• 2
  • 3
2013-02-27, 09:39
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Söker man på "arabs long nails" på Google får man upp många resultat. Ingen verkar överens (har någon ens frågat en arabisk man?). Den här har inte nämnts i tråden.

Det är i så fall föga fromma män som gillar konst. Det kan stämma, jag har träffat min lokale, arabiske (tror jag), långnaglade kebabmånglare full på krogen. Vi pratade lite om film. Så han är åtminstone inte rättrogen muslim och han gillar kultur. Case closed?

Sen kan man ju blanda religion med seder, och eller vidskepelser.
Vilket i sin tur just kan resultera i, t.ex. en lång lillfingernagel.
Case opened?
Citera
2013-02-27, 11:39
Medlem
jaybones avatar
Vad jag har hört, är detta en gammaldags tradition i många kulturer, för att visa att man inte jobbar med händer som en hantverkare eller liknande. För att visa att man har ett fint jobb och mycket pengar. Har t.om. sett detta i Grekland en gång, en gubbe som satt med kostym och en sån där nagel.

För oss svenskar är detta ganska främmande men i andra kulturer är hierarki extremt viktigt och det gäller att visa att man står högt upp så att man kan gifta bort sin dotter till nån rik man osv.
Citera
2013-03-01, 01:33
Medlem
Kan väl tillägga att jag inte är svensk, dock inte muslim heller.
Teorin att det handlar om ett fint job, låter trovärdigt. Även då jag vet att inom en 'viss'' kultur, är en lång nagel tecken på tur/lycka.
Citera
2013-03-03, 09:11
Medlem
Varför tyckte min hjärna att det var en bra idé att läsa denna tråden? Kommer fundera på detta resten av veckan nu..

Jag håller på "stå över grovarbets"-teorin av redan listade..
Citera
2013-03-04, 10:04
Medlem
knekt sparvs avatar
Det förvånar mig nästan att jag inte har skrivit i den här tråden. Det kanske inte har helt och hållet med muslimer att göra men med långa lillfingernaglar.
När jag var i Albanien lade någon i gruppen märke till att folk här och var hade en lång nagel, oftast på lillfingret tror jag. När vi frågade en av de som hade vandrarhemmet berättade de att det var knarkrelaterat. Man lade helt enkelt pulvret "i" nageln och drog i sig. Det kändes ju lite obehagligt när en taxichaffis vi åkte med hade lång nagel.

Fast muslimer får ju inte knarka.
Citera
2013-03-06, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Det förvånar mig nästan att jag inte har skrivit i den här tråden. Det kanske inte har helt och hållet med muslimer att göra men med långa lillfingernaglar.
När jag var i Albanien lade någon i gruppen märke till att folk här och var hade en lång nagel, oftast på lillfingret tror jag. När vi frågade en av de som hade vandrarhemmet berättade de att det var knarkrelaterat. Man lade helt enkelt pulvret "i" nageln och drog i sig. Det kändes ju lite obehagligt när en taxichaffis vi åkte med hade lång nagel.

Fast muslimer får ju inte knarka.
Lång nagel + droger har dock redan berörts
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här