• 1
  • 2
2012-11-29, 02:15
Medlem
valiumvaliums avatar
Hur särskiljs unipolär sjukdom från recidiverande depression och hur skiljer sig den medicinska behandlingen gällande dessa två?

Jag själv behandlas för recidiverande depression, men börjar bli övertygad om att det är en unipolär sjukdom som kräver behandling med Lamictal. Jag har vid ett annat landsting behandlats med Lamictal, något jag knappt minns, men enligt journalerna tycktes det visa god förbättring.

Jag behandlas nu med Abilify 15 mg morgon och kväll samt Valdoxan 25mg till kvällen, men känner att Abilifys stämningsstabiliserande effekt inte är nog (den ska enligt internet mest bita på maniska skov medan Lamictal främst biter på depressioner).

Är jag tokig om jag ber min läkare överväga behandling med Lamictal tillsammans med Abilify? Ev. utsättning av Valdoxan alltså.

Sjukdomsbild i korta drag:

Jag har upplevt depressioner ända sedan jag insjuknade med panikångest för 8a år sedan. Detta ledde sedan till 2 snabbt övergående, men MYCKET traumatiserande - Psykoser.

Psykoserna har gett mig en psykosrädsla vilket gjort att man främst medicinerat mig med antipsykotika, men mina depressioner har varit många och det har varit flera tvära kast. Från avgrunden till normalläge på 1 dag, eller bara några timmar. Självmordsförsök och riktigt avgrundsdjup ångest har efter 7-14 dagar på psyket inte känts så himla farligt, det har ljusnat så att säga. Samt tvärtom. Aldrig manisk eller särskilt förhöjt stämningsläge förutom efter behandling med ECT - då mådde jag jättebra en längre period.

Hur ligger det till, vad särskiljer de båda sjukdomarna?

Vidare, är jag tokig som föreslår behandling med Lamictal mot mina depressiva besvär?

Tacksam för svar av vårdpersonal.
Citera
2012-11-29, 05:30
Medlem
valiumvaliums avatar
Med unipolär sjukdom menar jag bipoläritet med endast depressiva episoder.
Citera
2012-11-29, 08:31
Medlem
valiumvaliums avatar
Någon som kan klargöra detta för mig? Skulle vara tacksam.
Citera
2012-11-29, 14:52
Medlem
valiumvaliums avatar
*bump*
Citera
2012-11-29, 18:38
Medlem
valiumvaliums avatar
Snälla jag måste få veta detta..
Citera
2012-12-04, 21:49
Medlem
FruKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Hur särskiljs unipolär sjukdom från recidiverande depression och hur skiljer sig den medicinska behandlingen gällande dessa två?

Är jag tokig om jag ber min läkare överväga behandling med Lamictal tillsammans med Abilify? Ev. utsättning av Valdoxan alltså.

Hur ligger det till, vad särskiljer de båda sjukdomarna?

Vidare, är jag tokig som föreslår behandling med Lamictal mot mina depressiva besvär?

Tacksam för svar av vårdpersonal.

God kväll, VV!

Jag ska försöka svara på frågorna du ställt.

Jag kan inte kriterierna för de båda olika diagnoserna du funderar på, så den exakta skillnaden får jag be att återkomma om. Kort är det dock så, att om en person har upprepade depressioner börjar man fundera på om det finns en instabilitet i måendet som kräver någon form av humörstabiliserande.

Ofta behandlar man med Lamictal/Lamotrigin tillsammans med en antidepressiv, ibland räcker Lamictal som monoterapi. Kanske kan det vara så att du, utifrån din symtombild, skulle kunna klara dig med lamictal + valdoxan och med tiden fasa ut abilify? Frågan är om du behöver ett antipsykotika/anti-manimedel?

Till sist, det är inte alls en dum idé att diskutera saken med din läkare, men fundera fram varför du skulle vilja byta. Är det jobbiga biverkningar? Är det rädslan för ett nytt skov i sjukdomen? Tror du att behandlingseffekten hade varit bättre med lamictal än med din nuvarande läkemedelskombination?
Citera
2012-12-04, 22:04
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruK
God kväll, VV!

