2012-11-28, 19:35
Medlem
Kungenabous avatar
Haha jag är en arab, skulle säga att de använder det som tandpetare. Gör de flesta av mina kusiner iaf
Citera
2012-11-28, 20:18
Medlem
Vukovars avatar
Det är fint helt enkelt. Ni vet när man dricker eller skålar så brukar man oftast hålla upp lillfingret. ju längre lillfinger, desto finare.
Citera
2012-11-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Antingen för att bita på det eller för att dra någon sorts drogpulver från nageln.

Störst nagel får mest kokain när det bjuds. Har jag hört i Thailand iallafall.
Citera
2012-11-29, 19:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Kanske för att det ser så jävla flashigt ur när man sippar te ur en kopp och spretar med lillfingret i luften?
En annan tänkbar förklaring är att det är för att kunde använda en särskild högerhandsteknik vid gitarrspel. Men jag har aldrig sett en arab spela gitarr så....
Citera
2012-11-29, 20:26
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenabou
Haha jag är en arab, skulle säga att de använder det som tandpetare. Gör de flesta av mina kusiner iaf
WTF?

Dagens skratt i alla fall...
Citera
2012-11-29, 21:28
Medlem
jag har också hört kokainsked
Citera
2012-12-02, 17:54
Medlem
KulturBladets avatar
Det är väldigt vanligt bland arabiska guldsmedar/klockmakare/hantverkare just för att kunna öppna saker och pilla mellan små utrymmen!
Citera
2012-12-02, 19:14
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essoxx
Som rubriken lyder har jag ofta undrat detta. Jag har ofta mött ordentligt klädda, kanske tom prydliga arabiska män i mitt serviceyrke, inget har verkat skumt med dem...inte förrän man ser att de har superlånga naglar på sitt enda eller båda lillfingrar. Skitäckligt. Varför har man det? Vad står det för? Har hört olika teorier om att det kan vara för att a) på kåken gör man ofta kissprov och då kan man enkelt ta lite rengöringsmedel under den långa nageln och blanda i det i kisset så att man förstör provet, b) men har det för att snorta/testa pulverdroger eller c) man ska se ut som om man aldrig behöver använda händerna dvs man är rik. Vilket stämmer? Eller vad finns det för alternativa förklaringsmodeller? Har bara sett detta på araber och iranier.

Iranier? Aldrig hört talas om det.
Indier och gulingar däremot.

Min helsvenska morbror sparade ut lillfingernageln, kommer tyvärr inte ihåg av vilken anledning det var. Tror det hade med något instrument att göra.
Citera
2012-12-13, 22:45
Medlem
generation-losts avatar
Jag har hört att det är för att öppna ciggpaket lättare då de inte hade det lika lätt som vi har det idag att öppna paketen förut. Så det är någon sort av tradition som är kvar än idag.
Citera
2012-12-14, 10:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Gällande asiaters långa fingernaglar så är det en statussymbol - dvs att man inte är någon vanlig sliten knegare utan en tjänsteman och kanske rentav relativt välbeställd sådan.

Vet dock inte vad de långa naglarna har för betydelse i arabvärlden, men man kanske kan anta att det har samma betydelse i dessa kretsar.
Citera
2013-02-26, 19:56
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
För tur/lycka. Sen vad man vill använda nageln till är ju upp till gemene man att bestämma.
Citera
2013-02-26, 22:12
Medlem
Uncle Dukes avatar
Söker man på "arabs long nails" på Google får man upp många resultat. Ingen verkar överens (har någon ens frågat en arabisk man?). Den här har inte nämnts i tråden.

Citat:
Long pinkie fingernails have nothing to do with Islam. Prophet Muhammad, God bless him and grant him peace, taught that Muslims should keep their nails short.
Some Arab men who are not particularly religious grow their pinkie fingernails long. I've been told it's a statement of devotion to art.

http://wiki.answers.com/Q/Why_do_Mus...ie_fingernails

Det är i så fall föga fromma män som gillar konst. Det kan stämma, jag har träffat min lokale, arabiske (tror jag), långnaglade kebabmånglare full på krogen. Vi pratade lite om film. Så han är åtminstone inte rättrogen muslim och han gillar kultur. Case closed?
Senast redigerad av Uncle Duke 2013-02-26 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in