• 1
  • 2
2012-11-28, 16:18
Medlem
bingo!s avatar
Har funderat på att skaffa mig min första smart-phone och har kollat på några modeller som inte är alltför dyr. Valen står mellan dessa med halebop rubbet abonemang.

Samsung Galaxy S III Mini = totalkostnad under 24 månader 7200kr
Sony Xperia U = 6000kr
HTC Desire X = 7200kr

Jag tycker det är lite meckigt att surfa på mobiler så det är inget jag högprioriterar utan jag vill fram för allt att mobilen ska vara någorlunda stryktålig (vilket är vanskligt med dessa mobiler har jag förstått), ha rätt bra stand-by och taltid, helt okej kamera och någorlunda stor lagringskapacitet för att lyssna på musik osv. Spel och filmtittande blir nästan helt uteslutet så jag antar att dessa tre mobiler duger gott och väl för mina behov?

Det lutar dock mest åt Xperia U, vad tycker ni om den eller finns det något annat man ska satsa på?
Citera
2012-11-28, 16:40
Bannlyst
du ska inte surfa, du vill inte kolla film , du vill ha en stryktålig mobil med bra batteritid
det låter inte som en smartphone du är ute efter
Citera
2012-11-28, 16:49
Medlem
Antar att du ska ha rubbet abbonemang? Är du student gymnasie/universitet? Mecenat har en deal som gör rubbet 50 kr billigare =1200 kr under bindningstiden.

Motorolas razr serie hade varit lovande för dig, dock har de bara defy kvar hos halebop. och den är inte alls prisvärd i och med sin ålder. U eller GO skulle nog fungera bra för dig, U med lite bättre skärm och GO om du vill ha lite mer tålighet. Dock är standbytiden på pappret bättre hos desire X har jag för mig.
Citera
2012-11-28, 16:52
Medlem
Köp en Xperia Acro S.
Citera
2012-11-28, 16:55
Medlem
miszks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stennan
Antar att du ska ha rubbet abbonemang? Är du student gymnasie/universitet? Mecenat har en deal som gör rubbet 50 kr billigare =1200 kr under bindningstiden.

Motorolas razr serie hade varit lovande för dig, dock har de bara defy kvar hos halebop. och den är inte alls prisvärd i och med sin ålder. U eller GO skulle nog fungera bra för dig, U med lite bättre skärm och GO om du vill ha lite mer tålighet. Dock är standbytiden på pappret bättre hos desire X har jag för mig.

Dock finns den ju i Telia´s butiker, och där kan man även skaffa halebop ab
Citera
2012-11-28, 17:22
Medlem
joselofs avatar
den bästa smartphonen för dig är experia active som är stöt och vatten tålig mer info här

http://www.elgiganten.se/product/mob...ICERUNNER_EGAB
Citera
2012-11-28, 17:35
Medlem
bingo!s avatar
Tack för tipsen grabbar. Det står mellan GO och U och det lutar just nu mest åt det förstnämnda. Den är billig, har skaplig prestanda som räcker för mig och dessutom något tåligare än andra mobiler.
Citera
2012-11-28, 17:36
Medlem
bingo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joselof
den bästa smartphonen för dig är experia active som är stöt och vatten tålig mer info här

http://www.elgiganten.se/product/mob...ICERUNNER_EGAB

Har även kollat på den men den känns lite hopplös, något för liten skärm och prestanda något under mina krav. Vill ju åtminstånde kunna surfa någorlunda smidigt utan att det ska behöva lagga.
Citera
2012-11-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Har även kollat på den men den känns lite hopplös, något för liten skärm och prestanda något under mina krav. Vill ju åtminstånde kunna surfa någorlunda smidigt utan att det ska behöva lagga.

Tja, med en sådan upplösning lär det inte lagga så värst mycket, om du kan få samma erbjudanden med en razr maxx kommer du nog att vara mer nöjd med den vad gäller batteritid.
Citera
2012-11-28, 20:28
Medlem
Om du inte ska surfa, spela eller kolla på film så förstår jag inte riktigt varför du ska ha en Smartphone. För att bara ha den till att ringa och lyssna på musik med så klarar du dig gott och väl med en "vanlig" mobil. Den har dessutom många gånger bättre batterikapacitet!

Sedan är det ju bara rent självmord att köpa de där mobilerna med 24 mån abonnemang.
Det blir mångdubbelt dyrare än att spara ihop och köpa dem direkt.
Gå inte in i den där klassiska lånefällan som många gör.
Det absolut billigaste är att skaffa ett billigt abonnemang och betala hela telefonen direkt.
Sedan om du vill uppgradera till en nyare telefon så är det bara att sälja den utan att
den är operatörslåst. Då blir det inte alls lika dyrt att lägga pengarna mellan för en
ny modell och du slipper att fortsätta att avbetala på den gamla.
Det är dyrt att vara snål från början ;-)
Citera
2012-11-29, 00:11
Medlem
bingo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Sedan är det ju bara rent självmord att köpa de där mobilerna med 24 mån abonnemang.
Det blir mångdubbelt dyrare än att spara ihop och köpa dem direkt.
Gå inte in i den där klassiska lånefällan som många gör.
Det absolut billigaste är att skaffa ett billigt abonnemang och betala hela telefonen direkt.
Sedan om du vill uppgradera till en nyare telefon så är det bara att sälja den utan att
den är operatörslåst. Då blir det inte alls lika dyrt att lägga pengarna mellan för en
ny modell och du slipper att fortsätta att avbetala på den gamla.
Det är dyrt att vara snål från början ;-)

Jag hänger inte med. Som ett exempel, om jag köper en Xperia Go med 0 månaders "Rubbet" abonemang så kostar det 2135kr för den första månaden. Ifall jag sen vill fortsätta använda deras tjänst för 249kr/månaden i 24 månader så får jag betala totalt 5976kr för det. Då landar totalkostnaden för mobilen inkl abonemanget på 8111kr (2135+5976).

Om jag istället tecknar en 24 månaders (249kr) och betalar av 30kr i månaden för mobilen så blir det under två års tid en summa på 6696kr. Nästan 1500kr sparar man.
Senast redigerad av bingo! 2012-11-29 kl. 00:13.
Citera
2012-11-29, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Jag hänger inte med. Som ett exempel, om jag köper en Xperia Go med 0 månaders "Rubbet" abonemang så kostar det 2135kr för den första månaden. Ifall jag sen vill fortsätta använda deras tjänst för 249kr/månaden i 24 månader så får jag betala totalt 5976kr för det. Då landar totalkostnaden för mobilen inkl abonemanget på 8111kr (2135+5976).

Om jag istället tecknar en 24 månaders (249kr) och betalar av 30kr i månaden för mobilen så blir det under två års tid en summa på 6696kr. Nästan 1500kr sparar man.

Jag gjorde en snabb överslagsräkning på en experia med Telenor som operatör.
Experia ca 2790:- på de flesta ställen enligt prisjakt.
Telenor: 149:- per månad med fler SMS än vad man har möjlighet att göra av med och en massa surf och lite telefonsamtal.
Det ger en summa på 6366:- på motsvarande period... dessutom slipper du att vara låst i 24 månader.
Det finns säkert betydligt billigare alternativ med. Detta var bara det första som jag hittade och jag
vet att det inte är det billigaste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in