• 1
  • 2
2005-04-19, 18:49
Medlem
1056s avatar
Kolla http://www.jak.se/ och förklara sedan för mig hur de tjänar pengar utan att... ja, tjäna pengar helt enkelt!
Citera
2005-04-20, 00:32
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1056
Kolla http://www.jak.se/ och förklara sedan för mig hur de tjänar pengar utan att... ja, tjäna pengar helt enkelt!

De tjanar pengar (driver verksamheten i alla fall) pa avgifterna. Att de kan lana ut utan ranta beror pa att de lanar in utan ranta. Ett JAK-lan ar inte rantefritt i praktiken. Nar du satter in pengar utan att fa avkastning innebar det en alternativkostnad och den ar din ranta pa det framtida lanet. JAK ar val mest en sorts ideologisk historia.
Citera
2005-04-20, 07:11
Medlem
1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
De tjanar pengar (driver verksamheten i alla fall) pa avgifterna. Att de kan lana ut utan ranta beror pa att de lanar in utan ranta. Ett JAK-lan ar inte rantefritt i praktiken. Nar du satter in pengar utan att fa avkastning innebar det en alternativkostnad och den ar din ranta pa det framtida lanet. JAK ar val mest en sorts ideologisk historia.
Ok, tack.
Hörde mig lite på arbetet och det fanns ett par som provat JAK och som var väldigt nöjda men det hela förutsätter tydligen att du kan betala in ganska mycket i sparande, för att få låna.
Det var några stycken som tydligen halverat sin kostnad vad gäller studielånsåterbetalning via JAK.

OT: Hörde också att den här typen av bank var väldigt ofta förekommande i muslimska länder och på exempelvi Filipinerna. USA är tydligen inte glada åt det här förfarandet.
Citera
2005-04-20, 08:05
Medlem
Citat:
Ok, tack.
Hörde mig lite på arbetet och det fanns ett par som provat JAK och som var väldigt nöjda men det hela förutsätter tydligen att du kan betala in ganska mycket i sparande, för att få låna.
Det var några stycken som tydligen halverat sin kostnad vad gäller studielånsåterbetalning via JAK.

OT: Hörde också att den här typen av bank var väldigt ofta förekommande i muslimska länder och på exempelvi Filipinerna. USA är tydligen inte glada åt det här förfarandet.

precis man måste ha stort sparande utan ränta i banken och får då låna utan ränta! jag tror dina arbetskamrater skulle tjäna på om dom tog ut pengarna dom har sparade i JAK och investerade dom istället! JAK handlar nog snarare mer om att t.ex. muslimer inte får betala eller ta emot ränta än att tjäna pengar. Tror knappast en vanlig snubbe har något att tjäna på detta...
Citera
2005-04-20, 08:20
Medlem
rick-ransoms avatar
Nu verkar ni ha hamnat lite snett i diskutionen, JAK har inget med muslimska förhållanden till ränta att göra! Däremot kan man ju säga att det finns en ideologisk vinkling i att man inte skall betala ränta.

Principen är att du sparar pengar och därmed får sparpoäng som man kan använda i lån. Man tillhandahåller alltså JAK med pengar att låna ut och får låna i förhållande till sitt eget sparande. Förut var man tvungen att spara först innan man fick låna men nu kan man låna och spara samtidigt då JAK faktiskt mer eller mindre har ett "problem" med att folk lånar för lite mot vad de sätter in...
Så när du lånar en summa och sedan betalar av varje månad skapar du samtidigt ett sparannde till dig själv som du efter lånets utgång får ut i kontanter!

Så egentligen finns det ingen "hake" utan omsättningen kommer från medlemmarnas egna pengar. Numer är även faller JAK även under bankgarantin.

JAK har alltså ingen eget vinstintresse och därför kan man kanske säga att det attraherar bl.a. folk med "vänstersympatier" men det är långt från hela sanningen då alla typer av människor lånar hos JAK i dagsläget!
Citera
2005-04-20, 10:39
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Skiljer sig verkligen poängsystemet i JAK så mycket från egentlig ränta om man försöker dra det till sin spets?

Sedan är det mycket rikigt så som ni skrivit tidigare att systemet som JAK använder är detsamma (iaf liknande) som muslimska "banker" använder.
Citera
2005-04-20, 11:01
Bannlyst
Det mest fascinerade med JAK är ju att om man t.ex. lånar 100.000 och sedan betalar tillbaka detta på t.ex. 10 år så får man ut lite över 100.000 från JAK i något som kallas eftersparande.

Helskumt att det går ihop för dem..
Citera
2005-04-20, 11:39
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Det mest fascinerade med JAK är ju att om man t.ex. lånar 100.000 och sedan betalar tillbaka detta på t.ex. 10 år så får man ut lite över 100.000 från JAK i något som kallas eftersparande.

Helskumt att det går ihop för dem..

Placerar inte JAK (delvis) pengarna på öppna marknaden dom också?
Citera
2005-04-20, 11:59
Medlem
1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Placerar inte JAK (delvis) pengarna på öppna marknaden dom också?
Jo, i företag och föreningar som de anser sig kunna stödja... om jag förstått det hela rätt. Antar att det är "de vanliga" kriterierna där... barnarbete, vapen o.s.v.
Citera
2005-04-20, 12:42
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Jo, i företag och föreningar som de anser sig kunna stödja... om jag förstått det hela rätt. Antar att det är "de vanliga" kriterierna där... barnarbete, vapen o.s.v.

Kalkylen på deras hemsida för blancolån blir enligt följande:

Lån 250 000, amortering 10 år: Månadsbetalning = 4437:-.

250 000 blanco med en ränta på 7% blir med ett banklån drygt 3500:-, så visst fan lär man vara ideologiskt övertygad för att låna deg där.

Till räntan:

JAK bokför iaf själva oblygt intäkter om 2.1 miljoner i ränta från placerat kapital. det finns säkert mer om någon orkar gå igenom hela bokslutet.
Citera
2005-04-20, 14:40
Medlem
rick-ransoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Lån 250 000, amortering 10 år: Månadsbetalning = 4437:-.

250 000 blanco med en ränta på 7% blir med ett banklån drygt 3500:-, så visst fan lär man vara ideologiskt övertygad för att låna deg där.

Nu måste du missat något!?!?

> Du SPARAR ju 2083 kronor till dig själv!! Dessa pengar får du alltså tillbaka efter att lånet är avbetalt!

Detta gäller alltså om man inte sparat i förvag....!!

Får du några pengar tillbaka av banken för att du betalar ränta????
Citera
2005-04-20, 15:32
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rick-ransom
Nu måste du missat något!?!?

> Du SPARAR ju 2083 kronor till dig själv!! Dessa pengar får du alltså tillbaka efter att lånet är avbetalt!

Detta gäller alltså om man inte sparat i förvag....!!

Får du några pengar tillbaka av banken för att du betalar ränta????

Ooops, möjligt jag har missat något. Jag gjorde kalkylen för dom som inte har sparat tidigare i JAK.

Man ska ge fan i att debattera om man inte har läst på... *smyger tillbaka*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in