Jag ska försöka svara på frågorna du ställt.
Tackar! Äntligen någon som kan svara!
Citat:
Jag kan inte kriterierna för de båda olika diagnoserna du funderar på, så den exakta skillnaden får jag be att återkomma om. Kort är det dock så, att om en person har upprepade depressioner börjar man fundera på om det finns en instabilitet i måendet som kräver någon form av humörstabiliserande.
Okej, det är så det ligger till. Återkom gärna med definition och skillnaden emellan de två om du orkar.
Citat:
Ofta behandlar man med Lamictal/Lamotrigin tillsammans med en antidepressiv, ibland räcker Lamictal som monoterapi. Kanske kan det vara så att du, utifrån din symtombild, skulle kunna klara dig med lamictal + valdoxan och med tiden fasa ut abilify? Frågan är om du behöver ett antipsykotika/anti-manimedel?
Anledningen till att jag medicinerar med antipsykotika är för att jag har haft psykoser tidigare i mitt liv samt haft en enorm psykosrädsla. När jag medicinerar med Abilify är jag inte lika rädd så det sänker ångestnivån en del.

Men du har rätt, efter en tid ska man fasa ut antipsykotika och det kan nog vara dags.
Citat:
Till sist, det är inte alls en dum idé att diskutera saken med din läkare, men fundera fram varför du skulle vilja byta. Är det jobbiga biverkningar? Är det rädslan för ett nytt skov i sjukdomen? Tror du att behandlingseffekten hade varit bättre med lamictal än med din nuvarande läkemedelskombination?

Jag är inte rädd för något maniskt skov då jag anser att jag aldrig haft något. Däremot finns en psykosrädsla.

Jag tror att behandlingseffekten mot depressioner hade varit bättre med lamictal faktiskt. Jag har tidigare i mitt liv under en kort period medicinerat med den och enligt utomstående verkade jag mycket mer välfungerande då i mitt liv med arbete och studier.

Jag vill tro att Lamictal kan hjälpa mig ur mina nattsvarta depressioner, det vill jag tro iallafall.
Citera
2012-12-04, 22:08
Medlem
FruKs avatar
De bipolära jag möter har ofta ett antidepressivt + en stämningsstabiliserande, om de inte har en historia av att gå upp i blommande maniska psykoser - då är oftast litium bästa alternativet.

När jag undrade om rädsla för skov, tänkte jag också ett depressivt skov. Och det är nog när du är som längst ned som du är psykotisk, kan det stämma?

Lamictal är i sig ingen farlig medicin men den tar tid att fasa in. Därför behöver du ha skydd av dina nuvarande mediciner under "inkörningsperioden".
Citera
2012-12-04, 22:21
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
De bipolära jag möter har ofta ett antidepressivt + en stämningsstabiliserande, om de inte har en historia av att gå upp i blommande maniska psykoser - då är oftast litium bästa alternativet.

När jag undrade om rädsla för skov, tänkte jag också ett depressivt skov. Och det är nog när du är som längst ned som du är psykotisk, kan det stämma?

Lamictal är i sig ingen farlig medicin men den tar tid att fasa in. Därför behöver du ha skydd av dina nuvarande mediciner under "inkörningsperioden".

Jag är inte rädd för ett depressivt skov. Jag är fruktansvärt deprimerad så som det ser ut nu, men det beror också på grund av att jag använt droger den senaste tiden.

Jag kommer inte ihåg huruvida jag var deprimerad eller inte när jag senast var psykotisk. Jag tror inte jag var deprimerad mer än vanligt.
Citera
2012-12-04, 22:23
Medlem
valiumvaliums avatar
Hur särskiljs egentligen unipolär sjukdom från recidiverade depression?
Citera
2012-12-04, 22:27
Medlem
FruKs avatar
Ett psykotiskt skov utan förskjutning i stämningsläge är lite annorlunda. Då kanske du behöver abilify? Det är alltid svårt att förutsäga effekten av att ha eller inte ha mediciner när man använder droger, de har ju en tendens att störa medicineffekten.

Mitt vänliga råd till dig, för att du ska behålla psykisk stabilitet, är avhållsamhet från droger. Och testa lamictal, om du har förtroende för det
Citera
2012-12-04, 22:33
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ett psykotiskt skov utan förskjutning i stämningsläge är lite annorlunda. Då kanske du behöver abilify? Det är alltid svårt att förutsäga effekten av att ha eller inte ha mediciner när man använder droger, de har ju en tendens att störa medicineffekten.

Mitt vänliga råd till dig, för att du ska behålla psykisk stabilitet, är avhållsamhet från droger. Och testa lamictal, om du har förtroende för det

Tack för dina råd.

Hade du koll på hur man särskiljer unipolär sjukdom mot recidiverade depression?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in