2012-12-10, 15:53
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Men över tio måste du väl inneha ämbete va? Min fadder var OM tidigare t.ex. (i vår loge d.v.s).
Som ni märker är jag inte direkt rutinerad i gamet

Men å andra sidan snackar mina faddrar aldrig om grader högre än min så jag vette fan.

Man får endast XI om man får ett ämbete som kräver att man har XI. Så är det i alla fall här i Danmark.
OM ska ha minst IX, men har man inte X och blir OM, så går det snabbt att få graden.

Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Intressant.
Finns något som helst stöd för lucifer i de steg du stött på annars? (Någon form av omvändande av allt du tror på). Jag vill inte surra för mkt, men med tanke på frågorna du får när du blir frimurare känns det högst avlägset.

Lucifer-teorierna stammar primärt från Leo Taxil. Han omskrev ett citat av Albert Pike (högtstående amerikansk frimurare) och så har felcitatet snurrat runt hos foliehattar i 200 år. Detta på trots att Leo Taxil själv gick ut och sa det var påhittat.
Citera
2012-12-10, 16:18
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alecxzi
Men för fan! Skärp er. Frimurare är helt vanliga gentlemän som tycker om att träffas för att diskutera politik, affärer, och annat trevligt. Denna finne har fått i sig för mycket sprit i sina dagar och yrar med störst sannolikhet i nattmössan.

Nu blandar du ihop dessa med odd fellow.

Tro mig där går det till såhär som du beskrev.
Citera
2012-12-10, 16:40
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Man får endast XI om man får ett ämbete som kräver att man har XI. Så är det i alla fall här i Danmark.
OM ska ha minst IX, men har man inte X och blir OM, så går det snabbt att få graden.

Lucifer-teorierna stammar primärt från Leo Taxil. Han omskrev ett citat av Albert Pike (högtstående amerikansk frimurare) och så har felcitatet snurrat runt hos foliehattar i 200 år. Detta på trots att Leo Taxil själv gick ut och sa det var påhittat.

Precis, jag har för mig att min fadder sa det också när jag frågade om han kunde blir högre. Men han har ingen som helst ambition att gå högre sa han. (Och motiverade det med att han är evigt tacksam de som gör det arbete som krävs för 11 men att han är för gammal et.c.).

Hursomhelst, så med tanke på vad jag skrev i mitt förra inlägg känns det rätt avlägset (Men då vet jag inte om ni har samma i Danmark d.v.s)
Citera
2012-12-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe

Leo Taxil hittade på mycket och ägnade sig åt anti-frimurarpropaganda. Kanske var han katolik eller hade andra skäl att hata frimurarna. Fast korn av sanning kan ju finnas.

Att man skulle invigas till ny kunskap i grad 33 motsägs av att det är en rent administrativ grad, en titel, ingen initiering lär ske över grad 32. Jag tror inte finnen vet vad han talar om.

Om (vilket inte är troligt) Lucifer förekommer i någon frimurarritual, så lär det inte vara lucifer-satan, den fallne ängeln, utan lucifer-ljusbringaren-prometeus, han som stal elden från gudarna och upplyste sina medmänniskor. I så fall avslöjar sig frimureriet som en rent humanistisk religion, där man tror på människan (dvs jämlikhet, broderskap och frihet).

Att hälften av de svenska biskoparna är frimurare kan nog vara sant, i Sverige har frimureriet en stark kristen prägel. Men det finns också biskopar som inte gillar frimurarna, utan anser att det är en främmande religion.
Citera
2012-12-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Leo Taxil hittade på mycket och ägnade sig åt anti-frimurarpropaganda. Kanske var han katolik eller hade andra skäl att hata frimurarna. Fast korn av sanning kan ju finnas.

Han var nog främst anti-katolik. Att angripa frimurarna var ett sätt att "nästla sig in" i katolska kyrkan, han fick till och med audiens hos påven, allt genom att berätta om alla hemskheter frimurarna sysslade med (ja, alltså det som Taxil hittade på att de gjorde). Varje avslöjande visade ju på vilka demoniska orgier frimurarna sysslade med och hur viktigt det var att avslöja dem, vilket ledde till än värre "avslöjanden", vilket ledde till att avslöjaren blev ännu viktigare, vilket ledde till.... Tja, ni förstår.
När Taxil til sist valde att avslöja sig själv gjorde han en stor affär av hur lättlurade den katolska kyrkan varit, hur enkelt han duperat dem. Att han valde frimurarna som medel för att attackera katolska kyrkan handlade nog mer om att det var det enklaste medlet snarare än att han egentligen brydde sig så mycket om frimurarna.

Citat:
Att hälften av de svenska biskoparna är frimurare kan nog vara sant, i Sverige har frimureriet en stark kristen prägel.
SÅ är det nog inte längre. Jag tror ingen av de nuvarande biskoparna är frimurare (men har inte dubbelkollat). För några år sedan fanns det ett flertal biskopar (och emeritus) bland medlemmarna, men så mycket som hälften tror jag aldrig det varit.
Citera
2012-12-10, 23:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Det är förståligt att du skyddar din egen organisation joppe, men eftersom du tillhör de lägre graderna är du också skyddad från den dolda agendan. Visst, 11 grader är de officiella i Norden men man ska vara bra dum om man inte tror att de finns fler inofficiella. Där både det ena och det andra avslöjas.

Luficer betyder just bringare av ljus - upplysningens ljus för den intierade om den esoteriska kunskapen.

