2012-11-29, 02:19
Medlem
Uberfuhrers avatar
Hej alla.

Barnen vill ha husdjur och helst en luden katt. Jag älskar djur och skulle gärna gå dem till mötes. Problemet är att om jag kommer i närheten av en katt, hund, eller häst, kliar det i armarna likt jag stoppat ner dem i brännässlor. Kan även få svårt att andas och ögonen kliar ihjäl och ögonvitan svullnar upp.

Det är något med histamin i kroppen, finns för lite eller för mycket? Kan man medicinera bort det och hur gör man? Spruta? Mediciner? Vem gör sånt?
Citera
2012-11-29, 02:32
Medlem
mzrs avatar
Reagerar du på alla individer/raser? Morsan har 3 hundar som funkar med hennes allergier (allergisk mot det mesta), min hund är värre.
Citera
2012-11-29, 03:07
Medlem
kstad93s avatar
Det finns härdningskurer eller vad man ska kalla det.
Man går till läkare 2 gånger i månaden och får en spruta i armen, detta gör man under en längre tid som på så sätt gör att din kropp vänjer sig vid pälsdjur.
Helt botad blir man nog aldrig men man blir mer tålig iallfall.
Citera
2012-11-29, 03:48
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kstad93
Det finns härdningskurer eller vad man ska kalla det.
Man går till läkare 2 gånger i månaden och får en spruta i armen, detta gör man under en längre tid som på så sätt gör att din kropp vänjer sig vid pälsdjur.
Helt botad blir man nog aldrig men man blir mer tålig iallfall.

Har fått liknande uppgifter, tyvärr ingen läkare som säljer själva injektionen. Det anses finnas många nackdelar, bieffekter och det är man ju inte sugen på. Jag vill ju inte betala ett högt pris med min hälsa bara för detta.

Kan man själv vänja sig på något sätt, bli immun på kattsaliv genom att sakta utsätta sig för det för att sen trappa upp?
Citera
2012-11-29, 04:29
Medlem
LittlePerverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Har fått liknande uppgifter, tyvärr ingen läkare som säljer själva injektionen. Det anses finnas många nackdelar, bieffekter och det är man ju inte sugen på. Jag vill ju inte betala ett högt pris med min hälsa bara för detta.

Kan man själv vänja sig på något sätt, bli immun på kattsaliv genom att sakta utsätta sig för det för att sen trappa upp?

Är ju inte saliven du reagerar på, utan pälsen/huden och de varelser som bor där. Det finns ju olika raser som är mer och mindre allergivänliga. Att utsätta sig för något sådär på egen hand kan slå fel så att du utvecklar fler allergier istället.
Ni kanske kan skaffa kaniner och ha dom boendes ute året om? Bygga ett isolerat vinterhus, eller om ni har nåt garage/uthus de kan vara i på vintern kanske. Eller ett djurrum typ i källare eller nåt där du inte vistas. Så kan barnen gosa bäst de vill men du slipper utsättas.
Citera
2012-11-29, 10:56
Medlem
MisterToms avatar
Husdjur --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2012-11-29, 11:22
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
LittlePervert skrev:
Är ju inte saliven du reagerar på, utan pälsen/huden och de varelser som bor där

Jo, det kan vara saliven. Katter slickar sig på pälsen och då har man spår av saliv på päls som sedan katten fäller. Men det finns ju en massa kvalster också...

Har TS så allvarliga symptom vid pälsdjurskontakt som beskrivs, så hade nog jag avrått från att ha husdjur hemma. Visst kan man prova hyposensibilisering, men det kan vara en process som tar något år. Metoden används för pollenallergi. Prata med vårdcentralen om en remiss till en allergimottagning.

Du bör också ha en adrenalinspruta i kylen och cortisontabletter hemma (typ Betapred).

