• 1
  • 2
2012-11-28, 10:00
Medlem
Slitages avatar
Förstå mig rätt. Jag har själv rökt brass i 12 år, inte dagligen, men i perioder har det väl varit så.

Jag älskar att röka, och kommer alltid att göra det. Men det jag har märkt, är att personer som skriver på forum osv. Försvarar cannabis in i död-dagar. Jag förstår självklart hur dessa personer tänker, men jag kan störa mig på fjortisar, som "enbart röker gräs" (vad är det för stoner?)

Som argumenterar om hur "kreativ", "andlig" osv. Man blir av CB. Att det inte är en drog..

Klart som fan det är en drog, precis som alkohol. Varför skulle vi ens vilja använda det, om det inte var en drog lixom. Hatar den argumentationen.

Jag tror de flesta, som rökt en längre tid. Kan erkänna vad brass är, och hur det påverkar en. Även ha den självinsikten, att kunna erkänna de negativa effekterna.

Ökad risk för psykisk ohälsa, har själv varit deprimerad efter att ha rökt dagligen i några månader. Självklart blir det inte så för alla, men det känns som att många försvarar drogen bara för att den är mindre farlig än alkohol (min åsikt, och de flesta rökares)

Är bara trött på nyfrälsta fjortisar på forumen, som bara kan prata om de positiva effekterna, utan att föra en debatt om de negativa delarna.

Tack för mig!
2012-11-28, 10:28
Medlem
cdxz11s avatar
håller me dig ts, folk som rökt längre perioder brukar ha mer insikt om baksidorna me cb, tycker de är rätt kul me färskingar som ska romatisera cb och få de att verka som att de skulle vara en helt ofarlig drog, visst är inte en speciellt farlig drog om den används ansvarsfullt men visst fan finns det risker me t.ex beroende, kan utlösa panikångest och orsaka panik/ångest-syndrom hos vissa, ja finns en hel del baksidor me cb om de används på ett icke ansvarsfullt sätt.
Senast redigerad av cdxz11 2012-11-28 kl. 10:32.
2012-11-28, 11:31
Medlem
Lyckligtvis har vi på senare tid i Europa börjat komma åt kärnan i diskussionen där det inte längre är tal om cannabis som en dödsdrog, och inte heller en mirakeldrog utan biverkningar. Det är klart som du säger, man är lika trött på extremsidan åt båda hållen då de är lika befängda.
2012-11-28, 11:36
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Lyckligtvis har vi på senare tid i Europa börjat komma åt kärnan i diskussionen där det inte längre är tal om cannabis som en dödsdrog, och inte heller en mirakeldrog utan biverkningar. Det är klart som du säger, man är lika trött på extremsidan åt båda hållen då de är lika befängda.

Att debatten är så oerhört polariserad förlorar nog bägge parter på. Det skulle vara skönt att höra hurdana konsekvenserna faktiskt är. Är det att likna vid alkoholism, eller behöver man röka mer/mindre under en längre/kortare period?
2012-11-28, 11:46
Medlem
lugna ner digs avatar
Vissa erkänner det, andra inte. Så kommer det också att förbli.

EDIT: Vissa får knappt bieffekter. Det kan vara individuellt, jag får lätta bieffekter av röka som min vän inte får, vice versa.
Senast redigerad av lugna ner dig 2012-11-28 kl. 11:49.
2012-11-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Att debatten är så oerhört polariserad förlorar nog bägge parter på. Det skulle vara skönt att höra hurdana konsekvenserna faktiskt är. Är det att likna vid alkoholism, eller behöver man röka mer/mindre under en längre/kortare period?

Det är svårt att jämföra, lite som att jämföra prostatacancer med bröstcancer. Med det sagt vill jag även påpeka att många av syndromen är lika. I slutändan landar det alltid på individens egen styrka över sina begär.
2012-11-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Vissa erkänner det, andra inte. Så kommer det också att förbli.

EDIT: Vissa får knappt bieffekter. Det kan vara individuellt, jag får lätta bieffekter av röka som min vän inte får, vice versa.

Även om man själv inte får så grova bieffekter har man ju dock sett vad även den lättaste drogen har gjort med personer i ens omgivning.
2012-11-28, 11:55
Medlem
Är ingen nyfrälst fjortis.