Världen styrs, och har i alla tider gjort, av hemliga sällskap som vill tar beslut i det fördolda. Hemliga sällskap kan skydda esoterisk kunskap med goda syften, men likaså använda de i negativa diton. Tyvärr styrs världen av det sista nämnde där det sysslas med en salig blandning av esoterism, ritualism, satanism och svart magi.

Med tanke på vad frimureriets husgud Albert Pike talade om så förstår man frimureriets egentliga syfte som hemligt sällskap.

Läs Juri Linna om ni vill sluta blunda för bevisen!
Citera
2012-12-11, 00:27
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:

Att man skulle invigas till ny kunskap i grad 33 motsägs av att det är en rent administrativ grad, en titel, ingen initiering lär ske över grad 32. Jag tror inte finnen vet vad han talar om.

Om (vilket inte är troligt) Lucifer förekommer i någon frimurarritual, så lär det inte vara lucifer-satan, den fallne ängeln, utan lucifer-ljusbringaren-prometeus, han som stal elden från gudarna och upplyste sina medmänniskor. I så fall avslöjar sig frimureriet som en rent humanistisk religion, där man tror på människan (dvs jämlikhet, broderskap och frihet).

Att hälften av de svenska biskoparna är frimurare kan nog vara sant, i Sverige har frimureriet en stark kristen prägel. Men det finns också biskopar som inte gillar frimurarna, utan anser att det är en främmande religion.

I den feta texten, erkänner du själv att du bara gissar "förmodligen" "troligen" "dem menar nog den andra".
Varför i hela helvete skyddar du dem när du bevisligen inte har någon jävla aning. Jävla kioskmongo.
Citera
2012-12-11, 01:02
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Va? Lucifer ÄR den fallne ängeln, ljusbringaren. Många tolkar in detta som Satan. Det finns ingen annan Lucifer. Och så blandar du in massa grekisk mytologi.. Du verkar ha noll koll.
Citera
2012-12-11, 01:12
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
I den feta texten, erkänner du själv att du bara gissar "förmodligen" "troligen" "dem menar nog den andra".
Varför i hela helvete skyddar du dem när du bevisligen inte har någon jävla aning. Jävla kioskmongo.

Det finns med säkerhet över hundra (kanske flera hundra) olika frimurarritualer och de flesta av dem är numera utdöda. I USA finns det till och med en organisation som heter Grand College of Rites som ägnar sig åt att spara och bevara gamla ritualer som inte används längre. Därför är det väldigt svårt att uttala sig med säkerhet eftersom någon av alla de numera utdöda ritualerna skulle kunna ha använt "Lucifer" i sin ritual. Om man är seriös så kan man inte uttala sig tvärsäkert utan det blir alltid ett visst mått av otydlighet.
Citera
2012-12-11, 09:20
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit

Varför quote:ar du på det? Du har ju inte en ANING om det stämmer?
Han börjar med att kalla Joppe för lägre graden. Bara det är tvärfel. Om jag förstått saken rätt är joppe iaf 8a och det är inte direkt lite.

Helt ärligt, om de 10or och 11or som jag träffat styr världen bör ni vara oerhört oroliga. De är 65 och uppåt, aldrig särskilt superförmögna, (En är taxichaufför, en annan kör buss) och har som intresse att umgås med vänner och dricka och äta gott.

Dessutom eftersom min fadder är 10a och spenderar större delen av sitt liv numer på sitt landställe, och dessförinnan jobbade mer än någon jag träffat så måste han vara extremt tidseffektiv för att hinna styra världen.

Hur orkar ni?
Citera
2012-12-11, 14:36
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det är förståligt att du skyddar din egen organisation joppe, men eftersom du tillhör de lägre graderna är du också skyddad från den dolda agendan. Visst, 11 grader är de officiella i Norden men man ska vara bra dum om man inte tror att de finns fler inofficiella. Där både det ena och det andra avslöjas.

Luficer betyder just bringare av ljus - upplysningens ljus för den intierade om den esoteriska kunskapen.

Världen styrs, och har i alla tider gjort, av hemliga sällskap som vill tar beslut i det fördolda. Hemliga sällskap kan skydda esoterisk kunskap med goda syften, men likaså använda de i negativa diton. Tyvärr styrs världen av det sista nämnde där det sysslas med en salig blandning av esoterism, ritualism, satanism och svart magi.

Med tanke på vad frimureriets husgud Albert Pike talade om så förstår man frimureriets egentliga syfte som hemligt sällskap.

Läs Juri Linna om ni vill sluta blunda för bevisen!

Om mina grader är låga (8 i det svenska systemet och 32 i Scottish Rite) beror väl på hur man ser på det. Folk med högre grad, ser mig som havande en lägre grad, men rent generellt räknas jag bland dem man kallar frimurare med hög grad.

Men när du uppfinner grader som ligger högre än alla andra grader, så kan du säga att alla tillhör 'de lägre graderna'.

Jag har läst väldigt mycket Albert Pike. jag har också läst mycket Leo Taxil och kan skillja på de två personerna. jag kan ju bara hoppas att folk som använder Pike som argument mot frimureriet, också kan skillja på vad som skrivits av vem. Tyvärr är mina erfarenheter att de blandar friskt, så länge det stödjer deras dåligt argumenterade teorier.

Att Juri Linna är en pajas, trodde jag de fleste var eniga om för många år sedan.
Citera
2012-12-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen

Kioskmongo kan du vara själv, som inte vet när man i svenskan använder subjektsformen "de" resp. objektsformen "dem"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in