• 1
  • 2
2012-11-28, 01:34
Medlem
8xxSeriess avatar
Såg för några år sedan en film om någon mystisk organisation/utomjordingar/trälåda. Filmens frågeställning är ganska intressant. TYVÄRR kommer jag givetvis inte ihåg vad filmen heter men någon kanske känner igen scenariot efter att ha läst nedanstående.

Jag tog upp frågeställningen på jobbet och det orsakade givetvis debatt vid vårat fikabord och delade oss i två grupper. Och så här lyder den:

När du är hemma och tar det lugnt en kväll ringer det plötsligt på dörren. Du öppnar och där står jag, med en liten trälåda i handen. Lådan är fyrkantig, stor som ett glasspaket, och på toppen sitter en stor röd knapp.

Jag säger:
"Trycker du på denna knappen, så förs 100.000 kr över på ditt bankkonto. En helt slumpmässig person på denna planet kommer även att dö i samma sekund. Väljer du att inte trycka på knappen kommer ingenting att hända, och ingen kommer att dö. Knappen kan bara tryckas på en gång."

"Du får behålla lådan över natten, jag kommer imorgon igen vid samma tid och hämtar den, utan att ställa några frågor, och ingen kommer att veta hurvida du tryckt på knappen eller ej."

100.000 kr är inte speciellt mycket pengar idag, men det splittrade folk direkt. Då höjde jag insatsen i scenariot.

"Du kan trycka på knappen hur många gånger som helst. För varje gång förs 100.000 kr över till ditt bankkonto, och en helt slumpmässig människas liv avslutas i samma sekund." - På helt samma villkor som innan.

Nu vände en del personer vid fikabordet. Nu var en del människors livsöde i direkt förhållande till pengar. En del personer stod dock på sig; Lådan hade minsann stått orörd tills att jag hämtade den igen.

Tänk på det, helt slumpmässig person! Med antalet människor på denna jord är risken minimal att någon som står dig nära skulle drabbas, fast likväl skulle det kunna ske. Likväl skulle en helt nyfödd människas liv avslutas på tvären som om en person som redan låg inför döden dog direkt.

Så, hur hade eran natt sett ut med min trälåda? Hade jag hämtat den orörd, eller?
Citera
2012-11-28, 01:47
Medlem
jag hade tryckt minst 200 gånger på knappen, sen hade jag donerat största delen av pengarna till ideella organisationer som använder pengarna till att föda personer i länder med svält, och troligtvis räddat tusentals människor från döden. hade behållit tillräckligt själv för att betala tillbaks de studielån jag nu tar, köpa en ny dator och inte behöva tänka speciellt mycket på matkostnader till jag fått ett jobb förhoppningsvis ganska snart efter jag gått ut min universitetstid!

vi säger att det finns 100 personer som jag direkt bryr mig om de skulle dö!

100/7.000.000.000=X
200*X= en extremt liten chans att någon jag bryr mig om drabbas!
Citera
2012-11-28, 01:48
Medlem
psyDucks avatar
Jag hade alltid burit med mig lådan vart jag än går och i resten av mitt liv oavbrutet tryckt på knappen under alla mina vakna timmar. Givetvis.
Citera
2012-11-28, 02:57
Bannlyst
http://www.imdb.com/title/tt0362478/
Citera
2012-11-28, 03:02
Medlem
jag hade tryckt på knappen ett xxxx antal gånger. Dock är ju de värsta om den "random" personen skulle bli någon nära o kära.

Förresten så sög filmen.
Citera
2012-11-28, 04:40
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
http://www.imdb.com/title/tt0362478/
Tack.. haha ja titeln var ju rätt passande. (THE BOX)
Citera
2012-11-28, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fact
jag hade tryckt på knappen ett xxxx antal gånger. Dock är ju de värsta om den "random" personen skulle bli någon nära o kära.

Förresten så sög filmen.

Eller du?...
Citera
2012-11-29, 00:29
Medlem
Dum fråga man kan man isåfall själv bli "den utvalde"? För denna begränsning nämndes ju inte så det måste man ju också räkna med... :P

Men jag hade nog tryckt tillräckligt med ggr för att få ett hyffsat kapital som jag kan investera och tjäna mer pengar på
Citera
2012-11-29, 00:32
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Jag hade tryckt så mycket på knappen att den gått sönder. Jag är fattig och jorden är överbefolkad. Win-win
Citera
2012-11-29, 01:20
Medlem
morpdeuss avatar
Tänk ifall varje människa fick denna låda och alla tänkte likadant som ni gjorde
Citera
2012-11-29, 14:13
Medlem
Gromorions avatar
Inom min åsikt så skulle jag göra det för god äran för fler.

Även ifall en dör så kan man räddar fler personer som att donera pengar till Afrika så att dom kan bygga upp sig, pengar till AIDs medicin eller något vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Tänk ifall varje människa fick denna låda och alla tänkte likadant som ni gjorde

Tänk ifall det var bara en eller två gånger man kunde bara göra. Begränsning.
Citera
2012-11-29, 21:51
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Världen är överbefolkad och jag behöver pengar. Jag hade dock inte kunnat trycka, tror jag. Det borde inte vara jag som bestämmer om någon ska få leva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in