2012-11-27, 23:01
Medlem
babbzens avatar
Hejsan. Har kompisar vars föräldrar har accepterat att sitt barn på 20 år föredrar att röka på med ett par kompisar en fredagkväll och bara ta det lugnt än att dra ut och supa, bränna massa pengar och riskera att göra något riktigt dumt (som det faktiskt hänt ett par gånger).

Men så har vi min mamma som till en viss del verkade lugn när jag berättade för henne om att jag röker cannabis när jag var 18 (är 20 nu), efter snart 2 år har hon fortfarande inte riktigt accepterat det och kommer förmodligen aldrig höra.

Jag letar inte efter ett sätt att acceptera det, jag vill bara få henne att förstå att hon som extrem rökare och en som dricker en del helger med sina kompisar och jobbet inte är bättre än att röka cannabis.

Jag försöker dra fördelar med att välja weedet istället för supat och rökat.
Varje gång jag jämför Weed med Alkohol/Tobak säger hon "din röka stannar i huvudet som ett lager, din kropp rensar inte ut det till skillnad mot när du dricker" och där brukar våran diskussion oftast stanna och blir aldrig riktigt uppklarad.

Någon som gått igenom samma sak och kan tipsa mig om hur du och dina föräldrar löste det?

tack för svar.
Citera
2012-11-27, 23:04
Medlem
Jag visade min ett par dokumentärer om cannabis. Sen en kväll när vi var salongsberusade så tog jag fram en joint och hon fick smaka.

Hur som helst så är det ditt liv, är du över 18 så behöver du inte mammas bekräftelse.
Citera
2012-11-28, 01:26
Medlem
TorstenFlincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babbzen
Hejsan. Har kompisar vars föräldrar har accepterat att sitt barn på 20 år föredrar att röka på med ett par kompisar en fredagkväll och bara ta det lugnt än att dra ut och supa, bränna massa pengar och riskera att göra något riktigt dumt (som det faktiskt hänt ett par gånger).

Men så har vi min mamma som till en viss del verkade lugn när jag berättade för henne om att jag röker cannabis när jag var 18 (är 20 nu), efter snart 2 år har hon fortfarande inte riktigt accepterat det och kommer förmodligen aldrig höra.

Jag letar inte efter ett sätt att acceptera det, jag vill bara få henne att förstå att hon som extrem rökare och en som dricker en del helger med sina kompisar och jobbet inte är bättre än att röka cannabis.

Jag försöker dra fördelar med att välja weedet istället för supat och rökat.
Varje gång jag jämför Weed med Alkohol/Tobak säger hon "din röka stannar i huvudet som ett lager, din kropp rensar inte ut det till skillnad mot när du dricker" och där brukar våran diskussion oftast stanna och blir aldrig riktigt uppklarad.

Någon som gått igenom samma sak och kan tipsa mig om hur du och dina föräldrar löste det?

tack för svar.

Mina föräldrar, och i synnerhet min farsa är väldigt anti men han har accepterat det på senare tid. Han är dock källkritisk och inte lika hjärntvättad som din mamma. Jag har bara hävdat att weed är mer hälsosamt och att jag föredrar det framför alkohol. Poängterat att jag inte kommer att sluta med det, så dom har nog börjat förstå. Du borde bara röka din shit och bevisa för din mor att du klarar av ditt liv även fast du röker. Och sen, såklart, alltid bemöta hennes skitsnack om att det fastnar på hjärnan hit och dit och komma med fakta. Sen kan du ju alltid slänga in en gliring så fort hon dricker en zipp vin.
Citera
2012-11-28, 10:33
Medlem
GrovvyZileans avatar
Jag tror det bara är en fråga tid faktiskt. Låt din mor ta den tid hon behöver för att acceptera det val du gjort. Det kanske tar några år för henne, men förr eller senare släpper hon taget om det och accepterar det bättre.

Mina päron har vetat om att jag brukat cannabis i många år, men dom kan inte/vill inte/vägrar acceptera sanningen och valet jag gjort. Jag tror det bästa du kan göra, är att leva som vanligt. Visa motsatserna anti-cannabis propaganda säger för att bevisa att DU styr drogen. Sköt skolan, sköt livet, sköt de sociala livet etc så din mor ser att det faktiskt gör dej gott.

