2012-11-28, 20:38
Medlem
unknownxs avatar
Har ni köpt till Apple Care förut ? Är det värt?

Är inne på att köpa nya 27" iMac, jag brukar aldrig nånsin köpa till försäkringar överhuvudtaget, vare sig det är tv, mobil eller datorer... Aldrig gått sönder.

Sen har ju datordelar givetvis gett upp men på PC gick det ju byta ut själv utan bekymmer själv.

Vad kan en reparation ligga på? Om t.ex hårddisken pajjar efter 1 år?
Pratar vi om tusenlappar eller?
Citera
2012-11-29, 07:05
Moderator
Rassas avatar
Egentligen är AppleCare lite bortkastat i Sverige, med Konsumentköplagen har man "garanti" i tre år. Dock ligger det på dig som konsument att bevisa att felet har funnits från början, om nånting skulle gå sönder efter det första året. Om datorn är välvårdad och du kan påvisa att du inte orsakad skadan själv, så brukar det inte vara några problem.

Dock blir det en del pappersarbete som verkstad och Apple ska pyssla med innan det blir godkänt. Med AppleCare slipper man allt sånt, alla hårdvarufel som inte orsakats av yttre åverkan lagas utan kostnad.

Så är det värt det? Svårt att svara på. Att byta en trasig hårddisk på en iMac kostar ett par tusenlappar, och redan där är det värt att ha AppleCare. Om man inte kan påvisa fabrikationsfel, alltså.
Citera
2012-11-29, 10:57
Medlem
smurfehs avatar
Även om Rassa var inne på det, så vill jag så förtydliga det ytterligare. APP ingen försäkring, det innebär att du inte kan dumpa en hink välling över burken och få det fixat gratis.

Jag personligen har APP på min mba, rätt smidigt om något skulle strula med hårdvaran när garantin gått ut, även om KkL finns. Skulle du även behöva supportassistans via Apples tekniska support så är den avgiftsfri under hela avtalstiden, vilket normalt sett kostar 500~ per samtal/problem.

Du får väl helt enkelt konsultera din plånbok och se vad ni kommer fram till. Många tycker APP är bortkastade pengar, andra inte.

mvh,
Citera
2012-11-29, 12:36
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Även om Rassa var inne på det, så vill jag så förtydliga det ytterligare. APP ingen försäkring, det innebär att du inte kan dumpa en hink välling över burken och få det fixat gratis.

Jag personligen har APP på min mba, rätt smidigt om något skulle strula med hårdvaran när garantin gått ut, även om KkL finns. Skulle du även behöva supportassistans via Apples tekniska support så är den avgiftsfri under hela avtalstiden, vilket normalt sett kostar 500~ per samtal/problem.

Du får väl helt enkelt konsultera din plånbok och se vad ni kommer fram till. Många tycker APP är bortkastade pengar, andra inte.

mvh,

Haha, kostar det 500 kr att ringa till Apple?
Citera
2012-11-29, 13:13
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac --> Köpråd - Mac: Tillbehör
/Moderator
Citera
2012-11-29, 13:35
Medlem
Jag skulle inte köpt det, imacen är ju en stationär dator, så risken för att den ramlar eller något annat är liten, och eftersom det är en mac kan jag inte se att något kommer gå sönder inne i datorn på grund av överhettning lr något.
Citera
2012-11-29, 15:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Haha, kostar det 500 kr att ringa till Apple?
Det är gratis de första 90 dagarna, efter det kostar det 459 kr.
Det betalas via kreditkort innan felsökning påbörjas, och gäller upp till 30 dagar om ärendet inte kan lösas direkt.
Citera
2012-11-29, 18:40
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Det är gratis de första 90 dagarna, efter det kostar det 459 kr.
Det betalas via kreditkort innan felsökning påbörjas, och gäller upp till 30 dagar om ärendet inte kan lösas direkt.

Finns det idioter som betalar är det dumt att inte ta betalt.
Citera
2012-11-29, 19:15
Medlem
kaptentus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Finns det idioter som betalar är det dumt att inte ta betalt.
Den var både sann och bra, kommer användas!
Citera
2012-11-29, 19:25
Medlem
Jag köpte APP till min iMac några veckor innan ettårsdagen. 1795:- (som det kostar för iMacen) är mycket pengar men utslaget på två år blir det cirka 2.50:- per dag. För den summan vet jag att min iMac blir reparerad utan diskussion om det olyckliga skulle inträffa.

Jag är väl medveten om reklamationsrätten och konsumentköplagen men betalar gärna 2.50:- per dag för att slippa allt blod, svett och tårar som krävs för att (eventuellt) kunna hävda min rätt. Med APP är jag i ett helt annat läge och vet att min kära iMac får den vård den behöver utan att jag ska behöva ägna energi för att påvisa att felet är ett ursprungsfel som det så vackert heter.

Lurad och blåst? Kanske. Men min tid är dyrbar och med APP så försäkrar jag mig om att jag inte behöver slösa bort den på att tjafsa och bråka med någon för att min iMac ska frisk om den nu mot förmodan skulle råka bli sjuk.
Citera
2013-02-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Jag köpte APP till min iMac några veckor innan ettårsdagen. 1795:- (som det kostar för iMacen) är mycket pengar men utslaget på två år blir det cirka 2.50:- per dag. För den summan vet jag att min iMac blir reparerad utan diskussion om det olyckliga skulle inträffa.

Jag är väl medveten om reklamationsrätten och konsumentköplagen men betalar gärna 2.50:- per dag för att slippa allt blod, svett och tårar som krävs för att (eventuellt) kunna hävda min rätt. Med APP är jag i ett helt annat läge och vet att min kära iMac får den vård den behöver utan att jag ska behöva ägna energi för att påvisa att felet är ett ursprungsfel som det så vackert heter.

Lurad och blåst? Kanske. Men min tid är dyrbar och med APP så försäkrar jag mig om att jag inte behöver slösa bort den på att tjafsa och bråka med någon för att min iMac ska frisk om den nu mot förmodan skulle råka bli sjuk.

Du har ju i alla fall ett/flera bra argument för att att du skaffade APPLE CARE... Själv gjorde jag inte det, då jag hörde att det var "Waste of money". Min MacBook Pro har inte strulat någonting. Det enda som har varit lite problematiskt var i början då ett kretskort i datorn var trasigt så att det inte gick att starta den. Dock hände detta inom de tre första månaderna så allt gick ju på garantin så det var ju inga som helst konstigheter med detta kan jag säga.
Citera
2013-02-15, 01:58
Medlem
Skönt att höra lite olika åsikter. Kommer nämligen köpa en 21.5 iMac imorgon, eller beställa i alla fall, med Fusion Drive så jag har den väl om en sisådär 4-5 veckor. Men då FD:n gick på en krona så kändes inte AppleCare aktuellt just nu, så skönt att höra att det kan gå utan.

Känns lite skumt att betala 1256 kr för att vara på den säkra sidan ifall Apples grejer går sönder så av ren princip så kommer jag kriga för min rätt om något händer :-p Men jag har haft min MBP ungefär ett år nu och inga problem och iPhone har jag haft sedan 3G och aldrig någonsin behövt lämna in den eller laga den på något sätt, så jag litar på Apples grejer.

Apple - it just works

Bara för att gaya upp det lite extra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här