Det enda negativa jag upplevt är rädslan (som dyker upp till och från) att det ska knacka på dörren..där någon står med en kopp och säger; Kissa i denhär!
Ur hälsosynvinkel har jag inte märkt nåt.

Är i 30 års åldern, med fast jobb, stadigt förhållande och trevligt boende.
Min kille röker inte, han dricker knappt alkohol, jag själv dricker också väldigt sällan.

Men jag vet att vissa av mina nära upplevt andra negativa effekter av rökat, tex viljan att testa andra tyngre droger eller att dom missköter sig på annat sätt.

Glorifierar inte bruk av cb och det är alltid upp till var och en HUR man brukar den såattsäga
2012-11-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apeelz
Är ingen nyfrälst fjortis.

Det enda negativa jag upplevt är rädslan (som dyker upp till och från) att det ska knacka på dörren..där någon står med en kopp och säger; Kissa i denhär!
Ur hälsosynvinkel har jag inte märkt nåt.

Är i 30 års åldern, med fast jobb, stadigt förhållande och trevligt boende.
Min kille röker inte, han dricker knappt alkohol, jag själv dricker också väldigt sällan.

Men jag vet att vissa av mina nära upplevt andra negativa effekter av rökat, tex viljan att testa andra tyngre droger eller att dom missköter sig på annat sätt.

Glorifierar inte bruk av cb och det är alltid upp till var och en HUR man brukar den såattsäga

Det där har du nog missuppfattat, det är inte tack vare själva cannabiset som dessa personer vill prova tyngre droger, det handlar mer om nyfikenhet/jakt på något utanför det "vanliga". Det är samma nyfikenhet som har gjort att dessa personer har provat cannabis och därför uppfattar folk som dig att cannabis är en inköpsport.
2012-11-28, 12:08
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Även om man själv inte får så grova bieffekter har man ju dock sett vad även den lättaste drogen har gjort med personer i ens omgivning.

Du kanske har det. Jag kan tänka mig att vissa enstaka individer kan råka illa ut men jag har själv inte mött någon sådan person trots att jag rökt med ett hundratal olika personer. Visst kan någon av dessa människor försämras senare i livet men jag tycker ändå att jag borde ha råkat stöta på någon enstaka i alla fall.
2012-11-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Du kanske har det. Jag kan tänka mig att vissa enstaka individer kan råka illa ut men jag har själv inte mött någon sådan person trots att jag rökt med ett hundratal olika personer. Visst kan någon av dessa människor försämras senare i livet men jag tycker ändå att jag borde ha råkat stöta på någon enstaka i alla fall.

När jag skrev "även den lättaste drogen" menade jag inte cannabis specifikt, jag ville bara påpeka att det mesta som påverkar ens hjärna är något som kan missbruka och därmed få negativa konsekvenser av.

Att du har rökt med ett hundratal personer säger inte så mycket då ni antagligen inte gick in djupt i hur många av dessas liv såg ut. Jag kan lova dig att många av de 200 någon gång har sett baksidan av ett cannabisbruk.

Edit: Nu kanske det ser ut som att jag propagerar för att hålla cannabis olagligt, detta gör jag dock inte då samhällsvinsten av en legalisering skulle vara enorm.
Senast redigerad av Kefftorp 2012-11-28 kl. 12:14.
2012-11-28, 12:45
Medlem
listigts avatar
Har inte rökt speciellt länge, ca 3 år, men har insett bieffekterna för länge sedan. För mig är det mest tydligt hur mina arbetslösa kompisar förändras. I gymnasiet rökte vi alla ihop 1-2 gånger i veckan och precis som alla andra tyckte man det var det bästa som fanns att röka en fet och sätta på en "fett soooft" film. Jag har börjat studera på universitet och röker inte alls mycket längre, medan de andra har gått arbetslösa sen gymnasiet och blir bara segare och segare. Deras attityd gentemot droger har också förändrats. Nu för tiden är det inte bara rökat på menyn utan även opiater, benso och cs. Detta pågår dagligen också vilket oroar mig. De har inga bra framtidsplaner heller utan sist jag prata med dem funderade de på att börja livnära sig på att kränga piller i stor skala.

Detta händer så klart inte alla men är ett exempel på hur illa det kan gå. Personligen märker jag, efter en rökperiod, hur min motivation till allting blir sämre och hjärnan fungerar inte lika skarpt som innan. Dyrt är det också.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in