vilka...
Citera
2012-12-19, 15:49
Medlem
Opacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lerog
Alla namn som stavas som dom låter . Det är wt och nyrikt att krångla till stavningen typ Eric ist. för Erik, Christopher ist. för Kristoffer osv. Det är inte fint att ha ett namn som gör att man hela tiden ska behöva bokstavera och behöva rätta till stavningen. Det är ett missförstånd av de som tror sig vara "fina" . Vidare så hatar jag när föräldrar ger sina barn konstiga namn med konstiga stavningar. Det är bara för att göra sig själv märkvärdig. Man tänker inte på barnet som ska bokstavera sig fram i livet. Vidare tycker jag att man ska ge sina barn internationella namn. Alltså bort med å ä och ö

Jag tycker dina två uttalanden motsäger varandra. Dvs. namn som Kristoffer blir till ->Christopher beror ju på att det ska vara mer internationellt
Citera
2012-12-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opacity
Jag tycker dina två uttalanden motsäger varandra. Dvs. namn som Kristoffer blir till ->Christopher beror ju på att det ska vara mer internationellt
Onekligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in