Hundras som man oftast tål är "Chinese Crested Dog", dvs Kinesisk nakenhund. Kattraser vet jag mindre om.
Citera
2012-11-29, 18:43
Medlem
Rompetrolls avatar
Sensibilisering via injektioner under lång tid ges inte för så mycket mer än pollenallergi. Som man inte kan undvika. Alla måste vi ut och alla måste andas.
För pälsdjur i hemmet finns bara vanliga mediciner som man tar tillfälligt. Och inte för att man ska ha husdjur hemma. Tyvärr.

Men ordna med en undersökning på allergimottagning!

Man får också räkna med att allergi blir värre med tiden, ju mer man utsätter sej för det. Man kan också få andra typer av allergier som fyller på än värre.

Ev. finns en kattras som en del klarar. Rex katter. Vid intresse så be en uppfödare få komma och vara bland katterna några timmar. (inte kortare tid och helst vid ett par tillfällen)
Seriösa uppfödare uppskattar att ev kunder är förutseende och ställer ibland upp på det.

I min familj-släkt finns ett antal pälsdjursallergiker, svåra fall. Deras katter fick omplaceras de som fanns när det drabbade barnen. Till stor sorg!

Jag kan bara föreslå akvarium med fiskar. Beror på hur gamla barnen är. Börja med ett mindre och se om intresset håller i sej. I så fall utvidga med större för att kanske sedan ta itu med saltvattensfiskar. Finns fantastiskt fina fiskar, koraller och växter!
Ta ett besök på ditt områdets största butik med fiskar!
Lycka till!

Det har blivit till stort intresse i min släkt på flera sätt. Från 7-åring till vuxna i de olika familjerna.
Citera
2012-12-01, 12:50
Medlem
Rompetrolls avatar
Jag tänkte på dej när jag satt och kollade i olika länkar.
Här är en som har en pälsdjursallergi men klarar Rexkatt.

Men glöm inte att man måste umgås med katter FÖRE man skaffar! Det är jätteviktigt! Det är synd om både barn och inte minst katter att skiljas och katten mår inte bra av att skifta hem gång på gång.
Det gör den otrygg och ger problem man inte vill ha.

Lussekatt:

Går i koppel

Hon är egentligen hundmänniska och allergisk, Devon rex är den enda rasen hon tål. Dessutom passar rasen henne, de är lite som hundar, berättar hon.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=5859718
Citera
2012-12-01, 16:04
Medlem
Testa Bicom resonansterapi!
Med det kan man behandla alla möjliga allergier, är själv under behandling nu för kattallergi och har blivit mkt bättre! det är en form av alternativ medicin kan man väl säga, är inte vetenskapligt bevisat :P Finns i många städer.

lite info:
"Bicomapparaten läser in frekvensmönster från ett ämne (t.ex. vete), omvandlar dem till terapeutiska frekvensmönster, utsätter patienten för dessa via elektroder (mjuka plattor), tar in patientens respons och anpassar behandlingen därefter.

För att skapa terapeutiska frekvensmönster kan Bicom förstärka, försvaga, invertera och filtrera inlästa frekvensmönster.

Exempel: En person har reaktion mot vete. Bicom-apparaten laddas med vetemjölsampull, läser in och inverterar frekvensmönstret. Därefter exponeras patienten för detta "spegelvända" frekvensmönster. När signalerna möts dämpas de som vågskvalp lite för varje behandling till dess reaktionen släckts ut.

Hur många behandlingar man behöver är individuellt och brukar bero på hur länge man gått med besvären, men vanligen får man räkna med mellan sju och femton behandlingar."

Det är alltså inga stick eller så! Den enda biverkan egentligen är att man kan bli sämre under behandlingen. Där jag har gått kostade de 650kr för en testning där de testade mot ca 300 olika allergener. Sedan har varje behandling kostat 500 kr o då kan man behandla mot en massa olika grejer, jag behandlades mot 12 olika grejer jag var känslig mot.

Tycker lätt du ska kolla upp det.

Lycka till!

/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in