2013-02-16, 21:28
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conf
Apple - it just works

Bara för att gaya upp det lite extra.

Nä, Think Different ska det vara. Förbaskat bra reklamslogan som håller än idag.
Citera
2013-05-21, 21:25
Medlem
notna157s avatar
Har en fråga om Apple Care. Om något skulle hända med datorn och jag vill ha service asap, kan man gå till en fysisk butik då? Funkar det i så fall bara med Apples egna Apple Retail Store eller också Premium Reseller, typ Macforum?
Citera
2013-05-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notna157
Har en fråga om Apple Care. Om något skulle hända med datorn och jag vill ha service asap, kan man gå till en fysisk butik då? Funkar det i så fall bara med Apples egna Apple Retail Store eller också Premium Reseller, typ Macforum?
Ja. Och inte bara Apples egna.
Citera
2013-05-22, 05:08
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Har ni köpt till Apple Care förut ? Är det värt?

Är inne på att köpa nya 27" iMac, jag brukar aldrig nånsin köpa till försäkringar överhuvudtaget, vare sig det är tv, mobil eller datorer... Aldrig gått sönder.

Sen har ju datordelar givetvis gett upp men på PC gick det ju byta ut själv utan bekymmer själv.

Vad kan en reparation ligga på? Om t.ex hårddisken pajjar efter 1 år?
Pratar vi om tusenlappar eller?
Jag köpte inte till min Macbook Pro men med tanke på vilken jävla skit det var och hur dyrt det var om man skulle bytt ut vänstra io-kortet genom dem så känns det ju värt. Speciellt för alla oärliga idioter som drar upp priserna och utnyttjar systemet genom att paja sina egna datorer med flit.

Fast dit hör ju inte jag och således tyckte jag att det var dyrt. Man kan dessutom köpa kortet och göra det själv. Man kan ju tycka att skitkassa komponenter borde gå under någon annan garanti / alltid bytas ut men men.

Fool me once o.s.v. Aldrig Apple.

Hårddisken borde du ju fixa att byta själv kan jag tycka. Finns ju bra guider för hur man grejar med Apple produkter. Beror väl på vad du själv tror det och huruvida du vill det.

Det är säkert dyrt att låta Apple / service center göra sakerna.

Förövrigt hade jag väl någon drulleförsäkring med, alltså trygghetsförsäkring genom hemförsäkringen. Men jag är dålig på att komma ihåg att använda den. Aldrig hänt trots att en del saker har pajat :/
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nä, Think Different ska det vara. Förbaskat bra reklamslogan som håller än idag.
"Think" = ?
"Think different" = ?

I rest my case ;D
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Finns det idioter som betalar är det dumt att inte ta betalt.
Påminner om att idioterna jag lämnade av min dator till fast jag hade sagt vad jag ville ha i form av pillande och åtgärder på den eller inte ville ha någon felsökningsavgift på den. Påstridig tjej som fick ta hand om det ärendet.

Blev inga pengar till dem. Men jag undrar hur det hade kunnat sluta. Var rätt förbannad då. Är det nog fortfarande när jag tar upp saken =P

Jag tänkte nu mest på om de typ kunde vägra att man lämnade lokalen / försöka hindra en / låsa den men det slog mig nu att de kanske har namn någonstans och således bara skulle skicka vidare någon fodran ändå.

Nåja. Det blev inget med det iaf. Man kan ju undra vad andra i butiken trodde och tänkte dock =P, dårar
Senast redigerad av annanmedlem 2013-05-22 kl. 05:15.
Citera
2013-05-22, 05:17
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Jag köpte APP till min iMac några veckor innan ettårsdagen. 1795:- (som det kostar för iMacen) är mycket pengar men utslaget på två år blir det cirka 2.50:- per dag. För den summan vet jag att min iMac blir reparerad utan diskussion om det olyckliga skulle inträffa.

Jag är väl medveten om reklamationsrätten och konsumentköplagen men betalar gärna 2.50:- per dag för att slippa allt blod, svett och tårar som krävs för att (eventuellt) kunna hävda min rätt. Med APP är jag i ett helt annat läge och vet att min kära iMac får den vård den behöver utan att jag ska behöva ägna energi för att påvisa att felet är ett ursprungsfel som det så vackert heter.

Lurad och blåst? Kanske. Men min tid är dyrbar och med APP så försäkrar jag mig om att jag inte behöver slösa bort den på att tjafsa och bråka med någon för att min iMac ska frisk om den nu mot förmodan skulle råka bli sjuk.
Tror det kostade ca 4000 kr för en Macbook Pro (som iofs kostade 20), men i USA verkar det ju inte kosta så mycket och de har ju mycket sämre vanlig garanti. Så man kan ju tycka att det är rätt pissigt. Men så var de väl rätt duktigt mycket dyrare här med.

