Även jag har samma problem men efter ett halvår på universitetet lärde jag mig precis hur jag ska göra för att undvika det.
Plugga ALDRIG hemma! - Åk in till skolan varje vardag vid 8-9 tiden och sitt och plugga effektivt hela dagen. Se till att inte sitta själv heller, utan skaffa dig några vettiga människor du kan plugga tillsammans med. Då blir det mycket lättare att släpa sig iväg in på morgonen.
När du då kommer hem kan du slappna av ordentligt vilket gör att eventuell stress minskar rejält.
Tänk inte att du har gott om tid för det senare - Börja plugga direkt när kursen startar så att du alltid är i fas eller lite före. Ta även tag i inlämningsuppgifter, rapporter och hemtentor så fort du kan.
Genom att följa dessa två enkla steg klarade jag mig igenom 4 års studier utan problem och hade dessutom helgerna helt fria, även veckan innan tentan!
Tyvärr läser jag nu en kurs som även går på distans vilket gjort att jag återigen sitter hemma eftersom föreläsningarna ändå är inspelade så dem kan man ju kolla på någon annan gång...

Men eftersom jag är klar nu till jul så orkar jag inte bry mig om att göra något åt det längre.