Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-11-29, 10:16
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Inte så enkelt.

Vart får du 0,5 ifrån?

Nu har ju högkolhydratskost visat sig ge mindre fettuppgång än en mer fettrik men om det är långsiktigt vette tusan.
Efter att proteinbehovet är nått, ät som du trivs med men nyttja sunt förnuft.

0,5 är det jag har hört oftast i diskussioner på diverse träningsforum, jag har ingen studie som backar upp det, vilket jag heller inte antytt.

Det känns ju sannolikt att den tendensen även gäller långsiktigt. Jag kan inte se någon anledning till att den inte skulle göra det.
Citera
2012-11-29, 10:31
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
0,5 är det jag har hört oftast i diskussioner på diverse träningsforum, jag har ingen studie som backar upp det, vilket jag heller inte antytt.

Det känns ju sannolikt att den tendensen även gäller långsiktigt. Jag kan inte se någon anledning till att den inte skulle göra det.
Diverse träningsforum? PFare eller?

Nej, jag ser det inte så sannolikt då det visats att kroppen efter en längre period balanserar ut fettmängden i kroppen vid lågkolhydratskost vs fettrik kost.

Anledningen jag kan se: Kroppen är alltid ute efter balans. Ökat fettintag leder till ökad fettförbränning pga. ökad fettinlagring.

edit: Found it! http://kolozzeum.com/forum/showpost....8&postcount=14

Intressant tråd: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192174
Senast redigerad av Dreas 2012-11-29 kl. 10:33.
Citera
2012-11-29, 10:40
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Diverse träningsforum? PFare eller?

Nej, jag ser det inte så sannolikt då det visats att kroppen efter en längre period balanserar ut fettmängden i kroppen vid lågkolhydratskost vs fettrik kost.

Anledningen jag kan se: Kroppen är alltid ute efter balans. Ökat fettintag leder till ökad fettförbränning pga. ökad fettinlagring.

edit: Found it! http://kolozzeum.com/forum/showpost....8&postcount=14

Intressant tråd: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192174

Nej jag är inte PFare, det passar inte mig för fem öre

Jag har läst den posten av Grub, men jag verkar ha förträngt att det det skulle jämna ut sig sett över en längre period.

Hur som helst så kan jag inte se några som helst fördelar med lågkolhydrat/högfett vs. högkolhydrat/lågfett även om förbränningen skulle minska med större andel kolhydrater.
Citera
2012-11-29, 10:47
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Nej jag är inte PFare, det passar inte mig för fem öre

Jag har läst den posten av Grub, men jag verkar ha förträngt att det det skulle jämna ut sig sett över en längre period.

Hur som helst så kan jag inte se några som helst fördelar med lågkolhydrat/högfett vs. högkolhydrat/lågfett även om förbränningen skulle minska med större andel kolhydrater.
Om man trivs och fungerar bättre på högfettkost så ser jag en stor fördel med det. Annars håller jag med dig.

Själv presterar jag märkbart bättre med kolhydrater i lite större mängder.
Citera
2012-11-29, 14:52
Medlem
DaCriLLs avatar
tränar du i alla fall 3 gånger i veckan, säg mån-ons-fre, så kan du hålla ditt överskott veckan igenom.

standard tiden innan man bör träna en muskel igen är ju 48 timmar. men det skiljer sig från person till person.

Men man kan ju säga med säkerhet att så länge du känner av musklerna på nått sätt. stelhet eller träningvärk så har dom inte "återställt" sig.
Citera
2012-11-29, 19:36
Medlem
autologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCriLL
tränar du i alla fall 3 gånger i veckan, säg mån-ons-fre, så kan du hålla ditt överskott veckan igenom.

standard tiden innan man bör träna en muskel igen är ju 48 timmar. men det skiljer sig från person till person.

Men man kan ju säga med säkerhet att så länge du känner av musklerna på nått sätt. stelhet eller träningvärk så har dom inte "återställt" sig.

Jag har haft träningsvärk i över en vecka, har mina muskler inte återställt sig då efter 7-8 dagar?
Citera
2012-11-29, 19:43
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autolog
Jag har haft träningsvärk i över en vecka, har mina muskler inte återställt sig då efter 7-8 dagar?
Är man extremt otränad och kör väldigt hårt en muskel kan man ha muskelvärk i nästan 2 veckor.
Citera
2012-11-29, 20:25
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCriLL

Se där, där kom det en person som svarade på min fråga och inte gav sig in i kolhydrater/fett spåret...
Tack (och ursäkta om jag missat någon innan).

Och det låter ju rimligt att om man går på 48 timmars regeln mellan träning av samma muskel så byggs den under samma tid...
Citera
2012-11-30, 15:49
Medlem
DaCriLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autolog

nope. brukar bli så om man antingen går ut för hårt när man börjar, eller haft uppehåll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in