Man fick förövrigt en "bättre" maskin från Dell för drygt 12 på den tiden.
Citera
2013-09-27, 15:28
Medlem
discomusens avatar
En fråga - vet någon vart Applesupport-kontoret ligger i Sverige? Stockholm?
Citera
2013-09-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen

Det ligger utspritt, svenska supporten sitter både i Sverige och Spanien
Citera
2013-09-30, 01:35
Medlem
Jag har jobbat med att sälja Applecare. Det enda som avgör för mig när det gäller Applecare är ifall du har pengar eller inte. Om du köper det så är det något som gör saker mycket enklare när problemen kommer.

Det är som när du köper en försäkring. Det känns ju lite onödigt nu när det alldrig blev några problem.

Men ifall det händer något så är det guld i kanten på vardagen. För mig personligen så skulle jag köpa det om pengar inte vore ett problem. Men hade jag det dåligt ställt så skulle jag skala bort det erbjudandet.

Rikemanstillägg

Sedan stiger ju andrahandsvärdet eftersom Applecare låser sig till produkten. Köper du en begangnad mac utan Applecare eller en med Applecare? Nästa ägare blir ju försäkrad att all utrustning inte har några slit eller fabrikationsfel ifall det ligger Applecare på.

Fast sverige har ju 3 års kosument garanti så det är väll rätt onödigt iallfall. Andra länder vet jag inte.
Citera
2013-10-15, 09:16
Medlem
lousys avatar
Jag åker iMac 27" sen en dryg månad tillbaka och jag har funderingar på att införskaffa Applecare. De senaste priserna på Amazon var hyfsat saftiga men det är ett pris som ändrar sig nästan från dag till dag så jag försöker vänta ut ett bra pris.

Har man barn hemma går det inte att vara alltför säker att ens älskade prylar får stå orörda när en är på jobbet, maskinen är redan en hyfsad investering så köpa Applecare för att vara på den säkra sidan känns egentligen inte som en dum idé.
Citera
2013-10-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
Har man barn hemma går det inte att vara alltför säker att ens älskade prylar får stå orörda när en är på jobbet, maskinen är redan en hyfsad investering så köpa Applecare för att vara på den säkra sidan känns egentligen inte som en dum idé.
Tänk på att Applecare inte är en försäkring utan en förlängd garanti och telefonsupport. Så om dina barn har sönder maskinen så har du ingen nytta av Applecare.
Citera
2013-11-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notna157

Ja du får gå till en AASP - Apple Authorized Service Provider, du får kolla på Apples hemsida -
Man skall ALLTID ringa till Apple support först för att konstatera att det är ett fel på produkten och få ett referensnummer (detta för att man inte i onödan skall behöva betala en undersökningsavgift från deras AASP). I sthlm finns t.ex LAN master.

Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Det ligger utspritt, svenska supporten sitter både i Sverige och Spanien

Både ja och nej.

Apple support för Svenska, Norska, Finska och Danska finns i Stockholm.
Apple STORE support för samma språk finns i Spanien.
Värt att nämna är också att Apple har hyrt ut all support till TM-byråer.
Jag har själv jobbat vid den som är stationerad i Sthlm.

Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
St:eriksgatan, de tar hand om Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Har ni köpt till Apple Care förut ? Är det värt?

Är inne på att köpa nya 27" iMac, jag brukar aldrig nånsin köpa till försäkringar överhuvudtaget, vare sig det är tv, mobil eller datorer... Aldrig gått sönder.

Sen har ju datordelar givetvis gett upp men på PC gick det ju byta ut själv utan bekymmer själv.

Vad kan en reparation ligga på? Om t.ex hårddisken pajjar efter 1 år?
Pratar vi om tusenlappar eller?

Jag köpte det till min första Macbook Pro, och jag fick väldigt bra användning av det, fick mitt batteri utbytt, cd-läsaren pajade och fick den utbytt samt att hårddisken crashade, fick den utbytt likväl som moderkortet... Så man kan säga att jag fick rätt mycket valuta för mina pengar.
Att tänka på är att din "garanti" förlängs från 1 år till 3 år, så det är egentligen bara 2 års "garanti" medan du däremot får gratis support under hela tiden. Du kan ringa in om egentligen ALLT om din mac, förutom program som INTE är appleprogram. De är skyldiga att hjälpa dig sätta upp din mail t.ex ^^,
Men personligen skulle jag nog inte rättfärdiga APP till en stationär dator, dock vet jag inte vad priset är, men om det kostar 1000:- så absolut (kolla om du kan få billigare via ebay). Jag köpte nyss en MBP 13" retina 2013-modell, har ännu inte köpt en APP till den, men det skall införskaffas i alla fall : )
HDD och RAM kan du byta själv på en iMAC, lite krångligt om man är ovan, men det går. Dock om något annat pajjar så kan det vara så illa att du måste köpa nytt moderkort för typ 3000:- och då har du redan tjänat ihop priset av APPn.
Citera
2013-11-04, 16:04
Medlem
Och även i Barcelona om inget har ändrats på ett tag.
Satt på svenska senior-avdelningen i Sthlm i två närmare två år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in