2012-11-28, 19:42
Medlem
Hej!

Ansluter med HDMI-anslutning till TVn och DVI-anslutning till grafikkortet. När jag försöker streama från Youtube eller övereföra video från Windows Mediaplayer, så får jag bara fram videoljudet plus skrivbordsbilden på TVn. Har testat från två olika datorer med samma resultat.
Någon som har något tips om var felet kan ligga?
Citera
2012-11-28, 19:51
Medlem
Porryhatters avatar
Ta tag i fönstret (Youtube-fönstret, eller videouppspelningen) med musen och dra den sedan (ganska mycket) till vänster eller höger beroende på vart din TV är placerad. Det är som att du har förlängt din dators skärm, så tillslut så kommer fönstret dyka upp på teven.
Citera
2012-11-28, 19:52
Medlem
beavertands avatar
Vad menar du?
Har du två skärmar inkopplade till din dator?

Högerklicka skrivbord -> skärmupplösning -> spegla skärmbild eller något sånt

Du har antagligen bara utvidgad skärm om jag förstår det rätt?
Citera
2012-11-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Ta tag i fönstret (Youtube-fönstret, eller videouppspelningen) med musen och dra den sedan (ganska mycket) till vänster eller höger beroende på vart din TV är placerad. Det är som att du har förlängt din dators skärm, så tillslut så kommer fönstret dyka upp på teven.
Har försökt så, men markören förblir en pil när jag sätter den öven videon och drar. Har flyttat videon så långt åt höger att jag har en decimeter att dra ååt sidan innan jag släpper. Men inget händer. Pilen förblir en pil och drar inte med sig något.
Citera
2012-11-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beavertand
Vad menar du?
Har du två skärmar inkopplade till din dator?

Högerklicka skrivbord -> skärmupplösning -> spegla skärmbild eller något sånt

Du har antagligen bara utvidgad skärm om jag förstår det rätt?

Jag har anslutit tv (som jag har i rummet intill) till grafikkortet med en dvi-hdmi kabel. Har ställt in i nvidia, så att tv:n är en extra bildskärm med upplösning 1152x864. Under "Flera bildskärmar finns bl a alternativen, "Spegla dessa bildskärmar" och "Utvidga dessa bildskärmar". Har inställt på det senare. Tyckte mig ha läst någonstans att deet ska vara så.

Ändrade nyss till "Spegla dessa bildskärmar" och då fick jag in hela bildskärmen - alltså inkl videobilden! Det jag nu saknade nu var att kunna flytta ut videobilden, men då kom jag på på alternativet att ställa in videon på "Fullskärm" ...

Enda nackdelen nu, är ju att speglad bild ger samma upplösning på båda skärmarna, och inte en bild som täcker hela tv-rutan. Känns dock som att jag nu är en bra bit på väg. Tack!
Citera
2012-11-28, 20:50
Medlem
beavertands avatar
Kan du inte bara dra över själva webbläsare fönstret till den andra skärmen?
Citera
2012-11-28, 21:03
Medlem
Nej, den andra bildskärmen är tv:n som står i ett annat rum. Känns som att jag fattat dig fel ... :-(

Ställer jag tillbaka från spegla, till utvidga dessa bildskärmar, så får jag bara upp skärmbilden på tv:n igen. Den dator nag nu har kopplad till tv:n är en HP Mediadator. Inte ny, men en sån borde ju vara väl anpassad för den här typen av övningar. :-) I övrigt är det Windows 7 och Explorer som gäller.
Senast redigerad av stickans 2012-11-28 kl. 21:12.
Citera
2012-11-28, 21:28
Medlem
beavertands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickans
Nej, den andra bildskärmen är tv:n som står i ett annat rum. Känns som att jag fattat dig fel ... :-(

Ställer jag tillbaka från spegla, till utvidga dessa bildskärmar, så får jag bara upp skärmbilden på tv:n igen. Den dator nag nu har kopplad till tv:n är en HP Mediadator. Inte ny, men en sån borde ju vara väl anpassad för den här typen av övningar. :-) I övrigt är det Windows 7 och Explorer som gäller.

Vet inte om jag förstår allt fel, men kolla på denna videon 10:20 http://www.youtube.com/watch?v=JtzAQ1hao7U

Kan du inte göra så?
Citera
2012-11-28, 22:12
Medlem
Tiden för editering hade gått ut, så här ett PS:

Testade den del olika upplösningar och kom fram till att upplösningen 1152 x 864 px var perfekt. Med den blir TV-bilden riktigt bra med videon på fullskärm. Eftersom jag alltså måste ha inställt på "Spegla dessa bildskärmar" i st f "Utvidga dessa bildskärmar", så får jag självklart denna upplösning även på datorn, men inga problem ...

Så än en gång, ett stort tack för hjälpen!

Edit: Fick se ditt inlägg med länken, efter det jag skrivit ovanstående inlägg. Kollade på videon och han hade sannolikt inställt på spegling, eftersom han hade samma upplösning på båda skärmarna när han flyttade videon mellan skärmarna. Det kanske är det alternativet som gäller, men det funkar ju allra bäst om bildskärmarna är lika stora.
Senast redigerad av stickans 2012-11-28 kl. 22:37.
Citera
2012-11-28, 22:22
Medlem
beavertands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickans

Oj, fick först nu se ditt inlägg om videon. Ska självklart kolla på den ...
Finns massor av guider och videos om det. Ville att du skulle se exemplet på 10:20 när han drar över webbläsaren. Detta jag trodde du inte hade kopplat.
Citera
2012-11-29, 11:45
Medlem
Som sagt, med ditt tips beavertand ordnade det sig rätt bra - men nu tror jag mig kommit på vad som är boven i dramat ... Den hdmi-dvi kabel som jag hade liggande har sannolikt för få stift. Kom på att jag skulle kolla och då var det en 18 + 1 pins. Utgången från grafikkortet ger plats för 24 + 4 pins (alt: 24 + 1 pins?).

Tänker nu beställa ny hdmi-kabel och hdmi-dvi-adapter och har då ett par frågor:

1. Är det 24 + 4 +1 pins som jag bör ha på dvi-adaptern som ska anslutas till grafikkortet.

2. DVI-adaptern som ska anslutas till grafikkortet ska vara hane. Ska sedan adapterns anslutning till hdmi-kabeln vara hona, så att hdmi-kabel blir blir med hane i båda ändar? För hdmi-kabeln anslutnning till TV:n är väl hane? Har tänkt beställa nedanstående från DealExtreme. Verkar det vara rätt typ av kontakt och kabel - eller är jag ute och cyklar nu?

Typ en sån här adapter:
http://dx.com/p/hdmi-f-to-dvi-24-5-m...s=22964&u=8308

och en sådan här kabel:
http://dx.com/p/gold-plated-1080p-hd...m-length-81396
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här