Så är det iallafall med mina päron, dom är just nu i stadiet då dom slåss mot sig själva istället för emot mig om att jag skall sluta med denna "dödsdrog" - Vad är sant, vad är inte sant? Har jag levt i en lögn hela livet? Är detta kanske den rätta medicinen för min son? Skall man berätta för någon eller låta det vara?

För jag väljer att visa motsatserna för dom om cannabis, istället för att gräla fram information och vad vetenskap säger om ämnet. Vi alla vet att man inte kan diskutera med ens päron, dom lyssnar inte och dom vänder aldrig segel efter vind. Bättre att visa det.
Citera
2012-11-28, 16:31
Medlem
Min mamma har alltid tyckt det har varit okej att jag röker. Jag var 19 när jag kom hem och sa att jag är bäng, vi får prata i morgon. "Jag ser det, haha" får jag till svar. "Ja jag kan inte säga nåt, jag och pappa rökte också och du vet vad du gör"
Nu de senaste åren röker inne framför henne, nu använder jag tillochmed hennes rullbricka och apparat nu, vilket mina kompisar tittade chockat på mig när jag plockade fram i somras, det låg haschmeck och papper kvar Förr gick man iaf till baksidan när man var där även fast hon visste vad man gjorde och rökte bara inne när hon hade lagt sig. Men det verkar som att hon tycker det är bra att jag röker ist för att dricka. Hon tar sitt vin och jag min spliff när vi umgås. Tyst överenskommelse. Hon skämtar jämt om typ "Åh, vad frustrerande ge mig en joint!" "Jag kanske ska börja röka jag med istället för att dricka" sa hon när jag läste hur mycket skadligare det var med alkohol än cannabis. Hon röker inte, men när jag plockar fram kaka börjar ögonen lysa och salivet rinna. Första gången jag tog med kaka. Några timmar senare är halva borta *Smask* "är det verkligen majja i denna" *smask* Eller jo för några helger sen tog hon några bloss när vi fixade oss för att gå ut, en stund senare mådde hon jättedåligt :/
Citera
2012-11-28, 16:40
Medlem
Fakta har alltid förmågan att vinna mot hittepå. Visa riktiga källor på att alkohol är mer skadligt än cannabis, att man inte får en "haschpsykos" så fort man röker eller att man kan få så kallade "flashbacks" av det. Men var inte heller sen att visa att cannabis också har negativa effekter något som kommer göra dig mer förtroendeingivande. Efter ett tag kommer hon kanske inse att det hon lärt sig är felaktigt och att hon kan acceptera att du gjort ett val.

Det sagt, försök att inte vara för på utan försök ta upp ämnet när det passar och inte tjata helt enkelt.

Hoppas det löser sig!
Citera
2012-11-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrovvyZilean
Jag tror det bara är en fråga tid faktiskt. Låt din mor ta den tid hon behöver för att acceptera det val du gjort. Det kanske tar några år för henne, men förr eller senare släpper hon taget om det och accepterar det bättre.

Mina päron har vetat om att jag brukat cannabis i många år, men dom kan inte/vill inte/vägrar acceptera sanningen och valet jag gjort. Jag tror det bästa du kan göra, är att leva som vanligt. Visa motsatserna anti-cannabis propaganda säger för att bevisa att DU styr drogen. Sköt skolan, sköt livet, sköt de sociala livet etc så din mor ser att det faktiskt gör dej gott.

Så är det iallafall med mina päron, dom är just nu i stadiet då dom slåss mot sig själva istället för emot mig om att jag skall sluta med denna "dödsdrog" - Vad är sant, vad är inte sant? Har jag levt i en lögn hela livet? Är detta kanske den rätta medicinen för min son? Skall man berätta för någon eller låta det vara?

För jag väljer att visa motsatserna för dom om cannabis, istället för att gräla fram information och vad vetenskap säger om ämnet. Vi alla vet att man inte kan diskutera med ens päron, dom lyssnar inte och dom vänder aldrig segel efter vind. Bättre att visa det.

Måste även säga att jag instämmer till fullo med detta inlägg, bra tips enligt egen erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in