Citat:
Ursprungligen postat av
notna157
Har en fråga om Apple Care. Om något skulle hända med datorn och jag vill ha service asap, kan man gå till en fysisk butik då? Funkar det i så fall bara med Apples egna Apple Retail Store eller också Premium Reseller, typ Macforum?
Ja du får gå till en AASP - Apple Authorized Service Provider, du får kolla på Apples hemsida -
Man skall ALLTID ringa till Apple support först för att konstatera att det är ett fel på produkten och få ett referensnummer (detta för att man inte i onödan skall behöva betala en undersökningsavgift från deras AASP). I sthlm finns t.ex LAN master.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rixton
Det ligger utspritt, svenska supporten sitter både i Sverige och Spanien
Både ja och nej.
Apple support för Svenska, Norska, Finska och Danska finns i Stockholm.
Apple STORE support för samma språk finns i Spanien.
Värt att nämna är också att Apple har hyrt ut all support till TM-byråer.
Jag har själv jobbat vid den som är stationerad i Sthlm.
Citat:
Ursprungligen postat av
discomusen
En fråga - vet någon vart Applesupport-kontoret ligger i Sverige? Stockholm?
St:eriksgatan, de tar hand om Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Citat:
Ursprungligen postat av
unknownx
Har ni köpt till Apple Care förut ? Är det värt?
Är inne på att köpa nya 27" iMac, jag brukar aldrig nånsin köpa till försäkringar överhuvudtaget, vare sig det är tv, mobil eller datorer... Aldrig gått sönder.
Sen har ju datordelar givetvis gett upp men på PC gick det ju byta ut själv utan bekymmer själv.
Vad kan en reparation ligga på? Om t.ex hårddisken pajjar efter 1 år?
Pratar vi om tusenlappar eller?
Jag köpte det till min första Macbook Pro, och jag fick väldigt bra användning av det, fick mitt batteri utbytt, cd-läsaren pajade och fick den utbytt samt att hårddisken crashade, fick den utbytt likväl som moderkortet... Så man kan säga att jag fick rätt mycket valuta för mina pengar.
Att tänka på är att din "garanti" förlängs från 1 år till 3 år, så det är egentligen bara 2 års "garanti" medan du däremot får gratis support under hela tiden. Du kan ringa in om egentligen ALLT om din mac, förutom program som INTE är appleprogram. De är skyldiga att hjälpa dig sätta upp din mail t.ex ^^,
Men personligen skulle jag nog inte rättfärdiga APP till en stationär dator, dock vet jag inte vad priset är, men om det kostar 1000:- så absolut (kolla om du kan få billigare via ebay). Jag köpte nyss en MBP 13" retina 2013-modell, har ännu inte köpt en APP till den, men det skall införskaffas i alla fall : )
HDD och RAM kan du byta själv på en iMAC, lite krångligt om man är ovan, men det går. Dock om något annat pajjar så kan det vara så illa att du måste köpa nytt moderkort för typ 3000:- och då har du redan tjänat ihop priset av APPn.